Matematik ve Toplum(MAT393)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MAT393 | Matematik ve Toplum | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ezgi KANTARCI OĞUZ ezgikantarcioguz@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Derste matematiksel fikirleri ve toplumda etkilerini incelemeyi amaçlıyoruz. Bahsedeceğimiz fikir ve kavramlar arasında imkansızlık, rastgelelik, paradokslar, matematikteki krizler, önemli matematik soruları ve bilgisayarlarla matematik yer alıyor. |
İçerik |
Önemli matematiksel fikir ve kavramları, insan düşüncesinde etkileri üzerinden tartışıyoruz. Bu bağlamda, matematiksel fikirlerin edebiyat ve diğer sanat alanlarında ele alınış şekilleri, toplumsal karar alma mekanizmasıyla etkileşimleri, ve toplumsal olayların matematikte yankılarını ele alan sohbetler yürütüyoruz. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Matematikle ilgili geniş bir genel kültür sahibi olmak Matematik tarihinin akışını değiştiren olay ve fikirleri bilmek, bunlardan bahsedebilmek İlgilenilen bir matematik konusu için iyi kaynaklar bulup o konuyu çalışabilmek. Dinleyici/okuyucu kitleyi göz önüne alarak, doğru, güvenilir ve ilgi çekici matematik iletişimi kurabilmek. |
Öğretim Yöntemleri |
Hikâyeler, tarihsel metinler ve popüler yazıların okunarak tartışılması Tahtada ders anlatımı Öğrenci Sunumları Kaynak İncelemesi ve Yazı Çalışması |
Kaynaklar |
Ana kaynaklarımız şunlar: The Colossal Book of Mathematics- Martin Gardner Matematik Dünyası MacTutor Matematik Tarihi Arşivi Matematiksel temalı kurgusal çalışmalar hakkında "Mathematical Fiction" internet sitesi Bunlara ek olarak her konuyla ilgili okuma parçaları da olacak. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Matematik ve Toplum, Giriş |
2 | Öklid Dışı Geometriler ve Cthulhu |
3 | Matematiğin Temellendirilmesi ve Asimov'un Robotları |
4 | İmkansızlık ve Neredeyse İmkansızlık |
5 | Düzülke ve Dördüncü Boyut |
6 | Sonsuz büyüklük ve sonsuz küçüklük |
7 | Adil Seçim Mümkün Mü? |
8 | Gezgin Satıcı Problemi, Şifreler ve Hesaplanabilirlik |
9 | Milenyum Problemleri ve diğer zor sorular |
10 | Rastgelelik ve Olasılık |
11 | Geçişsiz zarlar, kart oyunları ve kumarda kazanma yolları |
12 | İstatistik, veriler ve ortalamalar |
13 | Paradokslar |
14 | Matematik ve Matematikçilik üzerine |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 1 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 3 | 20 |
Sunum | 1 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 13 | 20 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 17 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Çıkarım yaparak muhakeme yapmanın ilkelerini anlar; ürettiği ya da karşılaştığı matematiksel ifadenin doğruluğunu ve uygunluğunu sistematik şekilde sorgulayabilir; | X | ||||
2 | Temel matematik netice ve kavramlarını doğru şekilde bilir ve kullanır; | X | ||||
3 | Sık kullanılan hesap tekniklerine ve algoritmalara hakimdir; bunları hayata geçirmek için iyi bir hesap becerisine sahiptir; bir problemin çözümü için bildiği araçlar arasından ilgili aleti tespit edip kullanabilir ve bu aletlere sahip olup olmadığını muhakeme edebilir; | X | ||||
4 | Matematiksel fikirlerini yapılandırarak hem yazılı hem de sözlü ifade edebilir; | X | ||||
5 | Bildiği matematiksel kavram ve neticeler arasındaki bağlantıları idrak eder, matematik nesnelerinin temsil biçimlerinin (şekiller, formüller, ifadeler, tahminler, örnek kümeleri , ...) birinden diğerine geçiş yapabilir; | X | ||||
6 | Rehber gözetiminde özerk bir öğrenme tecrübesi geçirmiş ve karmaşık bir problemin çözümünün anlaşılması için stratejiler geliştirmiştir; | X | ||||
7 | Bilgisayar biliminin teori ve uygulamaları hakkında, bir programlama dili öğrenmeye devam etmeye yetecek temellere sahiptir; | X | ||||
8 | Matematik modellerinin uygunluğunu ve matematik aletlerinin doğa bilimlerinde ve iş dünyasında kullanımını sorgulamıştır; matematik kavramlarının tarihi evriminin farkındadır; | |||||
9 | Bir akademik serbestlik atmosferi içinde matematik içi veya dışı bir konuya adım atma fırsatına sahip olmuştur, eğitimde yolunu kendi başına çizmeyi ve sorumluluk almayı öğrenmiştir; | X | ||||
10 | Yabancı bir ülkede okumak ve çalışmaya yetecek seviyede fransızcaya ve başka bir yabancı dile hakimdir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 4 | 5 | 20 |
Sunum | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |