Türkçe I(MAT291)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MAT291 | Türkçe I | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Neslihan ÇELİK ncelik@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin dillerin oluşum süreçleri ile ilgili bilgi sahip olması ve bu temelde Türkçe’nin özelliklerini ve işleyiş kurallarını bilerek yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmesi. |
İçerik | Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, Türkiye Türkçesi’nin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Dilini doğru ve etkili kullanma becerisi kazandırma Kendini topluluk önünde ifade edebilme becerisi kazandırma Yazılı anlatım becerilerini geliştirme. Metin çözümleme yöntemlerini geliştirme. |
Öğretim Yöntemleri | anlatma, soru-cevap, uygulama, inceleme ve sunum |
Kaynaklar |
Kaynaklar ve İleri Okumalar: Çelik, Neslihan (2018), “Türk Dili Tarihi”, İnsanlığın Serüveni Dünyanın Oluşumundan Sanayi Devrimine, (Ed.: Ahmet Taşağıl – Aykut Kar), İstanbul: İstek Yayınları, s. 375-389. Ercilasun, Ahmet Bican (2015), Türk Dili Tarihi/Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Ankara: Akçağ Yayınevi. Ergin, Muharrem (2016), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yayınevi. Türkçe Sözlük – TDK Yayınları Yazım Kılavuzu - TDK Yayınları Okuma Kitapları ARA SINAV: ÖYKÜ (Bir kitap seçiniz.) Sabahattin Ali – Bütün Öyküleri I-II (YKY) Refik Halit Karay – Memleket Hikâyeleri (İnkılâp Yay.) Haldun Taner – Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu / Ayışığında “Çalışkur” (Bilgi Yay.) Sait Faik Abasıyanık – Son Kuşlar (YKY) Füruzan – Parasız Yatılı (YKY) Oğuz Atay – Korkuyu Beklerken (İletişim Yay.) Yaşar Kemal- Üç Anadolu Efsanesi (YKY) Murathan Mungan – Cenk Hikayeleri (Metis Yay.) FİNAL SINAVI: DENEME (Bir kitap seçiniz.) Gündüz Vassaf – Cehenneme Övgü (İletişim Yay.) Feyza Hepçilingirler - Türkçe “Off” (Remzi Yay.) Haydar Ergülen – Haziran, Tekrar (Can Yay.) Sunay Akın – Önce Çocuklar ve Kadınlar (Çınar Yay.) Kırdığımız Oyuncaklar (Çınar Yay.) Attila İlhan – Hangi Edebiyat (Kültür Yay.) |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Tanışma, ders hakkında genel bilgi. |
2 | Dil, dil ve kültür, dil ve düşünce ilişkisi (Muharrem ERGİN). |
3 | Ana dili kavramı – “Anadili” makalesi (Doğan AKSAN). |
4 | Lehçe, şive ağız, argo, jargon, standart dil (ölçünlü dil/yazı dili/ortak yazı dili), edebi dil (yazılı dil) tanımları ve örnekleri. |
5 | Noktalama işaretleri ve genel yazım kuralları. |
6 | Dilekçe yazımı. |
7 | Öykü türü. |
8 | Ara Sınav |
9 | Dil tasnifleri (Yapıları bakımından diller - Kaynakları bakımından diller). |
10 | Türkçenin tarihsel gelişimi, Türklerin kullandığı alfabeler. |
11 | Türkçenin ses özellikleri. |
12 | Kalıplaşmış anlatımlar, dil yanlışları. |
13 | Deneme türü. |
14 | Genel değerlendirme. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 1010 |
Sunum | 0 | 1010 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 30 |
Diğer | 0 | 10 |
Toplam | 0 | 2060 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Çıkarım yaparak muhakeme yapmanın ilkelerini anlar; ürettiği ya da karşılaştığı matematiksel ifadenin doğruluğunu ve uygunluğunu sistematik şekilde sorgulayabilir; | X | ||||
2 | Temel matematik netice ve kavramlarını doğru şekilde bilir ve kullanır; | |||||
3 | Sık kullanılan hesap tekniklerine ve algoritmalara hakimdir; bunları hayata geçirmek için iyi bir hesap becerisine sahiptir; bir problemin çözümü için bildiği araçlar arasından ilgili aleti tespit edip kullanabilir ve bu aletlere sahip olup olmadığını muhakeme edebilir; | |||||
4 | Matematiksel fikirlerini yapılandırarak hem yazılı hem de sözlü ifade edebilir; | X | ||||
5 | Bildiği matematiksel kavram ve neticeler arasındaki bağlantıları idrak eder, matematik nesnelerinin temsil biçimlerinin (şekiller, formüller, ifadeler, tahminler, örnek kümeleri , ...) birinden diğerine geçiş yapabilir; | X | ||||
6 | Rehber gözetiminde özerk bir öğrenme tecrübesi geçirmiş ve karmaşık bir problemin çözümünün anlaşılması için stratejiler geliştirmiştir; | X | ||||
7 | Bilgisayar biliminin teori ve uygulamaları hakkında, bir programlama dili öğrenmeye devam etmeye yetecek temellere sahiptir; | |||||
8 | Matematik modellerinin uygunluğunu ve matematik aletlerinin doğa bilimlerinde ve iş dünyasında kullanımını sorgulamıştır; matematik kavramlarının tarihi evriminin farkındadır; | |||||
9 | Bir akademik serbestlik atmosferi içinde matematik içi veya dışı bir konuya adım atma fırsatına sahip olmuştur, eğitimde yolunu kendi başına çizmeyi ve sorumluluk almayı öğrenmiştir; | X | ||||
10 | Yabancı bir ülkede okumak ve çalışmaya yetecek seviyede fransızcaya ve başka bir yabancı dile hakimdir. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 28 | 392 |
Sunum | 1 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 396 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 15,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 16 |