Sinema ve Anlatım(CTV210)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CTV210 | Sinema ve Anlatım | 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ece VİTRİNEL evitrinel@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sinemada biçimin anlamı nasıl oluşturduğunu incelemek, sinemasal anlatım tekniklerinin işlenen konudan bağımsız olarak meydan verebileceği farklı okumalara odaklanmaktır. Ders kapsamında yapılacak incelemeler özellikle zaman olgusunun ele alınış biçimi etrafında şekillenen anlatım tekniklerini temel alacak, bunu yaparken de Todorov tarafından ortaya atıldıktan sonra Genette'in bir disiplin olarak geliştirdiği "anlatıbilim"e yaslanacaktır. |
İçerik |
1. Hafta: Genel giriş ve temel kavramlar 2. Hafta: Anlatıbilim nedir? 3. Hafta: Film evreninin oluşumu ve öğeleri 4. Hafta: Anlatısallık kategorileri (anlatısal olan ve olmayan filmler, çoklu anlatılar) 5. Hafta: Sinemada zaman 6. Hafta: Sinemada mekan 7. Hafta: Vize 8. Hafta: Zamanın işlenişi I (sıra kavramı, doğrusal olan ve olmayan filmler, flashback, flashforward) 9. Hafta: Zamanın işlenişi II (hız kavramı, elips, özet, pause, hızlandırma, yavaşlatma, plan-sekans) 10. Hafta: Zamanın işlenişi III (eş zamanlılık kavramı, bölünmüş ekran, paralel kurgu) 11. Hafta: Zamanın işlenişi IV (frekans kavramı, tekrar) 12. Hafta: Sinemada bilgi aktarımı 13. Hafta: Film söylemi üzerine 14. Hafta: Örnek film çözümlemesi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. İçerik/biçim ayrımını ve etkileşimini kavrar. 2. Görsel metinlerde anlamın nasıl oluştuğunu öğrenir. 3. İleriki yıllarda alacağı sinema dersleri için gerekli altyapıyı edinir. |
Öğretim Yöntemleri | Konu anlatımı, film incelemesi |
Kaynaklar |
ADORNO W. Theodor (1995), Théorie Esthétique, Paris, Klincksieck BÜKER Seçil (2010), Sinemada Anlam Yaratma, Hayalbaz Kitap GAUDREAULT André, JOST François (2004), Le Récit Cinématographique, Nathan Cinéma GENETTE Gérard (1966), « Frontieres du Récit », Communications, « L’Analyse Structurale du Récit », No. 8, Editions du Seuil, pp. 158-169 GENETTE Gérard (1972), Figures III, Editions du Seuil JULLIER Laurent (2003), L’Analyse des Séquences, Paris, Nathan ODIN Roger (1983), « Pour Une Sémio-pragmatique du Cinéma », Iris, Vol. 1, No. 1, Paris, pp. 67-82 TODOROV Tzvetan (1966), « Les Catégories du Récit Litteraire », Communications, « L’Analyse Structurale du Récit », No. 8, Editions du Seuil, pp. 131-157 VANOYE Francis (1989), Récit Ecrit, Récit Filmique, Collection Nathan Cinéma VASSE Claire (2003), Le Dialogue du Texte Ecrit a` la Voix Mise en Scene, Cahiers du Cinéma |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Genel giriş ve temel kavramlar |
2 | Anlatıbilim nedir? |
3 | Film evreninin oluşumu ve öğeleri |
4 | Anlatısallık kategorileri (anlatısal olan ve olmayan filmler, çoklu anlatılar) |
5 | Sinemada zaman |
6 | Sinemada mekan |
7 | Vize |
8 | Zamanın işlenişi I (sıra kavramı, doğrusal olan ve olmayan filmler, flashback, flashforward) |
9 | Zamanın işlenişi II (hız kavramı, elips, özet, pause, hızlandırma, yavaşlatma, plan-sekans) |
10 | Zamanın işlenişi III (eş zamanlılık kavramı, bölünmüş ekran, paralel kurgu) |
11 | Zamanın işlenişi IV (frekans kavramı, tekrar) |
12 | Sinemada bilgi aktarımı |
13 | Film söylemi üzerine |
14 | Örnek film çözümlemesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | , |
2 | , |
3 | , |
4 | , |
5 | , |
6 | , |
7 | , |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 60 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X | ||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | X | ||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | X | ||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | X | ||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | |||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | |||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | |||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | |||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | |||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | |||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | |||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | |||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | |||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 4 | 56 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |