Avrupa'da ve Türkiye'de Sosyal Haklar ve Toplumsal İçerme II: Mevzuattan Gerçekliğe, Gerçeklikten Temsile(SOC420)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC420 | Avrupa'da ve Türkiye'de Sosyal Haklar ve Toplumsal İçerme II: Mevzuattan Gerçekliğe, Gerçeklikten Temsile | 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Kamil Cem ÖZATALAY cozatalay@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | Berkay ŞATIR bsatir@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Amacı | Öğrencilerin (1) Avrupa'nın üye ve aday üyeleriyle entegrasyonunda önemli bir işlev atfedilen sosyal haklar, toplumsal içerme konularında AB'deki ve Türkiye'deki mevzuata dair bilgi sahibi olmalarını, (2) Ders kapsamında yapılacak saha gezileriyle mevzuata dair öğrenilen bilgilerin uygulamadaki gerçekleşme düzeyini fark etmelerini, (3) Öğrendikleri bilgiler ve yaptıkları gözlemlerden hareketle geliştirdikleri fikirleri video deneme yaratamı yoluyla ifade edebilmeleri için gereksinim duydukları know-how'a sahip olmalarını, (4) Sosyal haklar alanında gözlemledikleri eksikliklerin araştırılmasına ya da çözümüne dönük olarak bilimsel ya da sosyal proje geliştirebilmeleri için gerekli donanımı edinmelerini sağlamaktır. |
İçerik | -Erasmus + Jean Monnet Module projesi çerçevesinde geliştirilen bu Avrupa incelemeleri dersi, Avrupa Komisyonu tarafından işgücü piyasalarını ve sosyal güvenlik uygulamalarını hakkaniyetli ve içermeci kılmaya dönük kabul edilen Avrupa Sosyal Haklar Sütununda yer alan 20 ilkeyi esas almaktadır. Derste, Avrupa’da sosyal hakların tarihsel, toplumsal ve mevzuat bakımından gelişimi Avrupa genişlemesi perspektifi çerçevesinde ele alınacak ve Avrupa Sosyal Haklar Şartının tarafı olan Türkiye’ye de özel bir yer verilecektir. Çok disiplinli bir perspektifle hazırlanan bu dersi alan öğrenciler; sosyoloji, hukuk, siyaset bilimi, çalışma ekonomisi ve iletişim disiplinlerinden öğretim elemanlarınca hazırlanmış ders içeriklerini takip edebileceklerdir. Yaratıcı bir pedagojik yöntemin esas alındığı derste, İstanbul’da sosyal hakların durumunun gözlemlenebileceği saha gezileri gerçekleştirilecek, öğrencilere, seçtikleri sosyal haklar ilkesi üzerinden birer kısa video-deneme hazırlamaları konusunda gerekli teknik bilgi, donanım ve destek sağlanacaktır. İki yarıyılı kapsayan dersin ikinci yarıyılında Avrupa Sosyal Haklar Sütununun, hakkaniyetli çalışma koşullarını konu edinen ikinci bölümünde yer verilen ilkeler ile sosyal güvenlik ve toplumsal içermeyi destekleyen ilkelerin yer aldığı üçüncü bölümü irdelenecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler, (1) AB'deki ve Türkiye'deki sosyal hakları ve toplumsal içermeyi sağlamaya dönük uygulamaları bilirler, (2) AB'nin entegrasyonunda ve bizatihi Türkiye'nin kendi iç entegrasyonunda sosyal hakların ve toplumsal içerme düzenlemelerinin önemini kavrarlar, bu bahislerde eksiklikleri giderici öneriler geliştirebilirler, (3) Herhangi bir konu hakkında bilgilerinden ve gözlemlerinden hareketle geliştirdikleri fikirlerini video formatında hazırladıkları denemeler üzerinden etkili biçimde ifade edebilirler, (4) Herhangi bir konu hakkında bilgilerinden ve gözlemlerinden hareketle geliştirdikleri fikirlerini araştırma projesine veya sosyal projeye dönüştürebilirler. |
Öğretim Yöntemleri |
Derste, (1) Anlatım metodu, (2) Gezi-Gözlem metodu, (3) Tartışma metodu, (4) Yaratıcı öğrenme metodu bir arada kullanılacaktır. |
Kaynaklar |
Derste Yararlanılacak Bazı Kaynaklar: Bouquet, B. (2015). L’inclusion : approche socio-sémantique. Vie sociale, 11, 15-25. https://doi.org/10.3917/vsoc.153.0015 Dedeoglu, S. (2012). Equality, Protection or Discrimination: Gender Equality Policies in Turkey. Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 19(2), 269-290. https://doi.org/10.1093/sp/jxs004 Eigmüller, M. (2013). Europeanization from below: The influence of individual actors on the EU integration of social policies. Journal of European Social Policy, 23(4), 363-375. https://doi.org/10.1177/0958928713507467 Erdinç, I., & Visier, C. 2018. 5. « Dialogue social » et droits syndicaux, grandeur et décadence d’une catégorie. In Visier, C. (Ed.), La Turquie d’Erdoğan: Avec ou sans l’Europe ? Presses universitaires de Rennes. doi:10.4000/books.pur.145265 Manning, N. (2007). Turkey, the EU and Social Policy. Social Policy and Society, 6(4), 491-501. https://doi.org/10.1017/S1474746407003831 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 0 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | X | ||||
2 | Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. | X | ||||
3 | Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. | X | ||||
4 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. | X | ||||
5 | Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. | X | ||||
6 | Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. | X | ||||
7 | Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. | X | ||||
8 | Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir. | X | ||||
9 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | X | ||||
10 | Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. | X | ||||
11 | Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. | X | ||||
12 | Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. | X | ||||
13 | Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. | X | ||||
14 | Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Sunum | 1 | 20 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.80 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |