Türk Dili II(TUR002)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TUR002 | Türk Dili II | 4 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Dil, insanoğlunun toplumsallaşmasında en önemli iletidir. Bu ileti kavramları belirten birer göstergeler dizgesi oluşturmaktadır. Oluşturulan göstergeler dizgesi yazıyla, simgeyle, çeşitli imlerle, sosyal davranış belirtileri ile aynı düzlemde ele alınabilmektedir. Dil düşünme ve konuşma aracımızdır. iletişim kurarken sözcükleri seçme ve bunu aktarabilme yetisi önem kazanırken, bağlam ve konu değiştikçe aktarıcının da dil kullanımı farklılık kazanacak ve dil devingenleşecektir. Bu bağlamda da, amaç "Türk Dili" nin yazım kurallarını, noktalama imlerini, yapısını, öğelerini, ses kurallarını kullanabilme ve (APA sistemi) yazabilmelidir. |
İçerik |
1.Dil nedir? 2.Dilbilgisi Nedir? 3.Yazım Kuralları 4.Noktalama imleri 5.Sözcük ve Sözcük kullanımı 6.Yazma ve yazma beceriler (APA) 7.Yazın türlerinin okunması "Öykü, Roman, Deneme, Eleştiri" 8.Yazın türlerinin "21-K" yöntemi ile çözümlenmesi 9.Konuşma-Tartışma 10.Anlatım bozuklukları 11.metin yazma 12.Vurgulama-Yorumlama 13.Yazma uygulamaları 14.Konuşma uygulamaları 15.Fonetik Diksiyon |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1.Yazma ve yazma becerileri (APA sistemi) 2.Yazın türlerinin okunması 3.Yazın türlerinin 21-K yöntemi ile çözümlenmesi 4.Yazma ve konuşma uygulamaları 5.Dil, Söylem ve Metin 5.Dil, Söylem ve Metin |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı Konferans |
Kaynaklar |
AKSAN D.(1988) Anlambilim. Engin yayınları. AUSTİN J. (1962) How to do Things with Words. Oxford. Clarendon Press. ÇOMAK A.N. (1995) Yazının İşlevsel Kullanımı. Der Yayınları. İstanbul. DEMİRAY K.(1994) Temel Türkçe Sözlük. İnkılap Kitabevi. İstanbul. DEMİRCAN Ö. (1996) Türkçenin Sesdizimi .Der Yayınları. İstanbul. EKİCİ E. (1997) Dilbilgisi. Alkan Matbaası. İstanbul. GÖKTÜRK A. (1988) Okuma Uğraşı. İnkılap Kitabevi. İstanbul. GREIMAS A.J. (1983) Structural Semantics. Lincoln: University of Nebraka Press. HALLIDAY M. (1976) Language as Social Semiotics. London. İNCEOĞLU Y.-ÇOMAK A.N. (2009) Metin Çözümlemeleri. Ayrıntı Yayınları. İstanbul. ONG W. (1995) Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür. Metis Yayınları. TÜRKÇE SÖZLÜK (2011) (Hazırlayan/lar: Şükrü haluk Akalın ve Diğerleri) Atatürk Kültür ve Tarih Yüksek Kurumu . Ankara. VAN Dijk T.A. (1977) Text and Context. Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discourse. Longman. Londra. VAN Dijk T.A. (1993) Principles of Critical Analysis. Sage Publications. VARDAR B.(1978) Başlıca Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul Üniversitesi. Yabancı Diller Yüksek Okulu Yayınları. İstanbul. WODAK R. (1989) Language. Power and Ideoloji. Amsterdam. Türk ve Dünya Edebiyatı "Öykü-Roman" |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dil Nedir? |
2 | Dilbilgisi Nedir? |
3 | Yazım Kuralları |
4 | Noktalama İmleri |
5 | Sözcük ve Sözcük Kullanımı |
6 | Yazma ve Yazma becerileri (APA Sistemi) |
7 | Yazın Türlerinin Okunması "Öykü, Roman, Deneme, Eleştiri" |
8 | Yazın Türlerinin "21-K" Yöntemi ile Çözümlenmesi |
9 | Konuşma- Tartışma |
10 | Anlatım Bozuklukları |
11 | Metin Yazma Uygulama |
12 | Vurgulama-Yorumlama |
13 | Fonetik Diksiyon |
14 | Yazma ve Konuşma Uygulamaları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | ,, |
2 | ,, |
3 | ,, |
4 | ,, |
5 | ,, |
6 | ,, |
7 | ,, |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 50 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | |||||
2 | Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. | |||||
3 | Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. | |||||
4 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. | |||||
5 | Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. | |||||
6 | Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. | |||||
7 | Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. | |||||
8 | Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir. | |||||
9 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | |||||
10 | Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. | |||||
11 | Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. | |||||
12 | Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. | |||||
13 | Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. | |||||
14 | Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2.40 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |