İletişim Lisans Programı

Habercilik ve yazım teknikleri(JOU201)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
JOU201 Habercilik ve yazım teknikleri 3 3 0 0 3 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Grup Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, haberin ne olduğu, nasıl tanımlanabileceği sorusundan başlayarak “haber” olarak nitelenen bir yazının hangi unsurları içermesi ve nelere dikkat etmesi gerektiğini öğrencilere aktarmaktır. Bu bağlamda, haber nedir; haberin özellikleri nelerdir; neler haber olabilir; haber yazma sürecinin aşamaları; haberin bakış açısının nasıl oluşturulacağı; haberde bilgi toplama aşaması; haber yazmada kullanılan teknikler; ters piramit tekniği; haberin temel soruları (5N2K); başlık, spot, haberde görsel kullanımı; sözcük seçiminin önemi; haberde denetim ve doğrulama hakkındaki bilgilerin teorik ve örnekler üzerinden aktarımına; sınıf içi ve sınıf dışı uygulamalar üzerinden tartışma yoluna başvurulur.
İçerik 1. Hafta: Haber nedir, haberin önemi neden kaynaklanır
2. Hafta: Haberin özellikleri nedir, haber toplama tekniklerine giriş
3. Hafta: Haber toplama teknikleri
4. Hafta: Haber Haber yazma süreci, haber yazma teknikleri hakkında genel bilgi
5. Hafta: Haberde kaynağın önemi ve nasıl çeşitlendirilebileceği
6. Hafta: Vize sınavı üzerinden haber yazma uygulaması
7. Hafta: Medya kuruluşu ziyareti, profesyonel gazetecilerle deneyim alışverişi, medya işleyişinin nasıl olduğuna dair bilgi
8. Hafta: sözcük kullanımının önemi, başlık, spot ve ara başlıklar
9. Hafta: Ters Piramit Tekniği ve diğer haber yazma teknikleri
10. Hafta: Röportaj-söyleşi arasındaki ayrım. Örnek üzerinden söyleşi incelemesi, söyleşinin temel özelliklerinin aktarılması
11. Hafta: Öğrenci uygulamaları üzerinden söyleşi
12. Hafta: Öğrenci uygulamaları üzerinden haberin temel unsurlarının aktarılması
13. Hafta: Öğrenci uygulamaları üzerinden haberin temel unsurlarının aktarılması
14. Hafta: Final sınavı (uygulama)
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci;
- Neyin haber olabileceği konusunda fikir sahibi olur;
- Haberde bağlamın ve bakış açısının önemini öğrenir;
- 5 N 1 K kurallarına uygun olarak haber yazma uygulaması yapar,
- Haberi flaşı, başlığı ve spotları ile düzgün yazmayı uygulama üzerinden geliştirir,
- İzlediği bir olayı haber diline dönüştürerek anlatma becerisi kazanır,
- Haberin zamanı, dili, imlasının hatasız yazımı becerisi edinir,
- Haber merkezlerinin işleyişi ve gazetelerin hazırlanışı konusunda görgü sahibi olur.
Öğretim Yöntemleri Ders anlatısı ve uygulamalar. Zaman kısıtı içerisinde haber yazma, söyleşi yapma, sahada çalışma.
Kaynaklar News reporting and writing / The Missouri Group, Brian S. Brooks vd., 2002.
Gazeteciliğe Başlarken-Okuldan Haber Odasına, haz. Sevda Alankuş, İPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul, Haziran 2009.
Haber Toplama Teknikleri, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2843, Yrd. Doç. Dr. Haluk Birsen (Editör)
Haber Yazma Teknikleri, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2687, Prof. Dr. Erkan Yüksel (editör)
Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Haber nedir, haberin önemi neden kaynaklanır
2 Haberin özellikleri nedir, haber toplama tekniklerine giriş
3 Haber toplama teknikleri
4 Haber yazma süreci, haber yazma teknikleri hakkında genel bilgi
5 Haberde kaynağın önemi ve nasıl çeşitlendirilebileceği
6 Haberde sözcük kullanımının önemi, başlık, spot ve ara başlıklar
7 Ters Piramit Tekniği ve diğer haber yazma teknikleri
8 Röportaj-söyleşi arasındaki ayrım. Örnek üzerinden söyleşi incelemesi, söyleşinin temel özelliklerinin aktarılması
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Vize sınavı üzerinden haber yazma uygulaması
2 Medya kuruluşu ziyareti, profesyonel gazetecilerle deneyim alışverişi, medya işleyişinin nasıl olduğuna dair bilgi
3 Öğrenci uygulamaları üzerinden söyleşi
4 Öğrenci uygulamaları üzerinden haberin temel unsurlarının aktarılması
5 Öğrenci uygulamaları üzerinden haberin temel unsurlarının aktarılması
6 Final sınavı (uygulama)
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 3 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 3 20
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 4 40
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar X
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar X
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine X
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar X
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü 0
Toplam İş Yükü / 25 0,00
Dersin AKTS Kredisi 0
Scroll to Top