İletişim Lisans Programı

Dijital Oyun Tasarımı(JOU409)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
JOU409 Dijital Oyun Tasarımı 7 3 0 0 3 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Grup Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Sercan ALTUN altun.sercan@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu ders kapsamında öğrencilerin, büyük çeşitlilik gösteren dijital oyunlar konusunda biçimsel, içeriksel ve süreç yönetimi düzeyinde analitik değerlendirme becerilerini geliştirilmeleri beklenmektedir. Ders kapsamında öncelikle dijital oyunların tarihsel süreci incelenerek, günümüzde geldikleri “büyük bütçeli prodüksiyon” mertebesi tartışılacaktır. Buna paralel olarak Web tabanlı oyunların gelişim ve yaygınlaşma süreci değerlendirilecek, başarı elde ederek yaygın bir kullanıcı kitlesine ulaşmış oyunların karakteristik ve özgül özellikleri irdelenecektir. Oyun tasarımında hikaye, hedef kitle, kurallar, grafikler, seviye, kullanıcı deneyimi kavramları açıklanarak farklı dijital oyun janrlarından örnekler yorumlanacaktır. Öte yandan, kısaca yazılım metriklerinden bahsedilerek oyun projelerini ölçeklendirme ve “boyutlarını” karşılaştırma yetisi kazanılacaktır. Bunu takiben, oyun tasarımı bünyesindeki süreçler adım adım incelenecek, oyun geliştirme ekibindeki roller tanımlamacaktır. Yarıyıl boyunca öğrencinin makul boyutlu bir proje geliştirmesi ve geliştirme süreçlerini uygulayarak içselleştirmesi hedeflenmektedir.
İçerik 1. Hafta:
Giriş. Temel Kavramlar, Dijital Oyun Türleri ve Platformlar

2. Hafta:
Dijital Oyunların Tarihçesi,
80’ler ve öncesinde video oyunları
Internet öncesi dönemde oyun konsolları
Kültleşmiş oyunlar
Güncel konsollar ve popüler oyunlar
Web Oyunlarının gelişimi ve Yaygınlaşması
Tarayıcı oyunları
Flash temelli
Salt metin temelli, “klan” türü
Facebook oyunları
Mobil oyunlar (Java, iOS, Android)


3. Hafta:
Dijital Oyun Tasarımının İlk Adımları
Hedef kitlenin ve platformun saptanması
Genel konseptin belirlenmesi
İster analizleri
Proje ekibi oluşturulması ve rol tanımları

4. Hafta:
Hikaye Tasarımı
Evren / Mekan tasarımı
Storyboard çalışması
Doğrusal Hikaye vs. Açık Dünya (Open World)
Karakterler

5. Hafta:
Oyun Mekaniği Tasarımı
Kuralların belirlenmesi
Bölümlerin ve zorluk seviyelerinin oluşturulması
Kontrol arabirimleri (klavye, joystick, kinect, vb) ve oyun deneyimi

6. Hafta:
Hazır Araçların Kullanımı
Oyun yazılımı geliştirme kitleri (SDK)
Fizik motorları
Görsel tasarım araçları
Storyboard uygulamaları

7. Hafta:
Görsel ve Grafik Tasarımı
Konsept tasarımı ve eskizler
Karakterler, mekanlar, nesneler
Animasyonlar
Menüler ve diğer arayüzler

8. Hafta:
İşitsel Bileşenler
Müzikler
Ses efektleri
Karakter seslendirmeleri

9. Hafta:
Proje Ekibi
Prodüktör
Oyun / Bölüm Tasarımcısı
Yazar
Programlama ekibi
Test ekibi

10. Hafta:
Proje Yaşam Döngüsü ve Dokümanlar
Konsept tasarımı ve öneri dokümanı
Ön prodüksiyon
Oyun tasarım dokümanı
Sanatsal üretim planı
Teknik tasarım dokümanı
Proje planı
Prototip
Geliştirme
Alfa / Beta testleri
Güncelleme ve Yamalar

11.-12. Haftalar:
Atölye Çalışması: Construct2 ortamında prototip geliştirmek

13.-14. Haftalar
Öğrenci Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları Dönem sonunda öğrencilerin, dijital oyun tasarımı ve gerçeklenmesi sürecindeki evreleri kavramış, proje ekibindeki rolleri ve sorumlulukları anlayarak bu görevlerin bir kısmında etkin görev alabilecek donanıma sahip, çeşitli boyutlardaki dijital oyunları analiz edebilecek bilgi ve beceriye hakim olmaları hedeflenmektedir. Bu yetilerin kazanımı neticesinde öğrenciler, küçük ya da büyük ölçekli dijital oyun projelerinde yaratıcı, yürütücü ya da geliştirici olarak rol alabileceklerdir.
Öğretim Yöntemleri
Kaynaklar Rules of Play: Game Design Fundamentals, Katie Salen, Eric Zimmerman, 2003, MIT Press
Game Design: The Art and Business of Creating Games (2nd Edition), Bob Bates, 2001, Prima Tech.
Gameplay and Design, Kevin Oxland, 2004, Addison Wesley
Game Design: Theory and Practice, Richard Rouse, 2001, Wordware
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Giriş. Temel Kavramlar, Dijital Oyun Türleri ve Platformlar
2 Dijital Oyunların Tarihçesi & Web Oyunlarının gelişimi ve Yaygınlaşması
3 Dijital Oyun Tasarımının İlk Adımları
4 Hikaye Tasarımı
5 Oyun Mekaniği Tasarımı
6 Hazır Araçların Kullanımı
7 Görsel ve Grafik Tasarımı
8 İşitsel Bileşenler
9 Proje Ekibi
10 Proje Yaşam Döngüsü ve Dokümanlar
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
11 Atölye Çalışması: Construct2 ortamında prototip geliştirmek
12 Atölye Çalışması: Construct2 ortamında prototip geliştirmek
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 7 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 6 30
Sunum 1 20
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 7 50
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar X
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler X
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Ödevler 6 2 12
Sunum 1 6 6
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 6 6
Proje 1 12 12
Diğer Uygulamalar 10 2 20
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 2 2
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3
Scroll to Top