Matematik Lisans Programı

Basit Geometrik Topoloji(MAT414)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
MAT414 Basit Geometrik Topoloji 7 3 0 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Serap GÜRER serapgurer@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı -Geometrik topolojinin temel kavramlarını (yüzeylerin sınıflandırılması, temel grup, örtü uzayları) tanıtmak; ispat temelli düşünmeyi geliştirmek ve dönem sonunda homolojiye (H_0, H_1) giriş yaparak Euler karakteristiği ile Betti sayıları arasındaki ilişkiyi yorumlayabilmek.
İçerik Topolojik kavramlar hatırlatma; yüzeylerin modelleri (çokgenlerden inşa, kenar yapıştırmaları)

Triangülasyon, kompleksler, Euler karakteristiği ve değişmezliği

Yönlü/yönsüz yüzeyler; RP^2, Klein şişesi, Möbius şeridi; yönlülük ölçütleri

Homotopi, retraksiyon; temel grupun tanımı ve ilk örnekler (S^1, buketler)

Seifert–van Kampen teoremi ve uygulamalar

Yüzeylerin temel grupları ve sonuçları

Örtü (revêtement) uzayları: tanımlar, yol/homotopi kaldırma, deck grubu

Yüzeylerin ötülerinin klasik örnekler

Hücresel ayrışımlar

Homolojiye giriş: zincir, sınır/döngü sezgisi; H_0, H_1 hesapları
Dersin Öğrenme Çıktıları Basit triangülasyon/CW-ayrışımı kurar ve Euler karakteristiğini hesaplar.

Çokgen ayrışımı ve kenar yapıştırmalarıyla yüzeyleri sınıflandırır (yönlü/yönsüz).

Temel grupu tanımlar ve Seifert–van Kampen ile örneklerde hesaplar.

Örtü uzaylarını tanımlar; yol/homotopi kaldırma ve deck grubunu uygular.

Euler karakteristiği, H_0 ve H_1 arasında ilişki kurar; basit homoloji hesapları yapar.

Topolojik argümanları açık ve düzgün ispat biçiminde yazar, uygun diyagramlarla destekler.
Öğretim Yöntemleri Anlatım + soru-cevap
TD/uygulama
Kısa yazılı ödevler
Kaynaklar A. Hatcher, Algebraic Topology
J. Stillwell, Classical Topology and Combinatorial Group Theory
M. A. Armstrong, Basic Topology
J. R. Munkres, Elements of Algebraic Topology
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Topolojik kavramları hatırlatma ; yüzey modelleri (çokgenlerden inşa, kenar yapıştırmaları)
2 Triangülasyon, kompleksler, Euler karakteristiği ve değişmezliği
3 Homotopi, retraksiyon; temel kavramlar ve örnekler
4 Temel grup, ilk hesaplar
5 Seifert–van Kampen teoremi ve uygulamalar
6 Örtü (revêtement) uzayları: tanımlar, yol/homotopi kaldırma, deck grubu
7 Örtü örnekleri, yüzeylerin evrensel örtüsü
8 Ara Sınav
9 Yüzeylere örtüler; temel grup–örtü ilişkisi ve uygulamalar
10 Yüzeylerin sınıflandırması: poligon şemaları, yönlülük (RP², Klein, Möbius)
11 Hücresel ayrışımlar ve Euler karakteristiğinin hesaplanması; örnekler
12 Homolojiye giriş: zincirler, sınır/döngü sezgisi
13 Birinci homoloji gruplarının hesapları
14 Genel tekrar; örnek soru çözümü
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 4 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 6 20
Sunum 1 20
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 40
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Bütünleme 0 0
Toplam 8 80
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Çıkarım yaparak muhakeme yapmanın ilkelerini anlar; ürettiği ya da karşılaştığı matematiksel ifadenin doğruluğunu ve uygunluğunu sistematik şekilde sorgulayabilir; X
2 Temel matematik netice ve kavramlarını doğru şekilde bilir ve kullanır; X
3 Sık kullanılan hesap tekniklerine ve algoritmalara hakimdir; bunları hayata geçirmek için iyi bir hesap becerisine sahiptir; bir problemin çözümü için bildiği araçlar arasından ilgili aleti tespit edip kullanabilir ve bu aletlere sahip olup olmadığını muhakeme edebilir; X
4 Matematiksel fikirlerini yapılandırarak hem yazılı hem de sözlü ifade edebilir; X
5 Bildiği matematiksel kavram ve neticeler arasındaki bağlantıları idrak eder, matematik nesnelerinin temsil biçimlerinin (şekiller, formüller, ifadeler, tahminler, örnek kümeleri , ...) birinden diğerine geçiş yapabilir; X
6 ​Rehber gözetiminde özerk bir öğrenme tecrübesi geçirmiş ve karmaşık bir problemin çözümünün anlaşılması için stratejiler geliştirmiştir​; X
7 Bilgisayar biliminin teori ve uygulamaları hakkında, bir programlama dili öğrenmeye devam etmeye yetecek temellere sahiptir;
8 Matematik modellerinin uygunluğunu ve matematik aletlerinin doğa bilimlerinde ve iş dünyasında kullanımını sorgulamıştır; matematik kavramlarının tarihi evriminin farkındadır;
9 Bir akademik serbestlik atmosferi içinde matematik içi veya dışı bir konuya adım atma fırsatına sahip olmuştur, eğitimde yolunu kendi başına çizmeyi ve sorumluluk almayı öğrenmiştir; X
10 Yabancı bir ülkede okumak ve çalışmaya yetecek seviyede fransızcaya ve başka bir yabancı dile hakimdir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 0 0 0
Ödevler 6 7 42
Sunum 0 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20 20
Proje 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20 20
Kısa Sınavlar 0 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0 0
Raporlar 0 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0 0
Seminer 0 0 0
Diğer 0 0 0
Bütünleme 0 0 0
Ts Yıl Sonu 0 0 0
Hazırlık Yıl Sonu 0 0 0
Hazırlık Bütünleme 0 0 0
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 4.96
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top