Söyleşimsel Analiz(COM350)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| COM350 | Söyleşimsel Analiz | 6 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Michel Bourse mbourse@gmail.com (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı |
1. Söyleşimin temel öğelerini kavramak. Söyleşiösel yaklaşıma ilişkin kuramları öğrenmek. Söyleşim süreçlerini yönetmeyi öğrenmek. 2. Söyleşimsel süreçlerin kıram ve uygulamalalarını bilmek |
| İçerik |
1. Söyleşimin tanımı ve ilkeleri 2. Söyleşim modelleri : doğrusal, dairesel ve orkestral 3. Söyleşimsel Analiz : tarih ve kavramlar 4. Kuramsal akımlar 1:Söyleşi etnografisi (D.Hymes) + Etkileşimsel toplumsal dilbilim (J. Gumperz) 5. Kuramsal akımlar. 2 : Toplumsal dilbilim (W. Labov) 6. Kuramsal akımlar. 3 : La théorie des actes de langage (Austin/Searle) 7. Kuramsal akımlar. 4 : Simgesel etkileşimcilik (E. Goffman) 8. Kuramsal akımlar 5 : Söyleşimsel analiz (Sacks/Schegloff) 9. Kuramsal akımlar. 6 : Söyleşim mantıığı (P. Grice) 10. Kuramsal akımlar. 7 : Söyleşimin etnometodolojisi (H. Garfinkel) 11. Kuramsal akımlar. 8 : Cenevre Okulu (J. Moeschler). Lyon Okulu (C. Kerbrat-Orecchioni, J. Cosnier) 12. Kuramsal akımlar. 9 : Palo Alto etkileşimsel akımı 13. Kavramlar: düzenleme, açılış ve kapanış yöntemleri, bitişik çiftler, birlikte oluşturma 14. Sözel olmayan söyleşim : sessizlik, söz sıraları mekaniği, yalanın işlevi |
| Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu ders sonunda öğrenci : -söyleşimsel analiz konusunda temel yaklaşımları ve kuramları açıklamayı ve karşılaştırmayı bilecektir. -bu yaklaşım ve kuramların içinde geliştiği toplumsal, tarihsel ve ideolojik bağlamları bilecektir. -alan konusunda oluşturulan ve kullanılan kavramları tanımlayabilecektir. - söyleşim süreçleri konusunda araştırmalarını ve çalışmalarını yönlendirecek bir temel edinecektir. |
| Öğretim Yöntemleri | Kuramsal ders anlatımı ve öğrencilerin kitap sunumları |
| Kaynaklar |
• M. Argyle. Bodily communication, London Methuen, 1975 • P. Amiel, Ethnométhodologie appliquée. Eléments de sociologie praxéologique, Les Presses du LEMA, 2010 • F. Armengaud : La pragmatique. Que-sais-je ? P.U.F. Paris. 1993. • J. Austin, Quand dire c'est faire, Point-Seuil, 1962, rééd. 1991 • R. Birdwhistell, Introduction to Kinesics. Louisville: University of Kentucky Press. 1952. • R. Birdwhistell, 1981: 160-190. "Un exercice de kinésique et de linguistique : la scène de la cigarette". In Y. Winkin (dir.). La nouvelle communication. Paris: Seuil. • Conein, B. 1989 «Pourquoi doit-on dire bonjour? (Goffman relu par Harvey Sacks)», Le parler frais, Paris, Minuit, p. 196-208.Jacques Cosnier, Gestes et stratégie conversationnelle, Lyon, P.U.L., 1978 • J. Cosnier, A. Brossard (1984). La communication non verbale. Neufchâtel-Paris, Delaschaux et Niestlé. • Jacques Cosnier, "Synchronisation et copilotage de l'interaction conversationnelle". Protée, 33-39, 1992. • J. Cosnier (1982) Communications et langages gestuels. In J. Cosnier, A. Berrendonner, J. Coulon, C. Kerbrat-Orecchioni (Eds) Communication verbales, gestuelles et animales. Dunod, p.255-304. • E. Goffman, la mise en scène de la vie quotidienne, tome 1, Editions de Minuit, 1973 • E. Goffman, Les rites d’interaction, Paris, Minuit, 1974. • P. Grice, "Logique de la communication", in Communication, N°30, 1979. • D. Hymes, : Vers la Compétence de Communication, trad. française, Paris, Hatier, Coll." Lal ", 1984. • H. Garfinkel, Studies in Ethnométhodology, Prentice Hall New York, 1967 • E. Goffman, Les rites d’interaction, trad. Paris, Minuit, 1974 • E. Goffman, La Mise en scène de la vie quotidienne (tome 1 : "La Présentation de soi" `tome 2: "Les relations en public"), 1973. Editions de Minuit • E. Goffman, Façons de parler, Editions de Minuit, 1987 • F. Jacques, Trois stratégies interactionnelles : conversation, négociation, dialogue. In J. Cosnier et al. (dir.) Échanges sur la conversation. 1988, Paris : Éd. du CNRS • C. Kerbrat-Orecchioni, 1992. Les interactions verbales II. Paris : A. Colin • Kerbrat-Orecchioni C., 1996, La Conversation, Seuil, coll., « Mémo ». • C. Kerbrat-Orecchioni, Le discours en Interaction, Paris, A. Colin.2005 • George Lakoff et Mark Johnson, Les métaphores dans la vie quotidienne, Paris, Ed. de Minuit (coll. Propositions), 1985 • Maingueneau D., 1996, Les termes clés de l’analyse du discours, Seuil, coll., « Mémo ». • Sacks, H. 1973 « Tout le monde doit mentir », Communications : 182-203. • Sacks, H. 1984 « Notes on methodology », dans J.M. Atkinson, J. Heritage et coll., Structures of Social Action : Studies in Conversation Analysis, Cambridge University Press, p. 21-27. • Sacks, H. 1992 [1967] Lectures on Conversation, 2 vol., édité par G. Jefferson, Oxford, Blackwell. • Schegloff, E. A. 1972 « Notes on a conversational practice : Formulating place», dans D. Sudnow et coll., Studies in Social Interaction, New-York, Free Press, p. 75-119. • Schegloff, E. A. 1988 « Goffman and the analysis of conversation », dans P. Drew, Wootton et coll., Erving Goffman. Exploring the Interaction Order, Bosto Northeastern University Press, p. 89-135. • Schegloff, E. A. 1992a/b «Introduction», dans Sacks 1992, vol. 1, Oxford, Blackwell, p. ix-lii. • Schegloff, E. A. et H. Sacks 1973 «Opening up closing», Semiotica 8 : 289-327. • Traverso V., 1999, L’analyse des conversations, Nathan, coll. « 128 Linguistique ». • Véronique Traverso, La conversation familière, Presses universitaires de Lyon, 1996, |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Söyleşimin tanımı ve ilkeleri |
| 2 | Söyleşim modelleri : doğrusal, dairesel ve orkestral |
| 3 | Söyleşimsel Analiz : tarih ve kavramlar |
| 4 | Kuramsal akımlar 1:Söyleşi etnografisi (D.Hymes) + Etkileşimsel toplumsal dilbilim (J. Gumperz) |
| 5 | Kuramsal akımlar. 2 : Toplumsal dilbilim (W. Labov) |
| 6 | Kuramsal akımlar. 3 : La théorie des actes de langage (Austin/Searle) |
| 7 | Kuramsal akımlar. 4 : Simgesel etkileşimcilik (E. Goffman) |
| 8 | Kuramsal akımlar 5 : Söyleşimsel analiz (Sacks/Schegloff) |
| 9 | Kuramsal akımlar. 6 : Söyleşim mantıığı (P. Grice) 11. Kuramsal akımlar. 8 : Cenevre Okulu (J. Moeschler). Lyon Okulu (C. Kerbrat-Orecchioni, J. Cosnier) |
| 10 | Kuramsal akımlar. 7 : Söyleşimin etnometodolojisi (H. Garfinkel) |
| 11 | Kuramsal akımlar. 8 : Cenevre Okulu (J. Moeschler). Lyon Okulu (C. Kerbrat-Orecchioni, J. Cosnier) |
| 12 | Kuramsal akımlar. 9 : Palo Alto etkileşimsel akımı |
| 13 | Kavramlar: düzenleme, açılış ve kapanış yöntemleri, bitişik çiftler, birlikte oluşturma |
| 14 | Sözel olmayan söyleşim : sessizlik, söz sıraları mekaniği, yalanın işlevi |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 1 | 100 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 1 | 100 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 2 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 4 | 0 | 0 |
| Ödevler | 1 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 0 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 0 | ||


