Dijital Oyun Tasarımı(JOU409)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
JOU409 | Dijital Oyun Tasarımı | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Grup Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Sercan ALTUN altun.sercan@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilerin, büyük çeşitlilik gösteren dijital oyunlar konusunda biçimsel, içeriksel ve süreç yönetimi düzeyinde analitik değerlendirme becerilerini geliştirilmeleri beklenmektedir. Ders kapsamında öncelikle dijital oyunların tarihsel süreci incelenerek, günümüzde geldikleri “büyük bütçeli prodüksiyon” mertebesi tartışılacaktır. Buna paralel olarak Web tabanlı oyunların gelişim ve yaygınlaşma süreci değerlendirilecek, başarı elde ederek yaygın bir kullanıcı kitlesine ulaşmış oyunların karakteristik ve özgül özellikleri irdelenecektir. Oyun tasarımında hikaye, hedef kitle, kurallar, grafikler, seviye, kullanıcı deneyimi kavramları açıklanarak farklı dijital oyun janrlarından örnekler yorumlanacaktır. Öte yandan, kısaca yazılım metriklerinden bahsedilerek oyun projelerini ölçeklendirme ve “boyutlarını” karşılaştırma yetisi kazanılacaktır. Bunu takiben, oyun tasarımı bünyesindeki süreçler adım adım incelenecek, oyun geliştirme ekibindeki roller tanımlamacaktır. Yarıyıl boyunca öğrencinin makul boyutlu bir proje geliştirmesi ve geliştirme süreçlerini uygulayarak içselleştirmesi hedeflenmektedir. |
İçerik |
1. Hafta: Giriş. Temel Kavramlar, Dijital Oyun Türleri ve Platformlar 2. Hafta: Dijital Oyunların Tarihçesi, 80’ler ve öncesinde video oyunları Internet öncesi dönemde oyun konsolları Kültleşmiş oyunlar Güncel konsollar ve popüler oyunlar Web Oyunlarının gelişimi ve Yaygınlaşması Tarayıcı oyunları Flash temelli Salt metin temelli, “klan” türü Facebook oyunları Mobil oyunlar (Java, iOS, Android) 3. Hafta: Dijital Oyun Tasarımının İlk Adımları Hedef kitlenin ve platformun saptanması Genel konseptin belirlenmesi İster analizleri Proje ekibi oluşturulması ve rol tanımları 4. Hafta: Hikaye Tasarımı Evren / Mekan tasarımı Storyboard çalışması Doğrusal Hikaye vs. Açık Dünya (Open World) Karakterler 5. Hafta: Oyun Mekaniği Tasarımı Kuralların belirlenmesi Bölümlerin ve zorluk seviyelerinin oluşturulması Kontrol arabirimleri (klavye, joystick, kinect, vb) ve oyun deneyimi 6. Hafta: Hazır Araçların Kullanımı Oyun yazılımı geliştirme kitleri (SDK) Fizik motorları Görsel tasarım araçları Storyboard uygulamaları 7. Hafta: Görsel ve Grafik Tasarımı Konsept tasarımı ve eskizler Karakterler, mekanlar, nesneler Animasyonlar Menüler ve diğer arayüzler 8. Hafta: İşitsel Bileşenler Müzikler Ses efektleri Karakter seslendirmeleri 9. Hafta: Proje Ekibi Prodüktör Oyun / Bölüm Tasarımcısı Yazar Programlama ekibi Test ekibi 10. Hafta: Proje Yaşam Döngüsü ve Dokümanlar Konsept tasarımı ve öneri dokümanı Ön prodüksiyon Oyun tasarım dokümanı Sanatsal üretim planı Teknik tasarım dokümanı Proje planı Prototip Geliştirme Alfa / Beta testleri Güncelleme ve Yamalar 11.-12. Haftalar: Atölye Çalışması: Construct2 ortamında prototip geliştirmek 13.-14. Haftalar Öğrenci Sunumları |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Dönem sonunda öğrencilerin, dijital oyun tasarımı ve gerçeklenmesi sürecindeki evreleri kavramış, proje ekibindeki rolleri ve sorumlulukları anlayarak bu görevlerin bir kısmında etkin görev alabilecek donanıma sahip, çeşitli boyutlardaki dijital oyunları analiz edebilecek bilgi ve beceriye hakim olmaları hedeflenmektedir. Bu yetilerin kazanımı neticesinde öğrenciler, küçük ya da büyük ölçekli dijital oyun projelerinde yaratıcı, yürütücü ya da geliştirici olarak rol alabileceklerdir. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
Rules of Play: Game Design Fundamentals, Katie Salen, Eric Zimmerman, 2003, MIT Press Game Design: The Art and Business of Creating Games (2nd Edition), Bob Bates, 2001, Prima Tech. Gameplay and Design, Kevin Oxland, 2004, Addison Wesley Game Design: Theory and Practice, Richard Rouse, 2001, Wordware |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş. Temel Kavramlar, Dijital Oyun Türleri ve Platformlar |
2 | Dijital Oyunların Tarihçesi & Web Oyunlarının gelişimi ve Yaygınlaşması |
3 | Dijital Oyun Tasarımının İlk Adımları |
4 | Hikaye Tasarımı |
5 | Oyun Mekaniği Tasarımı |
6 | Hazır Araçların Kullanımı |
7 | Görsel ve Grafik Tasarımı |
8 | İşitsel Bileşenler |
9 | Proje Ekibi |
10 | Proje Yaşam Döngüsü ve Dokümanlar |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
11 | Atölye Çalışması: Construct2 ortamında prototip geliştirmek |
12 | Atölye Çalışması: Construct2 ortamında prototip geliştirmek |
13 | Öğrenci Sunumları |
14 | Öğrenci Sunumları |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 7 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 8 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 6 | 30 |
Sunum | 1 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 7 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | |||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | |||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 6 | 2 | 12 |
Sunum | 1 | 6 | 6 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 6 | 6 |
Proje | 1 | 12 | 12 |
Diğer Uygulamalar | 10 | 2 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |