Felsefi İletişim ve Medya Etiği II(COM200)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM200 | Felsefi İletişim ve Medya Etiği II | 4 | 2 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul | COM237 FELSEFİ İLETİŞİM VE MEDYA ETİĞİ I |
Derse Kabul Koşulları | COM237 FELSEFİ İLETİŞİM VE MEDYA ETİĞİ I |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilgi olanla olmayan, güvenilir olanla olmayan kaynaklar arasındaki alanın gittikçe flulaştığı dezenformasyon, “fake-news” döneminde karşılaştığımız her türden “iletişim içeriği”nin üretilme ve/ya işlenme süreçlerine etik-felsefi perspektife dayalı eleştirel düşünme becerilerini uygulamaya ya da sahaya tercüme etmek. |
İçerik | Felsefi iletişim açısından çeşitli mecralardaki “iletişim içerikleri”nin eleştirilmesi, felsefi iletişim açısından “iletişim içeriği” üretilmesi. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - proje geliştirme - felsefi iletişim açısından iletişim içeriklerini analiz etme - felsefi iletişim açısından iletişim içeriklerini kritik etme - felsefi iletişim perspektifiyle iletişim içeriği üretme - iletişim içeriklerindeki düşünme yanlışlarını tespit etme - iletişim içeriklerindeki düşünme yanlışları ile nefret söylemi, propaganda, fake-news arasındaki ilişkilerle ilgili içerik üretme - dolaşımdaki iletişim içerikleriyle ilgili tematik raporlar yazma konularında beceri sahibi olacaktır. |
Öğretim Yöntemleri |
Proje geliştirme Dersle ilgili görsel-işitsel kaynaklar Konuk katılımı (İçeriklerin eleştirel perspektifle ele alınmasında çeşitli uzmanların öğrencilerle buluşturulması) Araştırma Eleştirel okuma, yazma Ödevler Sunum Proje Portfolyo Çalışmaları Raporlar Seminer |
Kaynaklar |
AKARSU, Bedia. Mutluluk Ahlakı, İstanbul: İnkilap Kitabevi, 1998. ALANKUŞ, Sevda. (Der.) Medya Etik ve Hukuk, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul. 2003 ARISTOTELES. Nikomakhos’a Etik, çev: Saffet Babür, Ankara: Ayraç Yayınları, 1998. ARISTOTELES. Eudamos’a Etik, çev: Saffet Babür, Ankara: Dost Yayınevi, 1999. ARSLAN, Ahmet. Felsefeye Giriş, Adres Yayınları, 2013. BALLIARGEON, Normand. Aklın ve Bilimin Işığında Eleştirel Düşünme Kılavuzu Çev. İbrahim Yıldız, Dipnot Yayınları, 2017. BAUMAN, Zygmunt, Postmodern Etik, Çev. Alev Türker, Ayrıntı Yay. İstanbul, 1998. BOWELL, T. & KEMP, G. Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Tübitak Yayınları, Ankara. 2018. GÖKBERK, Macit. Değişen Dünya Değişen Dil, Çağdaş Yayınları, İstanbul. 1980 GÖKBERK, Macit, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul. 2019. HÖFFE, Otfried, Etik Bir Giriş, Çev. Sergül Vural Kara, Runik Kitap, İstanbul, 2020. HUME, David, İnsan Doğası Üzerine Bir Soruşturma, BilgeSu,, Ankara, 2011. HUME, David, Ahlak İlkeleri Üzerine, Çev. Nil Demir, Fol Kitap, Ankara, 2019. MOORE, G. E., Ethics, Thorton Butterworth Ltd., London, 1939. ÖZLEM, Doğan, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkılap, İstanbul, 2004. ÖZLEM, Doğan. Mantık, Notos, 2011. PLATON. Diyaloglar 1, İstanbul: Remzi Kitabevi, Beşinci Basım, 1998. PLATON. Devlet, Çev. Sebahattin Eyüboğlu-M. Ali Cimcoz, 1. Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları: İstanbul, 1999. ROSS, David, Aristoteles, Kabalcı Yay. İstanbul, 1999. KANT, Immanuel. Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara. 1995. KANT, Immanuel. Immanuel. Pratik Aklın Eleştirisi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara. 1999. KROPOTKİN, Anarşist Etik, Çev. Işık Ergüden, Doruk, Ankara, 1999. KUÇURADI, Ioanna. Etik, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 1999. KUÇURADI, Ioanna. Uludağ Konuşmaları, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 1997. MACINTYRE, Alasdair, Ethik’in Kısa Tarihi, Çev. Hakkı Hünler-Solmaz Zelyut Solmaz, Paradgima, İstanbul, 2001. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin. Felsefeye Giriş, Doğu-Batı Yayınları, 2022. MILL, John Stuart. Utilitarianism, Liberty, Representative Government, London: Everyman’s Library, 1910. NUSSBAUM, Martha. “Virtue Ethics: A Misleading Category?”, Abstract, The Journal of Ethics, Number:3, 163-201, 1999. ÖZCAN, Muttalip, İnsan Felsefesi: İnsanı Neliği Üzerine Bir Soruşturma, Bilim Sanat, 2006. PIEPER, Annemarie, Etiğe Giriş, Çev. Veysel Atayman-Gönül Sezer, Ayrıntı, İstanbul, 1999. RUSSEL, Bertrand. Felsefe Sorunları, Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, Say Yayınları, 2019 RUGGIERO, Vincent Ryan. Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber, Çev. Çağdaş Dedeoğlu, Alfa Yayınları, 2020. TEPE, Harun. Etik ve Metaetik, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 1992. TEPE, Harun. Teorik Etik Etiğin Bilgisel Sorunları, BilgeSu, Ankara, 2016. TEPE, Harun, “İnsan ve Ahlak”, Ahlak Felsefesi Yazıları, Lokman Çilingir (ed.), Elis Yay., Ankara, 2015. TEPE, Harun. “Etikte Yaklaşımlar ve Kuçuradi Etiği”, Essays in Honour of Ioanna Kuçuradi, Sevgi İyi (Guest Editor), Journal Of Turkish Studies, Volume:25, Harvard University, 279-297, 2001. TEPE, Harun. (Ed.) Etik ve Meslek Etikleri, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2000. UYGUR, Nermi. Bütün Eserleri I, Yapı Kredi Yayınları, 2016. UYGUR, Nermi. Bütün Eserleri II, Yapı Kredi Yayınları, 2017. UZUN, Ruhdan. İletişim Etiği Sorunlar ve Sorumluluklar, Dipnot Yayınları, 2018. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Felsefi iletişime giriş: Nedir? Ne değildir? |
2 | İletişim içeriklerine dair kavramlar, sorunlar, tartışmalar |
3 | Proje geliştirme |
4 | Eleştirel okuma-yazma |
5 | Araştırma, sunum, tartışma |
6 | Araştırma, sunum, tartışma |
7 | Araştırma, sunum, tartışma |
8 | Araştırma, sunum, tartışma |
9 | Araştırma, sunum, tartışma |
10 | Portfolyo çalışmaları |
11 | Portfolyo çalışmaları |
12 | Portfolyo çalışmaları |
13 | Raporlama |
14 | İçeriklerin dijital olarak erişime açılması |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | |||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | |||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | |||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | |||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | |||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | |||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | |||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | |||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | X | ||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | X | ||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | X | ||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | |||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 3 | 36 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |