Bilgisayar Mühendisliğine Giriş(INF101)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
INF101 | Bilgisayar Mühendisliğine Giriş | 1 | 1 | 1 | 0 | 1.5 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | B. Atay ÖZGÖVDE aozgovde@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
- Bilgisayar mühendisliğini bir disiplin olarak ele alır ve bu konudaki tüm alt başlıkları tanıtır. - Algoritma tasarımı ve programlama ile ilgili temel kavramları aktarır. - Yazılım ve Donanım kavramlarını pratik uygulamalar ile ele alıp kavratır. - Galatasaray Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği'nde kurulmuş olan araştırma laboratuvarlarını tanıtır ve süregelen araştırma projeleri hakkında bilgilendirir. - Galatasaray Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğretim elemanları ile yeni gelen öğrenciler arasında ortak çalışma ve işbirliği olanakları yaratır. |
İçerik |
1. hafta. Giriş, tanışma, dersin tanıtılması 2. hafta. Dağıtık Sistemler & Uygulamaları 3. hafta. Yazılım Geliştirme Süreçleri 4. hafta. Programlama Dilleri Dünyası 5. hafta. Karmaşık Ağlar ve Analizi 6. hafta. Yapay Görme 7. hafta. Biyomedikal Uygulamaları 8. hafta. Algoritma Tasarımı -1 9. hafta. Algoritma Tasarımı -2 10. hafta. Semantik Web 11. hafta. Programlama - 1 12. hafta. İnsan Makina Arayüzü 13. hafta. Programlama - 2 14. hafta. Robotik ve Uygulamaları |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci: ÖÇ1: Dersin içeriğinde gösterilen geliştirme araçlarını kullanarak yazılım ve basit seviyede gömülü sistem tasarımı yapabilir, bu tasarımı gerçekleyebilir. ÖÇ2: Algoritma kavramını tanımlayabilir, algoritmik çözüm üretebilir, algoritma kavramının tüm yazılım üretimi içerisindeki yerini bilir. ÖÇ3: Ders kapsamında ürettiği bilgisayar sistemlerinin tasarım ve gerçeklenme aşamalarını teknik detay vererek görsel araçlarla ve sözlü etkin şekilde sunabilir. ÖÇ4: Bilgisayar mühendisliğinde ürünlerin sonlu zaman içerisinde, kısıtlı kaynaklarla ve etik kurallara bağlı olarak üretilmesi zorunluluğunu kavrar ve bu zorunluluğu ders projelerini tamamlarken bireysel ve takım çalışması yaparak uygular. ÖÇ5: Bilgisayar mühendisliğine konu olan sistemlerin temel bileşenlerini bilir, farklı tür sistemlerde yazılım, donanım ve özel bir yazılım olan işletim sisteminin görev paylaşımını kavrar. ÖÇ6: Bilgisayar mühendisinin çalışma hayatında üstlenebileceği rollerin skalasını bilir, Ar-Ge aşamasından bakım aşamasına bir ürünün yaşam çevrimini bilir, bu çevrimde bilgisayar mühendislerinin soyunacağı rolleri tanır, bu rollerin etik sınırlamaları olabileceğini bilir. |
Öğretim Yöntemleri |
1. http://www.arduino.cc 2. https://scratch.mit.edu |
Kaynaklar | Ders notları |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Bilgisayar mühendisliğinin genel tanıtımı. Bir disiplin olarak genel mühendislik dalları arasında konumlandığı yerin aktarılması. Öğrenci ve profesyonel olarak olumlu kariyer alışkanlıklarının aktarılması. |
2 | Hesaplama kavramının aktarılması, bilgisayarların tarihçesi ve hesaplama makinelerinin evrimi. |
3 | Donanım, yazılım ayrımının verilmesi, sistem kavramı. Hesaplama örnekleri ve hesaplamanın programlama dilleri aracılığıyla gerçekleştirilmesi. Programlama dilleri ile işlemcinin kendi dili (makine dili) arasındaki ayrım. |
4 | İşletim sisteminin bir bilgisayar sistemindeki rolü. Yüksek seviye programlama dillerinin işlevleri ve yararı. Derleyici yazılımının görevleri. Güncel programlama dillerinin karşılaştırılması. |
5 | Scratch programlama dilinin tanıtılması. Dilin yeteneklerini güncel diğer programlama dilleri ile karşılaştırılması. |
6 | Scratch programlama dili ile kontrol ifadelerin incelenmesi. Sınıfiçi uygulama çalışması ve takip eden raporlu ödev verilmesi. |
7 | Scratch programlama dili ile döngülerin işlenmesi. Sınıfiçi uygulama çalışması ve takip eden raporlu ödev verilmesi |
8 | Ara Sınav |
9 | Scratch programlama dili ile değişkenler ve listelerin kullanımı |
10 | Arduino sisteminin tüm bileşenleri ile tanıtılması, kullanım amaçlarının ortaya koyulması. |
11 | Arduino ile gömülü sistemlerin temellerine giriş. Algılayıcı arayüzünün hem donanım hem de yazılım olarak tanıtılması, örnek programların gerçek algılyıcılar ile denenmesi. Sınıfiçi uygulama çalışması ve takip eden raporlu ödev verilmesi. |
12 | Arduino yazılım geliştirme ortamında daha önce Scratch ile gösterilen programlama kavramlarının gösterilmesi (değişkenler, kontrol ifadeleri, döngüler) |
13 | Arduino ortamında algılayıcılardan gelen veri akışı üzerinde yapılacak basit önişleme adımlarının gösterilmesi. |
14 | Arduino ile Scratch'i birleştirerek Scratch programlama dili ile Arduino programlanmasının gerçekleştirilmesi. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 |
Proje | 1 | 15 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 6 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. | X | ||||
13 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının hukuki ve etik boyutları konusunda farkındalık. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2.32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |