İktisadi Düşünce Tarihi I(ECON307)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ECON307 | İktisadi Düşünce Tarihi I | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Saadet İYİDOĞAN siyidogan@gsu.edu.tr (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | |
| İçerik | |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | |
| Öğretim Yöntemleri | |
| Kaynaklar |
Blaug, M, (2001), “No History of Ideas, Please, We’are Economists”, Journal Of Economic Perspectives, 15:1. Blaug, M, (1986), La Pensée Economique: Origine et Développement, (trad.fr.) Economica, Paris, Backhouse R. And S. Medema (2009), “Retrospectives on the definition of Economics”, Journal of Economic Perspectives, 23:1, pp.221-233. Denis, H, (1966), Histoire de la Pensée Economique, Presses Universitaires de France, Paris. Heilbroner, R.L. Les Grands Economistes. (trd. fr., (1971), Economica, Gélédan, A. (dirigée par), (1988), Histoire des pensées économiques-les fondateurs, Editions Sirey, Paris. Sen, A. (2010), “Adam Smith and the contemporary World”, EJPE, 3:1, pp.50-67. Smith, A. (1776), La Richesse des Nations, livre 1 et 2. Jessua, C, (1991), Histoire de la Théorie Economique, PUF, Paris. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Giriş: eski çağlar |
| 2 | Merkantilizm |
| 3 | Fizyokrasi: F. Quesnay |
| 4 | A. Smith |
| 5 | D. Ricardo |
| 6 | Ricardo ve Malthus |
| 7 | 19'ncu yüzyılda ilk sosyalist düşünürler |
| 8 | Teknokratik sosyalizmden bilimsel sosyalizme |
| 9 | Tocqueville ve Proudhon |
| 10 | Hegel ve Marx |
| 11 | 1848 |
| 12 | Tocqueville, Proudhon ve Marx |
| 13 | K. Marx |
| 14 | K. Marx, R. Luxembourg |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Antik çağ, Aristo ve Platon; Orta çağ |
| 2 | Boisguilbert, Hume, Merkantilizm eleştirisi |
| 3 | İktisadi tablo, doğal sosyal düzen |
| 4 | Değer, üretilen değer, zenginlik, büyüme, Ahlak değer, |
| 5 | Değer kuramı, Bölüşüm kuramı |
| 6 | Fakirliğin faydası, Tarımsal rant |
| 7 | Rousseau, Fichte |
| 8 | Fourrier, St-Simon, Sismondi |
| 9 | İktisadi modeller, fakirlerin sorunları |
| 10 | Hegel ve özgürlük sorunu, Marx ve Manifesto |
| 11 | Çalışma hakkı üzerine 1848 Fransız Meclisinde Anayasa görüşmeleri |
| 12 | Tocqueville-Marx, Proudhon-Marx arasında özgürlükler, demokrasi ve mülkiyet tartışmaları |
| 13 | Kapital 1 |
| 14 | Emperyalizm ve sonuç |
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 1 | 50 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
| 2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
| 3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
| 4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | |||||
| 5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | X | ||||
| 7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | |||||
| 8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
| 9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
| 10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
| 11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | X | ||||
| 12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | X | ||||
| 13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | |||||
| 16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | |||||
| 17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 1 | 36 | 36 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 40 | 80 |
| Toplam İş Yükü | 116 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 4.64 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 5 | ||


