Sağlık İletişimi(RPP404)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RPP404 | Sağlık İletişimi | 8 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Grup Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İnci ÇINARLI icinarli@gsu.edu.tr (Email) Mutlucan ŞAHAN msahan@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, iletişim stratejilerinin bireyleri doğru sağlık davranışına yöneltmek için nasıl kullanılacağını, kamu yararını göz önünde bulundurarak aktarmak, bu alanla ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
İçerik |
Sağlığın tıbbi ve sosyal modeli Sağlığın tıbbileştirilmesi Sağlık iletişiminde kişilerarası ve kitle iletişimi boyutları Sağlık iletişiminde kullanılan yöntemler Sağlık iletişimi kuramları ve modelleri Sağlık okuryazarlığı Bilim ve sağlık haberciliği Sağlık iletişimi kampanya tasarımı |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - Sağlık iletişimi ait kuramları tanır. - Sağlık iletişimi yöntemlerini tanır ve sağlığın geliştirilmesi amacı ile kullanır. - Sağlığın farklı bir hizmet alanı olduğunu bilir. - Disiplinler arası bir bakış açısı kazanır. - Tıp ve medya etiğini tanır ve sağlık iletişimine uygular. |
Öğretim Yöntemleri |
Ders anlatımı Tartışma Örnek olaylar Öğrenci sunumları |
Kaynaklar |
Ders notları. ATKIN Charles ve WALLACK Lawrence (eds.). Mass Communication and Public Health: Complexities and Conflicts. Newbury Park: Sage Publications, 1990. CİRHİNLİOĞLU Zafer. Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2001. ÇINARLI İnci. Sağlık İletişimi ve Medya, İstanbul: Nobel Yayınları, 2008. ÇINARLI İnci ve YILMAZ Elgiz. “The Media Manufacturing the Sense of Health, Illness and Disease: Health Coverage in Turkish Newspapers”, 4th. Global Conference on Making Sense of Health, Illness and Disease, Mansfield College, Oxford, http://www.inter-disciplinary.net/mso/hid/hid4/cinarli%20paper.pdf, 2005. ÇINARLI İnci. “Risk İletişimi Açısından SARS (Şiddetli Akut Solunum Sendromu) Salgını”, İleti-ş-im Dergisi, Sayı:2, Haziran 2005, pp.55-67. ERDOĞAN İrfan. “Tekelleşme, Medya ve Medya Pratikleri”, Toplum ve Hekim. Cilt.17, Sayı. 6, Kasım-Aralık 2002, p.243. GEIST-MARTIN Patricia, BERLIN RAY Eileen ve SHARF Barbara F.. Communicating Health: Personal, Cultural and Political Complexities. California: Wadsworth Publishing, 2002. GLANZ Karen, RIMER Barbara K. and VISWANATH K., Health Behaviour and Health Education, 4th. ed., San Fransisco: Josey-Bass, 2008. ILLICH Ivan. Sağlığın Gaspı. Çev: Süha Sertabipoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995. İNCEOĞLU Yasemin ve KAR Altan, Kadın ve Bedeni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010. SIGNORIELLI Nancy. Mass Media Images and Impact on Health: A Sourcebook. CT: Greenwood Press, 1993. SÜTLAŞ Mustafa. Medya İçin Sağlık, Sağlık İçin Medya, İstanbul: Bas-Haş Yayınları, 2007. TABAK Ruhi Selçuk. Sağlık İletişimi, İstanbul: Literatür Yayınları, 1999. T.C. Sağlık Mevzuatı, http://www.istabip.org.tr http: //www.sanayi.gov.tr (Reklam Kurulu kararları) VAN SERVELLEN Gwen Marram, Communicating Skills for Health Professional: Concepts, Practice and Evidence, 2nd. ed., USA: Jones and Bartlett Publishers, 2008. WALLACK Lawrence vd. Media Advocacy and Public Health: Power for Prevention. California: Sage Publications, 1993. WRIGHT Kevin B., SPARKS Lisa and O’HAIR Dan, Health Communication in the 21st Century, Blackwell Publishing, 2008. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Sağlık kavramının tanımlanması, sağlığın boyutları, hastalık ve rahatsızlığın sosyolojisi |
2 | Sağlığın negatif ve pozitif tanımlamaları/sağlığın tıbbi ve sosyal modelleri |
3 | Sağlığın tıbbileştirilmesi ve ‘metalaştırılması’ / ‘iatrogenesis’ |
4 | Çok disiplinli ve disiplinler arası bir alan olarak “Sağlık iletişimi" / Sağlık iletişiminin kitle iletişimi boyutu |
5 | Sağlık iletişiminde kullanılan kuramlar ve modeller |
6 | Sağlık personeli-Hasta iletişimi (Sağlık iletişiminin kişilerarası iletişim boyutu) |
7 | Kamu sağlığı enformasyonu ve medya (zorunluluklar ve engeller) / Küreselleşme ve ‘Bilgi Uçurumu Hipotezi’: "enformasyon varsılları ve yoksulları" |
8 | Vize sınavı |
9 | Sağlık mevzuatı ve sağlıkta tanıtım ihlâlleri / örnek olaylar |
10 | Bilim ve sağlık haberciliği |
11 | Sağlık iletişimi kampanya tasarımı süreci |
12 | Sağlık okuryazarlığı ve medya |
13 | Sağlıkla ilgili risklerin algılanması ve iletişimi |
14 | Dijital ortamlar ve sağlık iletişimi (trendler ve yönelimler) |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 5 | 3 | 15 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |