Film ve Eleştiri Kuramları(CTV329)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CTV329 | Film ve Eleştiri Kuramları | 5 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Grup Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ayşe TOY PAR atoy@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Dersin temel amacı, film endüstrileri alanında her tür uzmanlaşmaya yönelecek öğrencilere gerekli kuramsal altyapının edindirilmesi ve farklı kuramların gelişme süreçlerine ve uygulanma biçimlerine yönelik bilginin kazandırılmasıdır. Ayrıca, genelde film yapım ve değerlendirme sürecinin belirleycici bir öğesi olan film eleştirisi alanında geçerli kuramlarının öğretilmesi ve farklı mecralara yönelik eleştiri uygulamaları konusunda yeterli altyapıyı sağlamak da dersin hedefleri arasındadır. |
İçerik | |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. Sinema alanında bilimsel araştırma yapabilir ve bu alanda çalışabilecek temel kuramsal bilgiye sahiptir : 1.1. Sinema çalışmaları alanıyla diğer sosyal bilimler ve disiplinlerin ilişkilerini tanımlar 1.2. Farklı film kuramlarını tanır ; bunların özgün niteliklerini sıralar ve sınıflandırır 2. Farklı film kuramlarını uygulamaya geçirir 2.1. Film yapım / yaratım sürecinde kuramsal yaklaşımları uygular 2.2. Farklı kuramlardan hareketle yapılmış araştırmaları tanır 3. Film eleştirilerini kuramsal açıdan değerlendirir 3.1. Bir film eleştirisini, dayandığı kuramsal yaklaşımlar bağlamında çözümler 3.2. Yer aldığı mecra ve yöneldiği kitle açısından film eleştirilerini sınıflandırır, değerlendirir 3.3. Bir film üzerine yazılmış farklı film eleştirilerini karşılaştırır 4. Film eleştirisi yazar |
Öğretim Yöntemleri |
1. hafta Bilimsel bir alan olarak sinema ve film araştırmaları: disiplinlerarasılık, çokdisiplinlilik ve özgün alanlar 2. hafta Gerçekçilik ve kuramlaştırma 3. hafta Sosyoloji kuramları 4. hafta Sinema, tarih, kültür: Annales Ekolü ve tarihsel film okuma yaklaşımları 5. hafta Göstergebilimsel yaklaşımlar, 6. hafta Psikoloji, psikanaliz ve sinema 7. hafta Toplumsal cinsiyet paradigması ve Feminist Film Kuramları 8. hafta Alımlama kuramları 9. hafta Film eleştirisi : tanımlar, biçimler, alanlar 10. hafta Film kuramlarının eleştiri alanına uygulanması 11. hafta Ulusal sinemalar : kültürel gösterge olarak film eleştirisi 12. hafta Yeni eleştiri kuramları : “Auteuriste” eleştiri; biçimci ve estetik yaklaşımlar 13. hafta Tür eleştirisi 14. hafta Siyasal eleştiri |
Kaynaklar |
CASSETTI Francesco, Les théories du cinéma depuis 1945, Nathan Cinéma, Paris, Paris, 1999 FERRO Marc, Cinéma et Histoire, gallimard, Folio Histoire, Paris, 1993 E. VANOYE et alii, le Cinéma, Nathan, Paris, 1998 ÖZDEN Zafer, Film Eleştirisi, AFA Sinema, İstanbul, 2000 CORRIGAN Timothy, Film Eleştirisi Elkitabı, Dipnot Yayınları, Ankara, 2007 René PREDAL, LA Critique de cinéma, A.Colin 128, Paris, 2004 Marco BELLOCHIO et alii, Nouveaux cinémas, nouvelles critiques, petite Anthologie des Cahiers du cinéma, Paris, 2001 Jean-Michel FRDODON, La Critique de cinéma, Cahiers du cinéma, Petits Cahiers, 2008 Joel MAGNY, Le point de vue, Cahiers du cinéma, Les petits Cahiers, 2001 AUMONT Jacques, Les théories des cinéastes, Armand Colin Cinéma, Paris, 2005 SMELIK Anneke, Feminist Sinema ve Film Teorisi. Ve Ayna Çatladı, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2008 DÖNMEZ-COLIN Gönül, Kadın, İslam ve Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2006 ÖZTÜRK S.Ruken, Sinemanın “Dişil” Yüzü, OM Sinema, İstanbul, 2004 ÖZTÜRK S.Ruken, Sinemada Kadın Olmak, Alan Yayıncılık, İstanbul, 2000 BAKIR Burak, Sinema ve Psikanaliz, Hayalet Kitap. Sinema ve Eleştiri, İstanbul, 2008 GENÇÖZ Faruk, PSİnema, HYB Yayıncılık, Ankara, 2007 VISY Gilles, Films Cultes – Culte du Film, EPU, Audiovisuel et cinéma / Cinéma, Paris, 2005 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Bilimsel bir alan olarak sinema ve film araştırmaları: disiplinlerarasılık, çokdisiplinlilik ve özgün alanlar |
2 | Gerçekçilik ve kuramlaştırma |
3 | Sosyoloji kuramları |
4 | Sinema, tarih, kültür: Annales Ekolü ve tarihsel film okuma yaklaşımları |
5 | Göstergebilimsel yaklaşımlar |
6 | Psikoloji, psikanaliz ve sinema |
7 | Toplumsal cinsiyet paradigması ve Feminist Film Kuramları |
8 | Alımlama kuramları |
9 | Film eleştirisi : tanımlar, biçimler, alanlar |
10 | Film kuramlarının eleştiri alanına uygulanması |
11 | Ulusal sinemalar : kültürel gösterge olarak film eleştirisi |
12 | Yeni eleştiri kuramları : “Auteuriste” eleştiri; biçimci ve estetik yaklaşımlar |
13 | Tür eleştirisi |
14 | Siyasal eleştiri |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.40 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |