Sosyoloji(COM121)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM121 | Sosyoloji | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | GÜLSÜN GÜVENLİ gguvenli@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Sosyolojinin temel kuram ve kuramcılarının öğretileceği bu dersin amacı öğrencilerin toplumsal olguların açıklanmasında geçerli olan farklı sosyolojik yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
İçerik |
Toplumsal ve kültürel koşullar çerçevesinde sosyolojinin doğuşu. Sosyolojiyi etkileyen felsefeciler. Pozitivizmden ampirizme, Auguste Comte. Emile Durkheim: İş bölümü, mekanik ve organik dayanışma, anomi, toplumsal olgu. Karl Marx: tarihsel materyalizm, toplumsal sınıflar ve çatışma, yabancılaşma. Max Weber: toplumsal değerler, din, toplumsal eylem, akılcılaşma. Durkheim’ın ardından: Mauss (simgesel pratikler ve toplumsal işlevleri) Halbwachs (toplumsal sınıf sosyolojisi, gereksinimlerin hiyerarşisi) Mutlak Fonksiyonalizm: Malinowski (gereksinim, kültür, işlev) Radcliffe-Brown (süreç, yapı, fonksiyon) Fonksiyonalizm: R. Merton (fonksiyonel analiz, rol ve statüler, gruplar, disfonksiyon) Parsons (fonksiyon ve sistem) 11. Hafta: Chicago Okulu (Çevresel analiz, kent sosyolojisi, ampirik metodun önemi) Etkileşimci akım Kültürel Çalışmalar Pierre Bourdieu (habitus, sembolik şiddet, kültürel sermaye, yeniden üretim) |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - Sosyolojiye damga vurmuş temel kuram/kuramcıları ve eserlerini belirtir. - Temel kavramları farklı kuramlar/ kuramcılar çerçevesinde tanımlar. - Sosyologları ve kavramları farklı kuramlar çerçevesinde sınıflandırır. - Kuram ve yöntemler arasında ilişki kurar. - Kuram/kuramcılar arasında karşılaştırma yapar. - Toplumsal olguları temel kuramlar çerçevesinde sorgular |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
ARON Raymond, Les étapes de la pensée sociologique, Paris: Gallimard, 1967. AKOUN André, ANSART Pierre, Le dictionnaire de sociologie, Paris: le Robert, 1999. FERREOL Gilles, Introduction à la sociologie, Paris. Armand Colin, 1993. GENISSEL Marc-Antoine, Introduction à la sociologie, Paris: Ellipses, 1999. L’école de Chicago : naissance de l’ecologie urbaine, textes traduits et présentés par Yves Grafmeyer, IsaacJoseph, Paris: Aubier, 1984. Kuramcıların eserlerinden metinler. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Toplumsal ve kültürel koşullar çerçevesinde sosyolojinin doğuşu |
2 | Sosyolojiyi etkileyen felsefeciler |
3 | Pozitivizmden ampirizme, Auguste Comte. |
4 | Emile Durkheim: İş bölümü, mekanik ve organik dayanışma, anomi, toplumsal olgu. |
5 | Karl Marx: tarihsel materyalizm, toplumsal sınıflar ve çatışma, yabancılaşma. |
6 | Max Weber: toplumsal değerler, din, toplumsal eylem, akılcılaşma. |
7 | Durkheim’ın ardından: Mauss (simgesel pratikler ve toplumsal işlevleri) Halbwachs (toplumsal sınıf sosyolojisi, gereksinimlerin hiyerarşisi) |
8 | Ara Sınav |
9 | Mutlak Fonksiyonalizm: Malinowski (gereksinim, kültür, işlev) Radcliffe-Brown (süreç, yapı, fonksiyon) |
10 | Fonksiyonalizm: R. Merton (fonksiyonel analiz, rol ve statüler, gruplar, disfonksiyon) Parsons (fonksiyon ve sistem) |
11 | Chicago Okulu (Çevresel analiz, kent sosyolojisi, ampirik metodun önemi) |
12 | Etkileşimci akım |
13 | Kültürel Çalışmalar |
14 | Pierre Bourdieu (habitus, sembolik şiddet, kültürel sermaye, yeniden üretim) |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 26 | 26 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |