Felsefe Metinlerinin Çözümlenmesi(PH426)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH426 | Felsefe Metinlerinin Çözümlenmesi | 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İhsan Hayri BATUR ihsanbatur@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
-"Felsefi Metinler" dersinin devamı niteliğindeki bu dersin temel amacı, öğrencilerin Adam Smith'in “Ahlaki Duygular Kuramı” adlı eserinin bölümlerinin ayrıntılı bir incelemesi yoluyla derinlemesine anlamalarını sağlamaktır. Birinci yarıyılda edinilen temel bilgiler üzerine inşa edilen ders, Smith'in ahlaki yargılara ilişkin yaklaşımına, faydanın, geleneğin ve modanın ahlaki duygular üzerindeki etkilerine ve erdem ve ahlaki felsefe sistemleri tartışmasına odaklanacaktır. Bu yarıyıl, öğrencilere liyakat, adalet, kendine hâkim olma ve erdemin doğasıyla ilgili karmaşık fikirleri incelemede rehberlik edecek ve Smith'in eserinin kendi zamanının daha geniş felsefi tartışmalarına nasıl uyduğunu ve çağdaş ahlaki felsefeyle ilişkisini ele alacaktır. Öğrenciler, Smith'in düşüncesiyle Hume, Rousseau ve Kant gibi düşünürlerle kesişimlerini analiz ederek eleştirel bir şekilde ilgilenecek ve aynı zamanda etik ve siyasi teorinin modern tartışmaları üzerindeki etkisini de göz önünde bulunduracaklardır. Dikkatli metin analizi, tartışma ve yazılı ödevler aracılığıyla öğrenciler felsefi metinleri deşifre etme, ahlaki argümanları değerlendirme ve nüanslı yorumları ifade etme becerilerini geliştirmeye devam edeceklerdir. Dersin sonunda öğrenciler felsefi fikirleri bağlamlaştırma ve eleştirme becerilerini geliştirmiş olacak ve bu da bağımsız felsefi sorgulamanın gelişmesine yol açacaktır. |
İçerik |
-Ders, Adam Smith'in Ahlaki Duygular Kuramı üzerine ayrıntılı bir incelemesini içermektedir. Öğrenciler, Smith'in fayda, gelenek ve modanın ahlaki yargılar üzerindeki etkisine ilişkin tartışmalarını ve erdemin doğası ve farklı ahlaki felsefe sistemleri üzerine düşüncelerini keşfedecekler. Birinci yarıyılda oluşturulan temeller üzerine inşa edilen dersin bu bölümü, Smith'in adalet, ihtiyat, özdenetim ve erdemin karakteri gibi kavramlara ilişkin yaklaşımına daha derinlemesine inmeyi amaçlamaktadır. Metnin yakın okunmasına ek olarak, ders, Smith'in İskoç Aydınlanması'nın felsefi ve tarihsel bağlamındaki yerini, fikirlerinin Hume ve Rousseau gibi çağdaşlarının düşünceleriyle nasıl kesiştiğini göz önünde bulunduracaktır. Ayrıca Smith'in ahlaki felsefesinin daha sonraki etik ve politik teoriyi nasıl etkilediği, ahlaki psikoloji, ekonomi teorisi ve politik felsefe gibi alanlardaki fikirlerinin modern uygulamaları göz önünde bulundurularak ele alınacaktır. Ana konular şunları içerecektir: * Ahlaki onayda faydanın rolü * Ahlaki yargılar üzerinde gelenek ve modanın etkileri * Talih ve kusur duygusu üzerindeki talihin etkisi * Smith'in ihtiyat, adalet ve iyilikseverlik dâhil olmak üzere erdem sistematizasyonu * Diğer ahlaki sistemler ve düşünürlerle karşılaştırmalı analiz * Ahlaki felsefe ile siyasi ekonomi arasındaki bağlantılar Ders, etkileşimli tartışmaları ve eleştirel metinsel analizi birleştirerek öğrencileri analitik becerilerini geliştirmeye ve felsefi kavramları çağdaş ahlaki ve toplumsal sorunlara uygulamaya teşvik edecektir. Öğrenciler, Smith'in ahlak felsefesini hem tarihsel hem de modern bağlamlarla ilişkilendirebileceklerdir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler şunları yapabileceklerdir: 1. Ahlak Felsefesi Anlayışını Derinleştirmek: Adam Smith'in Ahlaki Duygular Kuramı'ndaki temel kavramların, özellikle de eserin sonraki bölümlerinde incelenen fayda, gelenek, moda ve erdem kavramlarının gelişmiş bir anlayışını göstermek. 2. Ahlaki Felsefe Sistemleriyle Eleştirel Bir Şekilde İlgilenmek: Smith'in eserinin sonuç bölümlerinde tartışılan farklı erdem ve ahlaki onay teorileri de dahil olmak üzere çeşitli ahlaki felsefe sistemlerini analiz etmek ve değerlendirmek. 3. Felsefi Bağlantıları İncelemek: Adam Smith'in ahlak felsefesi ile daha geniş felsefi sistemler, özellikle Immanuel Kant, Edmund Burke ve Jeremy Bentham gibi düşünürlerinkiler arasındaki bağlantıları araştırmak. 4. Gelenek ve Faydanın Etkisini Değerlendirmek: Smith tarafından ana hatlarıyla belirtildiği gibi, toplumsal geleneklerin ve fayda algılarının ahlaki duygular üzerindeki etkisini ve bu faktörlerin ahlaki yargılara nasıl katkıda bulunduğunu eleştirel bir şekilde değerlendirmek. 5. Felsefi Analizi Tarihsel Bağlamlara Uyarlamak: Öğrenciler Smith'in çalışmalarını İskoç Aydınlanması bağlamında analiz edecek ve ahlak felsefesinden modern ekonomiye geçişle olan ilişkisini değerlendireceklerdir. 6. Felsefi Tartışmalara Katılım: Öğrencilerden Smith'in analizinden yararlanarak ahlaki sistemlerin doğası, erdemin karakteri ve ahlaki felsefe ile sosyal kurumlar arasındaki etkileşim hakkında tartışmalara katılım sağlamaları beklenecektir. 7. Araştırma Tabanlı Felsefi Denemeler Üretimi: Ders, eleştirel düşünme, ayrıntılı metinsel analiz ve felsefi kavramların sentezini içeren araştırma tabanlı denemeler geliştirerek akademik araştırma ve yazma becerilerini gösterme fırsatı sunmayı amaçlar. 8. Çağdaş Etik Tartışmalara Katkı: Ders, Ahlaki Duygular Teorisi'ndeki kavramları ve argümanları çağdaş etik tartışmalara uyarlayarak, Smith'in fikirlerinin modern ahlaki felsefe ve ekonomik düşünce üzerindeki kalıcı etkisini keşfetmeyi amaçlayacaktır. |
Öğretim Yöntemleri |
Bu ders, Adam Smith'in Ahlaki Duygular Kuramı'nın bölümlerine odaklanarak, ilk yarıyılda başlatılan metin tabanlı, analitik yaklaşımı sürdürecektir. Her oturum, öğrencileri metnin derinlemesine incelemesine dâhil edecek ve özellikle çalışmanın sonraki kısımlarında keşfedilen gelenek, fayda ve erdem temalarına vurgu yapacaktır. Yöntem, öğrencilerin felsefi nüansları ortaya çıkarmak için cümleleri deşifre edip yeniden ifade etmesiyle yakın okuma ve ayrıntılı yorumlara dayanacak. Öğrenciler, temel felsefi fikirleri analiz ederek ve diğer ahlaki teorilerle karşılaştırmalar yaparak tartışmalara katkıda bulunmaya teşvik edilecek. Bu fikirleri tarihsel ve çağdaş bağlamlarla sentezlemeye vurgu yapılacak ve daha karmaşık yorumlama becerileri geliştirilecek. Grup tartışmaları, öğrencilerin yorumlarını diğer arkadaşlarının yorumlarıyla test etmelerine olanak tanıyacak. Ders ayrıca, materyalle eleştirel etkileşimi teşvik etmek için kısa yazılı düşünceler ve sınıf içi tartışmaları teşvik edecektir. Metinsel analiz, sınıf tartışmaları ve araştırma odaklı ödevler yoluyla, öğrenciler felsefi metinlerle eleştirel olarak etkileşim kurma ve bilgilerini hem tarihsel hem de modern ahlaki sorulara uygulama becerilerini daha da geliştireceklerdir. NB: * Ziyaretçi hocalarla geçirilen haftalar, metinsel analiz çalışmalarına ara verilmesine yol açarak öğrencilerin metin üzerinde düşünmeleri için fırsat olarak kullanılabilir. |
Kaynaklar | Dersin birincil kaynağı Adam Smith'in Ahlaki Duygular Kuramı adlı eseri olacak ve üç dilde incelenecektir: İngilizce (orijinal), Fransızca ve Türkçe. İngilizce ve Fransızca versiyonları öğrencilere PDF formatında sunulacaktır. Öğrenciler dilerlerse Türkçe versiyonunu edinebilirler. Ek olarak, metnin tarihsel ve felsefi arka planını bağlamlandırmak için görseller gibi bazı görsel yardımcılar kullanılabilir. Ders bu temel eser etrafında yapılanmış olsa da, asgari düzeyde harici kaynak gerekebilir. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Introduction to The Theory of Moral Sentiments * Overview of Adam Smith and his era * Key themes and objectives of the text |
2 | Part One: Of the Propriety of Action * Section I: Of the Sense of Propriety * Section II: Of the Degrees of the Different Passions Which Are Consistent with Propriety |
3 | Part One (continued) * Section III: Of the Effects of Prosperity and Adversity on the Judgment of Mankind |
4 | Guest Lecture by Maximilien Kistler * La place de la conscience dans un monde matériel |
5 | Part Two: Of Merit and Demerit * Section I: Of the Sense of Merit and Demerit * Section II: Of Justice and Beneficence * Section III: Of the Influence of Fortune on Sentiments of Mankind |
6 | Guest Lecture by Jean-Baptiste Brenet * Rapport entre Sharia et Philosophie chez Averroès |
7 | Part Three: Of the Foundation of Our Judgments Concerning Our Own Sentiments and Conduct * Chapter I - III: Introduction to the sense of duty |
8 | (Ramadan Feast) |
9 | Guest Lecture by Pauline Nadrigny * Esthétique |
10 | Guest Lecture by Marion Vorms * Epistémologie |
11 | Part Three (continued): Of the Foundation of Our Judgments Concerning Our Own Sentiments and Conduct * Chapter IV - VI: Conclusion of Part Three |
12 | Part Four and Part Five * Part Four: Of the Effect of Utility upon the Sentiment of Approbation * Part Five: Of the Influence of Custom and Fashion upon Sentiments of Moral Approbation |
13 | Part Six: Of the Character of Virtue * Section I - III: Of Prudence, the Character of the Individual, and Self-Command |
14 | Part Seven: Systems of Moral Philosophy * Section I - IV: Overview of various moral systems and theories of virtue |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 5 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | |||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |