Psikolojiye Giriş(SOC103)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC103 | Psikolojiye Giriş | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep İclal İNCİOĞLU iclalincioglu@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Psikolojinin çalışma alanını tanımlamak ; temel perspektif ve temalarını ele almak. |
İçerik |
Psikoloji insan davranışını ve zihinsel süreçlerini anlamaya-açıklamaya odaklanmış bir bilim dalıdır. Başlangıç niteliğindeki bu derste ele alınacak temalar şunlardır: Psikolojinin alanı, psikolojinin belli başlı ekolleri, algı, bilinç, güdü ve ruh sağlığı. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. Öğrenci psikoloji biliminin çalışma alanı hakkında fikir sahibi olabilir. 2. Öğrenci psikolojinin temel kuram ve kavramları hakkında bilgi sahibi olabilir. |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı ve haftalık okumaların tartışılması. |
Kaynaklar |
Zorunlu Kaynaklar: Alain Lieury, “Panorama des spécialisations de la psychologie” in A. Lieury, Introduction à la psychologie, Paris, Dunod, 2000, pp: 27-55. Alain Lieury, “Histoire de la psychologie” in A. Lieury, Introduction à la psychologie, Paris, Dunod, 2000, pp: 11-25. Alex Mucchielli, « Les paramètres conceptuels de la psychologie psychanalytique » in A. Mucchielli, La nouvelle psychologie, Paris, Puf, 1996 (2ème édition), pp : 11-35. Alfred Adler, « Le complex d’infériorité» in A. Adler, Le sens de la vie, Paris, Editions Payot & Rivages, 2002, pp: 95-112. Carl Ransom Rogers, « Qu’est-ce qu’une ‘vie pleine’ ? Le plein fonctionnement de la personne : point de vue personnel d’un thérapeute », in C. R. Rogers, Le développement de la personne, InterEditions, Paris, 2005, pp : 129-140. Tzvetan Todorov, « Sous le regard des autres », Sciences Humaines, Numéro 131, Octobre 2002, pp : 22-27. Alain Lieury, “La perception du monde” in A. Lieury, Introduction à la psychologie, Paris, Dunod, 2000, pp: 57-71. Karen Huffman, Mark Vernoy, Judith Vernoy, « Le sommeil et le réve », in K. Huffman et al., « Psychologie en direct », Mont-Royal, Modulo Editeur, 2000 (2ème édition), pp. 183-197. Alain Lieury, “Motivation et personnalité” in A. Lieury, Introduction à la psychologie, Paris, Dunod, 2000, pp: 101-107. Bernard Brusset, “Les psychothérapies non psychanalytiques”, in B. Brusset, Les psychotérapies”, Paris, Puf, 2005 (2ème édition), pp : 57-115. Yardımcı Ek Kaynaklar: - F. Askevis-Leherpeux, C. Baruch et A. Cartron, Précis de psychologie, Paris, Nathan, 2000 (2ème édition), 157p. - Maurice Reuchlin, Psychologie, Paris, PUF Fondamental, 2002 (15ème édition), 680p. - Doğan Cüceloğlu, İnsan ve Davranşı, Psikolojinin Temel Kavramları, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1992 (3. basım), 591s. - Rita L. Atkinson, Richard C. Atkinson, Edward E. Smith et al., Psikolojiye Giriş (Hilgard’s Introduction to Psychology, 42th edition), Çev. Yavuz Alogan, Ankara, Arkadaş Yayınevi, 3. Baskı, 790s. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş dersi: Dersin tanıtımı (temalar, nasıl işlendiği, vb.); Neden psikoloji çalışacağız (genel olarak ve sosyolojide)? |
2 | Psikolojiyi anlamak : Psikolojinin alanları Psikolojide araştırma yöntemleri Psikolojide etik |
3 | Psikoloji kuramları I: Bilimsel psikolojinin doğuşu: Yapısalcılık, İşlevselcilik, Gestalt psikolojisi, Psikanalitik yaklaşım, Davranışçı yaklaşım, Hümanist yaklaşım, Bilişsel yaklaşım, Psikobiyolojik yaklaşım ve Yeni yaklaşımlar |
4 | Psikolojik kuramlar I (devam) |
5 | Psikolojik kuramlar II: Psikanalitik yaklaşım |
6 | Psikolojik kuramlar III: Savunma mekanizmaları; Psikanalitik yaklaşımın değerlendirilmesi |
7 | Psikolojik kuramlar IV: Hümanist yaklaşım: Carl Ransom Rogers'ın katkısı |
8 | Psikolojik teoriler V: Hümanistik yaklaşım: Abraham Maslow'un katkısı; Hümanistik yaklaşımın değerlendirilmesi |
9 | Ara Sınav |
10 | Algı: Duyum ve Algı; Seçim; Organizasyon; Yorumlama |
11 | Bilinç: Bilinç düzeyleri; Uyku, Rüya; Bilinç ve kültür |
12 | Motivasyon: Motivasyon nedir? Genel motivasyon teorileri (biyolojik teoriler, psikososyal teoriler) |
13 | Sağlık psikolojisi: Ruh sağlığı (normallik ve anormallik, ruhsal bozukluklar, psikoterapi türleri); Stres ve sağlık |
14 | Sağlık psikolojisi (devam); Yeni perspektifler; Genel değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | |||||
2 | Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. | |||||
3 | Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. | |||||
4 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. | |||||
5 | Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. | |||||
6 | Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. | |||||
7 | Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. | |||||
8 | Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir. | |||||
9 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | X | ||||
10 | Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. | X | ||||
11 | Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. | X | ||||
12 | Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. | |||||
13 | Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. | |||||
14 | Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 4 | 40 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 24 | 24 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |