Matematik Lisans Programı

Soyut Cebir(MAT204)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
MAT204 Soyut Cebir 4 5 0 0 5 7
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Öznur TURHAN oturhan@gsu.edu.tr (Email) Can Ozan OĞUZ canozanoguz@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Soyut cebirdeki bazı temel yapıları (grup, halka) ve onların nasıl incelenebileceğini tanıtmak
İçerik Simetriyi ölçmeye yarayan grup kavramı, alt gruplar, normal alt gruplar, bölüm grupları, grup homomorfizmaları, izomorfizma teoremleri, grup etkisi
Halkalar, alt halkalar ve idealler, izomorfizma teoremleri, asal ve indirgenemez elemanlar
Dersin Öğrenme Çıktıları Temel cebirsel yapıları anlama ve kullanabilme
Öğretim Yöntemleri Sorgulama temelli öğretim
Haftalık TD alıştırmaları
Kaynaklar Mathématique L3 Algèbre, Aviva Szpirglas

Abstract Algebra: Theory and Applications, Thomas W. Judson, Robert A. Beezer
http://abstract.ups.edu/aata/aata.html

An Inquiry Based Approach to Abstract Algebra, Dana C. Ernst
https://danaernst.com/teaching/mat411f20/IBL-AbstractAlgebra.pdf

Cebir I - Temel Grup Teorisi, Ali Nesin
https://nesinkoyleri.org/wp-content/uploads/2019/05/cebir.pdf
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Simetri kavramı
2 Grubun aksiyomatik tanımı, grup örnekleri, işlem tablosu, alt gruplar
3 Homomorfizmalar, gruplarla işlemler
4 Homomorfizmaların çekirdek ve görüntüleri, bir grubun bir alt gruba bölümü, Lagrange teoremi
5 Normal alt gruplar, bölüm grupları, izomorfizma teoremleri
6 Yarı-direkt çarpım
7 Grupların kümeler üzerine etkileri
8 Ara Sınav
9 Yörünge-sabitleyici teoremi, Sylow Teoremleri
10 Sylow Teoremleri ve Uygulamaları
11 Halkalar, halka homomorfizmaları, çekirdek ve görüntüleri, alt halka ve idealler
12 Bölüm halkaları, izomorfizma teoremi
13 Asal ve indirgenemez elemanlar
14 Tek çarpanlama halkaları
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
2 Simetri kavramı
3 Grubun aksiyomatik tanımı, grup örnekleri, işlem tablosu, alt gruplar
4 Homomorfizmalar, gruplarla işlemler
5 Homomorfizmaların çekirdek ve görüntüleri, bir grubun bir alt gruba bölümü, Lagrange teoremi
6 Normal alt gruplar, bölüm grupları, izomorfizma teoremleri
7 Yarı-direkt çarpım
9 Grupların kümeler üzerine etkileri
10 Yörünge-sabitleyici teoremi, Sylow Teoremleri
11 Sylow Teoremleri ve Uygulamaları
12 Halkalar, halka homomorfizmaları, çekirdek ve görüntüleri, alt halka ve idealler
13 Bölüm halkaları, izomorfizma teoremi
14 Asal ve indirgenemez elemanlar
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 11 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 12 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 10 30
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 11 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Çıkarım yaparak muhakeme yapmanın ilkelerini anlar; ürettiği ya da karşılaştığı matematiksel ifadenin doğruluğunu ve uygunluğunu sistematik şekilde sorgulayabilir; X
2 Temel matematik netice ve kavramlarını doğru şekilde bilir ve kullanır; X
3 Sık kullanılan hesap tekniklerine ve algoritmalara hakimdir; bunları hayata geçirmek için iyi bir hesap becerisine sahiptir; bir problemin çözümü için bildiği araçlar arasından ilgili aleti tespit edip kullanabilir ve bu aletlere sahip olup olmadığını muhakeme edebilir; X
4 Matematiksel fikirlerini yapılandırarak hem yazılı hem de sözlü ifade edebilir; X
5 Bildiği matematiksel kavram ve neticeler arasındaki bağlantıları idrak eder, matematik nesnelerinin temsil biçimlerinin (şekiller, formüller, ifadeler, tahminler, örnek kümeleri , ...) birinden diğerine geçiş yapabilir; X
6 ​Rehber gözetiminde özerk bir öğrenme tecrübesi geçirmiş ve karmaşık bir problemin çözümünün anlaşılması için stratejiler geliştirmiştir​; X
7 Bilgisayar biliminin teori ve uygulamaları hakkında, bir programlama dili öğrenmeye devam etmeye yetecek temellere sahiptir; X
8 Matematik modellerinin uygunluğunu ve matematik aletlerinin doğa bilimlerinde ve iş dünyasında kullanımını sorgulamıştır; matematik kavramlarının tarihi evriminin farkındadır; X
9 Bir akademik serbestlik atmosferi içinde matematik içi veya dışı bir konuya adım atma fırsatına sahip olmuştur, eğitimde yolunu kendi başına çizmeyi ve sorumluluk almayı öğrenmiştir; X
10 Yabancı bir ülkede okumak ve çalışmaya yetecek seviyede fransızcaya ve başka bir yabancı dile hakimdir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 5 70
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 10 3 30
Sunum 0 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Proje 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20 20
Kısa Sınavlar 0 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0 0
Raporlar 0 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0 0
Seminer 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü / 25 6.88
Dersin AKTS Kredisi 7
Scroll to Top