Toplumsal Cinsiyet, İletişim ve Medya(COM243)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM243 | Toplumsal Cinsiyet, İletişim ve Medya | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Özlem DANACI YÜCE odanaci@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın-erkek oranı konusunun ve bireylerin biyolojik kimliklerinin tanınırlığının sosyal hayatın önemli sorunları arasında yer aldığı günümüzde, bu dersin amacı medyanın “toplumsal cinsiyetlerin” üretimi ve yeniden üretiminde ne şekilde etkili olduğu üzerinde yoğunlaşmaktadır. |
İçerik | Bknz. Konu Başlıkları |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
-Toplumsal cinsiyet (gender) kavramını tanımlar. -Tarihsel bağlamda “cinsiyetler”e ve “toplumsal cinsiyet”e ilişkin gelişme ve süreçleri bilir. -Medyanın toplumsal cinsiyet kavramının üretiminde ve yeniden üretiminde etkili olup olmadığına cevap verir. -Medya metinleri, endüstrisi ve alımlayıcılar üzerinde yapılmış çeşitli araştırma örneklerini kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde çözümler. |
Öğretim Yöntemleri | Teorik aktarım |
Kaynaklar |
- Ders notları - Margaret Mead, L’un et l’autre sexe, Paris : Folio essais, 1966. - Pierre Bourdieu, La Domination Masculine, Acte de la Recherche en Sciences Sociales, No.84, Sept. 1990, 4-31. - Christine Guionnet et Erik Neveu, Féminins/Masculins. Sociologie du Genre, Paris: Armand Collin, 2005. - Michèle Ferrand, Féminin Masculin, Paris : Editions La Découverte, 2004. - Monique Rémy, Comment les Femmes sont Vues, Paris: Point d’appui, Women’s Studies, 1994. - Hülya Uğur Tanrıöver et Ö. Danacı Yüce, Symbolic Annihilation of Women in the Turkish Daily Press, içinde Y. Pasadeos, D. Dimitrakopoulou (Eds.), Mass Media Research: International Approaches, Athens: Athens Institute For Education and Research-ATINER, 2006, 183-192. - Özlem Danacı Yüce et B. Kara, Belles de Sport: Représentation des femmes dans les pages sportives des quotidiens turcs, İletişim-Özel Sayı (Représentations Sociales et Communication), Özel sayı, Temmuz 2009,377-391. - Hülya Uğur Tanrıöver, Özlem Danacı Yüce ve diğerleri, Medyada Kadınların Temsil Biçimleri, içinde Medyada Cinsiyetçiliğe Son, İstanbul: Kadınların Medya İzleme Grubu-MEDİZ Yayını, 2008, 110-164. - Ayşegül Yaraman, Turquie : Réalité du Féminisme et Ambigüités du Kémalisme, Après-demain, No.1, Mars 2007, 16-19. - www.whomakesthenews.org |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Tanışma/ Dersin ve programın tanıtımı |
2 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet: Bir kavramın doğuşu |
3 | Toplumsal işbölümü ve cinsiyete dayalı “roller” : Tarihçe |
4 | Feminist hareket ve toplumsal cinsiyet |
5 | Toplumsal rollerin üretimi ve yeniden üretimi: Sosyalleşme süreci |
6 | Türkiye’de feminist hareket ve toplumsal cinsiyet sorgulamaları |
7 | Vize sınavı |
8 | Toplumsal cinsiyet ve medya içeriklerinin üretimi ve tüketimi üzerinde sorgulamalar |
9 | Medya endüstrisi ürünlerinde toplumsal cinsiyetin kurgulanışını sorgulayan araştırmalar |
10 | Medya metinlerinde toplumsal cinsiyetin kurgulanışını sorgulayan araştırmalar |
11 | Toplumsal cinsiyet ve alımlama/alımlayıcılar üzerinde yapılan araştırmalar |
12 | Konuk |
13 | Öğrenci araştırmalarının sunumu |
14 | Öğrenci araştırmalarının sunumu |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |