Alternatif Medya ve Hak Haberciliği(JOU205)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
JOU205 | Alternatif Medya ve Hak Haberciliği | 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Grup Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ceren SÖZERİ ÖZDAL cerensozeri@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin ana akım medyada seslerini duyuramayanların sesi olma iddiasındaki alternatif medyaların olanaklarını tanıması ve en çok alternatif medyada kendine yer bulabilen cinsiyet, ırk, kültürel ve dini farklılıklara saygılı hak haberciliğinin gerekliliklerini benimsemesi amaçlanmaktadır. |
İçerik |
1. Hafta: Katılımcı Demokratik Medya Modeli 2. Hafta: Alternatif – Radikal Medya Kavramları 3. Hafta: Anaakım – Alternatif Medya Karşıtlığı 4. Hafta: Sivil Toplumun Gelişimi ve Medyanın Rolü 5. Hafta: Topluluk İletişimi – Topluluk Radyoları 6. Hafta: Alternatif Medyanın Örgütlenmesi ve Sürdürülebilirliği 7. Hafta: Vize 8. Hafta: İnsan Hakları ve Medya 9. Hafta: Ayrımcılığa Karşı Düzenlemeler 10. Hafta: Medyada Çocuk Hakları İhlalleri 11. Hafta: Medyada Nefret Suçu ve Nefret Söylemi 12. Hafta: Medyada Kadınlara Yönelik Ayrımcılık ve Kadın Temsilleri 13. Hafta: Yurttaş Gazeteciliği – Hak Haberciliği İlişkisi 14. Hafta: Yeni Teknolojiler Alternatif Medya İçin Fırsat mı? |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci, 1. Küreselleşen ve de ulusal pazarlarda çok sesliliğini giderek yitiren geleneksel medya karşısında özgürleştirici ve katılımcı olma iddiasıyla duran alternatif medyanın olanaklarını tanır, 2. Teknolojinin alternatif medyalara sunduğu fırsatları bilir, 3.Geleneksel medyada sıkça karşımıza çıkan ayrımcı tutumları örnekleriyle görerek buna karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirebilir 4.Medyada ayrımcılıkla mücadele yöntemlerini ve insan haklarına saygılı haberciliğin gereklerini öğrenir. |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı Konferans Yöntemi |
Kaynaklar |
Anti-Homofobi Kitabı: Uluslararası Homofobi Karşıtı Buluşma, (haz: Ali Erol), Kaos GL Yayınları, Ankara Cengiz Alğan – Levent Şensever, Ulusal Basında Nefret Suçları: 10 Yıl, 10 Örnek, İstanbul, Sosyal Değişim Derneği Yayınları, 2010 LGBTT’nin Medyadaki 6 Aylık Seyri Raporu, Kaos Gl, Ankara, 2009. M.Emre Köksalan, Alternatif Televizyon: Olanaklar ve Uygulamalar, Punto Yayınları, 2010 Serhat Güney, GÜNEY, Serhat, Tüm Yönleriyle Topluluk Radyoları, İstanbul, Punto Yayınları, 2009 Sevda Alankuş, İnsan Hakları Haberciliği, İstanbul, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2007 Sevda Alankuş, Çocuk Odaklı Habercilik, İstanbul, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2007 Sevda Alankuş, Kadın Odaklı Habercilik, İstanbul, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2007 Yasemin İnceoğlu, Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni Yasemin İnceoğlu-Nurdan Akıner(ed),Medya ve Çocuk Rehberi:İletişim Araştırmalar İçin Rehber Kitap, Eğitim Kitabevi, Konya, 2008 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Demokratik Medya Modeli |
2 | Alternatif – Radikal Medya Kavramları |
3 | Anaakım – Alternatif Medya Karşıtlığı |
4 | Sivil Toplumun Gelişimi ve Medyanın Rolü |
5 | Topluluk İletişimi – Topluluk Radyoları |
6 | Alternatif Medyanın Örgütlenmesi ve Sürdürülebilirliği |
7 | Vize |
8 | İnsan Hakları ve Medya |
9 | Ayrımcılığa Karşı Düzenlemeler |
10 | Medyada Çocuk Hakları İhlalleri |
11 | Medyada Nefret Suçu ve Nefret Söylemi |
12 | Medyada Kadınlara Yönelik Ayrımcılık ve Kadın Temsilleri |
13 | Yurttaş Gazeteciliği – Hak Haberciliği İlişkisi |
14 | Yeni Teknolojiler Alternatif Medya İçin Fırsat mı? |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |