Siyasal Tarih(RI209)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI209 | Siyasal Tarih | 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep ARIKANLI zarikanli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1648-1945, yani Vestfalya Barışı'ndan İkinci Dünya Savaşı'nın sonuna kadar geçen üç yüz yıllık bir süreci kapsayan bu ders, modern egemen devletin kurulduğu merkez olarak Avrupa'dan başlayarak, Devlet'in oluşum ve inşa süreçlerine odaklanmaktadır. Dersin esas amacı, dünya tarihinin süreklilikler ve kopuşlar üzerinden yapılan analiziyle, bu tarihin temelini ve ana yapısını kavra(t)ma amacını taşır. Bu haliyle ders, her ülkeye ve bölgeye özgü gerçekliklerin ve farklı tarihsel süreçlerin bir arada ve neden sonuç ilişkisiyle ele alınmasıyla, Dünya Tarihi denilebilecek bütünlüklü bir tarih algısı oturtmayı hedefler. |
İçerik | Yukarıda da belirtildiği gibi, ders 1648-1945, yani Vestfalya Barışı'ndan İkinci Dünya Savaşı'nın sonuna kadar geçen üç yüz yıllık bir süreci kapsamaktadır. Modern egemen devletin başlangıcı kabul edilen Vestfalya Barışı'dan 1945'e kadar geçen süreç, bir yandan devletler arası ilişkilerin seyrini anlatırken, bir yandan toplum-devlet ilişkilerinin gelişimini ele almaktadır. Bu, devletler arası ve devlet-toplum arasındaki ilişkileri düzenleyen ilkelerin de (hukuk) gelişiminin anlatılmasını ifade eder. Bu çerçevede, ders devletlerin kurulduğu/ yıkıldığı ve sınırların düzenlendiği savaşçı süreç ve sözü edilen ilkelerin oluşturulduğu hukuki süreç olmak üzere iki ana eksen üzerinden ilerlemektedir. Dünyayı dönüştüren savaşlar, dünyayı yeniden kuran antlaşmaların yanı sıra, toplumları dönüştüren hareketler de dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler: - Devlet oluşum ve inşa süreçleri hakkında bilgi edinirler; - Modern egemenlik kavramının özünü oluşturan ilkeleri öğrenirler; - Dünya tarihinin süreklilikler ve kopuşlarla şekillenen ana yapısını öğrenirler; - Uluslararası İlişkiler Bölümü'nde aldıkları diğer derslerle bağlantı kurma ve böylece bütünlüklü bir bilgi edinme becerisi edinirler; - Özellikle makaleler ve kitaplar değil, video oyunları dahil türlü materyalleri, belirli bir sorunsallaştırmayla ele alıp kavramlar ve disiplinler arasındaki geçişkenliği tarih okuması üzerinden sağlarlar ve edinimlerini aktarma becerisini edinirler; - Aktör stratejilerinin arkasındaki toplumsal ve siyasi dinamikleri öğrenirler. |
Öğretim Yöntemleri | Sözlü anlatım ve okumaların yanı sıra, her döneme ait videolar, belgeseller ve hatta tarih dersiyle ilgisi yokmuş gibi gözüken, ama aslında nitelikli bir tarih ve coğrafya bilgisine dayanan bilgisayar oyunlarının bir araya getirildiği sözel ve görsel bir öğretim yöntemi izlenmektedir. |
Kaynaklar |
AGAMBEN, Giorgio, Homo Sacer I. Le Pouvoir Souverain et la Vie Nue. traduit par Marilène Raiola, Paris : Éditions du Seuil, 1995, 216 s. ---------------------------- État d’Exception. Homo Sacer, II-1, traduit par Joel Gayraud, Paris : Éditions du Seuil, 2003, 151 s. BENJAMIN, Walter, Pasajlar, çeviren : Ahmet Cemal, İstanbul : Yapı Kredi Yayınları, Ocak 2002, 4. Baskı, 277 s. BEST, Antony ve diğerleri [et alii] (derleyen), 20. Yüzyılın Uluslararası İlişkiler Tarihi, çeviren : Taciser Ulaş Belge, Ankara : Siyasal Kitabevi, Eylül 2012, 615 s. BRAUDEL, Fernand, Grammaire des Civilisations, Paris : Champs/ Flammarion, 1993, 625 s. CARR, Edward Hallet, Qu’est-ce que l’Histoire ?, traduit par Maud Sissung, Paris : Éditions La Découverte, 1988, 233 s. (Tarih Nedir ?, çeviren : Misket Gizem Gürtürk, İstanbul : İletişim Yayınları, 2015, 15. Baskı, 255 s.) ------------------------------- The Twenty Years’ Crisis, 1919-1939. An Introduction to the Study of International Relations, New York : Palgrave, 2001, cviii+ 233 s. FROMKIN, David, A Peace to End All Peace. The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East, New York : Avon Books, 1990, 635 s. HELIE, Jérôme, Les relations internationales dans l’Europe moderne. Conflits et équilibres européens, 1453-1789, Paris : Armand Colin, 2008, 288 s. HOBSBAWM, Eric J., L’ère des Révolutions, 1789-1848, traduit par Françoise Braudel et Jean-Claude Pineau, Paris : Fayard/ Pluriel, 1969, 435 s. ---------------------- L’ère du capital, 1848-1874, traduit par Eric Diacon, Paris : Fayard/ Pluriel, 1978, 463 s. --------------------- L’ère des Empires, 1875-1914, traduit par Jacqueline Carnaud et Jacqueline Lahana, Paris : Fayard/ Pluriel, 1987, 485 s. --------------------- İlkel Asiler. 19. ve 20. Yüzyıllarda Toplumsal Hareketin Arkaik Biçimleri Üzerine İncelemeler, çeviren : Uygur Kocabaşoğlu, İstanbul : 2012, 267 s. İBN HALDUN, Mukaddime 1-2, İstanbul : Dergâh Yayınları, 2005, 4. Baskı. KARATANİ, Kojin, Dünya Tarihinin Yapısı. Üretim Tarzlarından Mübadele Tarzlarına, Çeviren: Ali Karatay, İstanbul: Metis Yayınları, 432 s. MOORE, Barrington, Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri. Çağdaş Dünyanın Yaratılmasında Soylunun ve Köylünün Rolü, çevirenler : Şirin Tekeli ve Alâeddin Şenel, Ankara : İmge Kitabevi, Şubat 2003, 707 s. NİZAMÜ’L-MÜLK, Siyasetnâme, çeviren : Mehmet Taha Ayar, İstanbul : Türkiye İş Bankası Yayınları, Kasım 2012, 4. Baskı, 365 s. SANDER, Oral, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, Ankara : İmge Kitabevi, Ocak 2015, 25. Baskı, 423 s. ------------------ Siyasi Tarih, 1918-1994, Ankara : İmge Kitabevi, Mart 2015, 22. Baskı, 605 s. 4 SCHMITT, Carl, Le Nomos de la Terre dans le Droit des Gens du Jus Publicum Europeaum, traduit par Lilyane Deroche-Gurcel, Paris : Presses Universitaires de France, janvier 2001, 363 s. --------------------- Machiavel, Clausewitz. Droit et Politique Face aux Défis de l’Histoire, Paris : Krisis, 2007, 261 s. WAYLET, Boynar ; JACKH, Ernst, İmparatorluk Stratejileri ve Ortadoğu. Doğu’da İngiliz Alman Rekabeti ve Balkan Savaşı’ndan Sonra Almanya, çeviren : Vedat Atila, İstanbul : Çiviyazıları/ Nemesis Kitaplığı, 2004, 318 s. WEIL, Patrick et DUFOIX, Stéphane (dirs.), L’Esclavage, la Colonisation et Après. France, États-Unis, Grande-Bretagne, Paris : Presses Universitaires de France, janvier 2005, 628 s. YERASİMOS, Stefanos, Milliyetler ve Sınırlar. Balkanlar, Kafkasya ve Ortadoğu, çeviren: Şirin Tekeli, İstanbul : İletişim Yayınları, 2002, 5. Baskı, 520 s. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Vestalya'dan Fransız Devrimi'ne, 1648-1789 |
3 | Fransız Devrimi'nden Viyana Düzeni'ne, 1789-1815 |
4 | Pax Britannica'dan Devrimler Çağına, 1815-1848 |
5 | Viyana Düzeni Biterken, 1856 Kırım Savaşı |
6 | Avrupa dönüşüyor, 1860-70 |
7 | VİZE |
8 | İmparatorluklar Çağı, 1870-1914 |
9 | Avrupa Yıkılıyor: Birinci Dünya Savaşı, 1914-1918 |
10 | İki Savaş Arası dönem, 1919-1939 |
11 | Totaliter Rejimlerin Yükselişi |
12 | İkinci Dünya Savaşı, 1939-1945 |
13 | Savaşın bitişi ve yeni dünya düzeni |
14 | Soğuk Savaş'a doğru |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 8 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 9 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 7 | 15 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 8 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur | X | ||||
3 | Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur | X | ||||
5 | Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur | X | ||||
6 | Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir | X | ||||
7 | Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder | X | ||||
8 | Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur | X | ||||
9 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir | X | ||||
10 | Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınavlar | 7 | 8 | 56 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |