Masaüstü Yayıncılık(JOU371)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
JOU371 | Masaüstü Yayıncılık | 5 | 2 | 1 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Kerem RIZVANOĞLU krizvanoglu@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yayın tasarımını diğer basılı tasarım ürünlerinden ayıran en temel özelliklerden birisi olan ‘sürelilik’ ve ‘okutma’ hedefleri, tasarım problemlerini artırmakta ve tasarımın kendine özgü bir karaktere sahip olmasını gerektirmektedir. Sadece görsel değil dokunsal kalite ve algının da işin içine girmesi nedeniyle yayın tasarımcılarının üretimin tüm aşamalarına dair fikir sahibi olması gerekmektedir. Bu ders, öğrencilere söz konusu üretim süreci hakkında kapsamlı bilgi sunmayı hedeflemektedir. Bu ders kapsamında, baskı teknolojileri ve malzeme bilgisinin yanı sıra yayın tasarımının temel ilkeleri anlatılacaktır. Buna ek olarak öğrencilere profesyonel tasarım araçlarının kullanımı uygulamalı olarak öğretilecektir. Öğrencilerden kendilerine sunulacak kavramsal çerçeve dahilinde bir süreli yayın için kapak ve iç sayfa tasarım örnekleri üretmeleri beklenecektir. |
İçerik |
1. Hafta: Masaüstü Yayıncılık Aşamaları Malzeme ve Boyutlar 2. Hafta: Baskı Türleri 3. Hafta: Matbaa gezisi 4. Hafta: Layout Tasarımı Adobe InDesign 5. Hafta: Layout Tasarımı Adobe InDesign 6. Hafta: Tipografi Adobe InDesign 7. Hafta: Tipografi Adobe InDesign 8. Hafta: Renk Adobe InDesign 9. Hafta: Yayın Tasarım İlkeleri 10. Hafta: Tasarımda Görsel Kullanımı Adobe InDesign 11. Hafta: Proje 12. Hafta: Proje 13. Hafta: Proje 14. Hafta: Proje |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Yarıyıl sonunda öğrenciler masaüstü yayıncılık süreçlerine hakim olacak ve profesyonel tasarım araçlarını kullanma becerisine sahip olacaklardır. |
Öğretim Yöntemleri | Teorik aktarım ve uygulama |
Kaynaklar |
- Ketenci, H. F. ve Bilgili, C. (2006) Yongaların 10000 Yıllık Dansı: Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Beta Yayınları. - Uçar, T. F. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınları. - Becer, E. (2005) İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yayınları. - Lawler, B. P. (2006) Masaüstü Yayıncılık ve Basım Klavuzu, Alfa Yayınları. - Ambrose, G. ve Harris, P. (2005) Layout, Ava Publishing. - Ambrose, G. ve Harris, P. (2003) Fundamentals of Creative Design, AVA Publishing. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Masaüstü Yayıncılık Aşamaları Malzeme ve Boyutlar |
2 | Baskı Türleri |
3 | Matbaa gezisi |
4 | Layout Tasarımı |
5 | Layout Tasarımı |
6 | Tipografi |
7 | Tipografi |
8 | Renk |
9 | Yayın Tasarım İlkeleri |
10 | Tasarımda Görsel Kullanımı |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Adobe InDesign |
2 | Adobe InDesign |
4 | Adobe InDesign |
5 | Adobe InDesign |
6 | Adobe InDesign |
7 | Adobe InDesign |
8 | Adobe InDesign |
9 | Adobe InDesign |
10 | Adobe InDesign |
11 | Adobe InDesign, |
12 | Adobe InDesign |
13 | Adobe InDesign |
14 | Adobe InDesign, |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 14 | 100 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 14 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | |||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | |||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | |||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | |||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | |||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | X | ||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | X | ||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | X | ||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |