Matematik I(G111)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
G111 | Matematik I | 1 | 4 | 0 | 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Deniz UZTÜRK BARAN uzturkdeniz@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, işletme ve iktisat öğrencilerine matematiksel düşünme becerileri kazandırmak ve temel matematiksel kavramların ekonomi ve yönetim bilimleri bağlamında nasıl kullanılabileceğini öğretmektir. Ders kapsamında öğrenciler, matematiksel mantık, fonksiyonlar, limit, türev ve integral gibi temel analiz konularını hem teorik hem de uygulamalı örneklerle öğrenerek iktisadi problem çözümüne yönelik temel matematiksel araçları kazanırlar. Özellikle bulanık mantık ve fonksiyon analizlerinin iktisadi uygulamaları ile öğrencilerin karar verme süreçlerine matematiksel bakış kazanmaları hedeflenmektedir. |
İçerik |
Hafta 1: Matematiksel Mantık, Teorem İspat (Giriş) – Dönem Başı sunum konularının verilmesi Hafta 2: Dönem başı sunumlarının yapılması – Matematiksel Mantık, Teorem, İspat (devam) Hafta 3: Bulanık Mantık Konusuna Giriş- Bulanık Kümeler ve İşlemler Hafta 4: Bulanık Kümeler ve İşlemler (Devam) Hafta 5: Bağıntı ve Fonksiyonlar- İktisadi Örnekleri (Önemli fonksiyonlar ve grafikleri) Hafta 6: Fonksiyonlarda Limit ve Süreklilik ve İktisadi Örnekleri Hafta 7: Türev (Türevlenebilirlik, süreklilik, sürekli türevlenebilirlik) Hafta 8: VİZE SINAVI – (dönem sonu proje konularının verilmesi) Hafta 9: Bir Gerçel Değişkenli Fonksiyonların İncelenmesi 1 – İktisadi Örnekler Hafta 10: Bir Gerçel Değişkenli Fonksiyonların İncelenmesi 2 – İktisadi Örnekler Hafta 11: İntegral – Bir fonksiyonun belirsiz integrali Hafta 12: İntegral – İntegral Alma Yöntemleri Hafta 13: İntegral – Belirli İntegral ve İktisadi Uygulamalar Hafta 14: Genel tekrar ve dönem sonu projelerinin sunumu |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. Matematiksel mantık ve ispat tekniklerini kavrayarak analitik düşünme becerilerini geliştirebilir. 2. Bulanık mantık ve bulanık kümeler konularını temel düzeyde anlayarak gerçek yaşam problemlerine uygulayabilir. 3. Fonksiyon, limit ve süreklilik kavramlarını açıklayabilir ve grafiklerle ifade edebilir. 4. Türev kavramını, ekonomik değişkenler üzerindeki etkilerini analiz etmek için kullanabilir. 5. Bir değişkenli fonksiyonların artan/azalan, maksimum/minimum gibi davranışlarını inceleyebilir. 6. Belirsiz ve belirli integral kavramlarını iktisadi örneklerle ilişkilendirerek çözümleme yapabilir. 7. Matematiksel kavramları işletme ve iktisat alanlarındaki örneklerle ilişkilendirerek yorumlayabilir. 8. Poster sunumları ve proje çalışmaları ile iletişim ve sunum becerilerini geliştirebilir. |
Öğretim Yöntemleri | Ders, teorik anlatımlar, uygulamalı örnekler, sınıf içi tartışmalar, sene başı öğrenci sunumları ve dönem sonu proje sunumları ile yürütülmektedir. Öğrenciler, hem temel matematiksel kavramları öğrenmekte hem de bu kavramları işletme ve iktisat problemlerine uygulayarak aktif öğrenme sürecine katılmaktadır. Dersin içeriği, gerçek hayattan alınmış iktisadi örneklerle desteklenerek öğrencilerin kavramları somutlaştırması hedeflenmektedir. |
Kaynaklar |
-İktisatçılar için Matematik, Enis Sınıksaran, Aylin Aktükün, Alpaslan Akay, Türkmen kitabevi, 3. Baskı, 2016. -Maths pour économistes : L'analyse en économie et gestion, Olivier Ferrier, Edition DeBoeck, 2015 -Mathématiques en économie-gestion, Stephane Rossignol, Edition OpenBook- Dunod, Mai 2018 - Ahmet Karadeniz, Yüksek Matematik cilt 1, Çağlayan Kitabevi, 2011 - Ahmet Karadeniz, Yüksek Matematik cilt 2, Çağlayan Kitabevi, 2007 - Ahmet Karadeniz, Yüksek Matematik cilt 3, Çağlayan Kitabevi, 2004 - Ahmet Karadeniz, Yüksek Matematik problemleri, Çağlayan Kitabevi, 2011 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Matematiksel Mantık, Teorem İspat (Giriş) – Dönem Başı sunum konularının verilmesi |
2 | Dönem başı sunumlarının yapılması – Matematiksel Mantık, Teorem, İspat (devam) |
3 | Bulanık Mantık Konusuna Giriş- Bulanık Kümeler ve İşlemler |
4 | Bulanık Kümeler ve İşlemler (Devam) |
5 | Bağıntı ve Fonksiyonlar- İktisadi Örnekleri (Önemli fonksiyonlar ve grafikleri) |
6 | Fonksiyonlarda Limit ve Süreklilik ve İktisadi Örnekleri |
7 | Türev (Türevlenebilirlik, süreklilik, sürekli türevlenebilirlik) |
8 | VİZE SINAVI – (dönem sonu proje konularının verilmesi) |
9 | Bir Gerçel Değişkenli Fonksiyonların İncelenmesi 1 – İktisadi Örnekler |
10 | Bir Gerçel Değişkenli Fonksiyonların İncelenmesi 2 – İktisadi Örnekler |
11 | İntegral – Bir fonksiyonun belirsiz integrali |
12 | İntegral – İntegral Alma Yöntemleri |
13 | İntegral – Belirli İntegral ve İktisadi Uygulamalar |
14 | Genel tekrar ve dönem sonu projelerinin sunumu |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Matematiksel Mantık |
2 | Matematiksel Mantık - İspat |
3 | Bulanık Mantık |
4 | Bulanık Kümeler |
5 | Bağıntı ve Fonksiyonlar |
6 | Fonksiyonlarda Limit ve Süreklilik |
7 | Türev |
8 | VİZE SINAVI |
9 | Bir Gerçel Değişkenli Fonksiyonların İncelenmesi |
10 | Bir Gerçel Değişkenli Fonksiyonların İncelenmesi |
11 | İntegral |
12 | İntegral |
13 | İntegral |
14 | Genel tekrar ve dönem sonu projelerinin sunumu |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İşletmelerin üretim yönetimi ve pazarlama, yönetim, muhasebe ve finans fonksiyonlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi birikimi; bu bilgi birikimini uygulama becerisi. | X | ||||
2 | İş hayatı ile ilgili hukuk, ekonomi, sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji ve sayısal yöntemler gibi bilimsel alanlar hakkında temel kavramsal bilgi birikimi. | X | ||||
3 | Takımlarda etkin bir biçimde çalışma becerisi; alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri ekip arkadaşlarına aktarma becerisi. | X | ||||
4 | Alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak elindeki verileri analiz etme, yorumlama, karşılaşılan sorunları tanımlama ve bunlara uygun çözüm önerileri getirme, gerektiğinde bilimsel bir şekilde bu önerileri savunma becerisi. | X | ||||
5 | Pazar ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak ve riskleri hesaplayarak görev aldığı işletme veya kurumun amaç ve hedeflerini belirleme yetkinliği; girişimcilikte bulunma ve bir işletmeyi kurup yönetme becerisi. | |||||
6 | Mesleki bilgi ve becerisini sürekli güncelleme bilinci; değişime ve yeniliğe uyum sağlama becerisi; sahip olduğu bilgileri eleştirel olarak değerlendirme becerisi. | X | ||||
7 | İş hayatı için gerekli bilgi-iletişim teknolojileri hakkında temel bilgi; temel ofis programlarını ileri düzeyde kullanma becerisi; verileri bilgisayar ortamında işleme ve raporlama becerisi. | X | ||||
8 | İngilizce ve Fransızca dillerinde, alanındaki güncel bilgileri izleme ve paydaşlarla yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi. | |||||
9 | Rekabet ve pazar dinamiklerini, örgütsel ve küresel faktörleri ve bilimsel yöntemleri göz önünde bulundurarak araştırma ve çalışmalar yapma becerisi; projelere katkı sağlama, projelerde sorumluluk üstlenme, yenilikçi ve etkin kararlar alma yetkinliği. | X | ||||
10 | Diğer sosyal bilimler alanları ile de ilişki kurarak yönetsel sorunlara yaratıcı çözümler üretecek stratejiler geliştirme ve sorumluluk alma becerisi. | |||||
11 | İş hayatında etik değerler çerçevesinde karar alma ve hareket etme bilinci. | |||||
12 | Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 3 | 36 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 10 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |