Kentleşme ve Yerinden Yönetim(SP242)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP242 | Kentleşme ve Yerinden Yönetim | 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Hamza Yüksel DİNÇER hydincer@gmail.com (Email) Yeşeren ELİÇİN ARIKAN yeseren.elicin@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında kent ve kentleşme olgusunun tanımı yapılmaya çalışılmakta, kentleşme, metropolleşme, küreselleşme olgularının yanı sıra, kentsel yönetişim, yerelleşme ve yerel yönetimler üzerinde durulmaktadır. Antik çağdan başlayarak kentleşme olgusu ele alındıktan sonra kentlerin nasıl yeni sosyopolitik, ekonomik ve kültürel örgütlenmenin merkezleri durumuna geldikleri tartışılmaktadır. Daha sonra ise yükselen yerelleşme eğilimi ve yerel bölgesel yönetimlerin artan önemine vurgu yapılmaktadır. Bu çerçevede Türkiye’de yerel yönetimlerin tarihçesi, gelişimi, yerel yönetim sistemi ve yerel yönetim reformu incelenmektedir. |
İçerik | Kent ve kentleşme olgularının tanımından yola çıkılacak olan derste kentin doğuşu ve gelişimi tarihsel bir perspektiften ele alınacaktır. Daha sonar metropolleşme, küreselleşme gibi güncel eğilimler tartışılacaktır. Dersin ikinci bölümünde ise kentsel yönetişim, yerelleşme ve yerinden yönetimler üzerinde durulacaktır. Türkiyede yerel yönetimlerin tarihsel gelişimine değinildikten sonra yerel yönetimlere ilişkin yasal-yönetsel-mali çerçeve ve reform süreçleri incelenmektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğrenciler, bu ders sonunda kent ve kent yönetimine ilişkin temel tarihsel ve hukuki-yönetsel bilgileri edinmiş olacaklardır. Bu bilgilere dayanarak kentleşme ve yerinden yönetime ilişkin sorunlara birer kentli olarak kentsel sorumluluk çeçevesinden yaklaşacak, bu sorunları doğru kavrama, analiz etme ve çözüm geliştirmeye dönük bir kapasite geliştirebileceklerdir. |
Öğretim Yöntemleri | Pedagojik yöntem dersin öğretim üyeleri tarafından verilen seminerler, okumalar üzerine sınıfta yapılacak tartışmalar ve iki ara sınavı içermektedir. |
Kaynaklar |
Turan, A.E., 2008, Türkiye’de Yerel Seçimler, İstanbul, Bilgi Üniv. Yay. Eliçin-Arıkan, Y., “Bütünleşen Avrupa’da Yerel Yönetimler”. Görüş, (58), 38-51, 2004. Bayraktar, U. 2007, Turkish municipalities: Reconsidering local democracy beyond administrative autonomy, http://ejts.revues.org/index1103.html Erder, S. 2008, Türkiye’de Yerel Politikanın Yükselişi Istanbul : Bilgi Üniversitesi Yayınları, Keleş R. 2009, Yerinden Yönetim ve Siyaset, İstanbul: Cem Yay. Ortaylı, İ, 1985 Tanzimattan Cumhuriyete Yerel Yönetim Geleneği, 1985, İstanbul, Hil Yayın, (352 056 1/ORT/1985) La charte européenne des collectivités locales Defante C. 1997, Grande Histoire de la Ville, Armand Colin, Paris |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Kent ve Kentin Tarihi, Antik Kentler, Feodal Kentler |
2 | Kent ve Kentleşme, Sanayileşme, Sanayi Kentleri ve Sanayi Sonrası Kentleri |
3 | Kentleşme, Metropolleşme, Küreselleşme, Dünyada Kentleşme, Büyük kentler, Küresel Kentler |
4 | Türkiyede kentleşme, Büyük kentlerimiz, Kısa Tarihçe, Kentsel Gelişme Özellikler Farklılıklar |
5 | Gecekondu ve Kaçak Yapılaşma Kentlerde Yaşanan Sorunlar, Kentsel Ayrışma ve Kentsel Yoksulluk, Türkiyede Kent ve Kentleşme ile ilgili Yasal Düzenlemeler |
6 | Ara sınav |
7 | Yerinden yönetim: kavramlar, yaklaşımlar, modeller |
8 | Türkiyede yerel siyaset: tarihçe a) Tanzimat dönemi b) Cumhuriyet dönemi (1923-1946; 1946-1960) |
9 | Türkiyede yerel siyaset: tarihçe c) 1973-1980 d)1980-2004 (liberalleşme, yönetişim) e) 2004 sonrası |
10 | Türk yerel yönetimlerinin yasal yönetsel yapısı |
11 | Yerel yönetim reformları, Avrupalılaşma ve yerelleşme |
12 | Yerel meclislerde temsil, katılım ve doğrudan demokrasi |
13 | Bölge yönetimleri, bölgeselleşme, Türkiye’de bölgeselleşme |
14 | Ara sınav |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 60 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | X | ||||
9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | X | ||||
10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | |||||
11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 4 | 48 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 10 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |