Estetik(PH206)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH206 | Estetik | 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Paul Albert Andre BALLANFAT paul.ballanfat@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Felsefi bakış açısından estetik yaklaşım ve kuramların karşılaştırmalı bilgisinin edinilmesi |
İçerik | Sanat yapıtının konumu ve güzelin değeriyle ilgili antik ve modern yaklaşımların karşılaştırılması; Kant’ın güzel ve yüceye ilişkin kuramının tanıtılarak estetik yargıların bilgikuramsal değerlendirmesi ve estetik ötesi (Meta-estetik) problemlerin tartışılması |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Sanat yapıtının konumu ve güzelin değeriyle ilgili antik ve modern yaklaşımların karşılaştırmalı bilgisinin edinilmesi ; Kant’ın güzel ve yüceye ilişkin kuramının öğrenilmesi; estetik yargıların bilgikuramsal değerlendirmesi; estetik ötesi problemlerin tanınması |
Öğretim Yöntemleri | Metinleri Fransız'dan Türkçe'ye çevirerek çözümleme, anlama ve tartışmalar yoluyla sentezleme |
Kaynaklar |
Platon, Devlet Platon, Timois Aristoteles, Poetika Kant, Yargı Gücünün Eleştirisi |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Platon’un İdealar kuramında sanat yapıtının varlıkbilimsel değeri |
2 | Demiurgos ve yaradılış sorunundan üretim problemine |
3 | Sanat yapıtı ile üretim arasındaki fark |
4 | Duyu yargıları ile estetik yargılar arasındaki farka ilişkin Kantçı eleştiri |
5 | Beğeni yargılarındaki çıkar ve çıkarsızlık üzerine |
6 | Ereksiz ereksellik olarak sanat ve beğeninin serbestleşmesi |
7 | Yetilerin kullanımı ve bunun farklı yargı türleriyle ilişkisi |
8 | -yarı yıl sınavı- |
9 | Nesnenin kendisi ile onun biçimi veya temsili arasındaki fark |
10 | Nedenselliğinden bağımsızca telakki edilen doğada güzellik |
11 | Biçimden biçimsiz olana: Matematik yüce |
12 | Biçimden biçimsiz olana: Dinamik yüce |
13 | Estetik ötesi bir alan olarak aklın idelerinin doğumuna dair |
14 | Bizdeki ve bizim dışımızdaki doğanın duyular üstü erekselliğinin tefekkür yeri olarak estetik ötesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 50 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | X | ||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 7 | 70 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 6,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |