Hukukun Temel Kavramları(SOC173)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SOC173 | Hukukun Temel Kavramları | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Birden GÜNGÖREN BULGAN birdengungorenbulgan@gmail.com (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Sosyolojide okuyan öğrencilerin hukuka ilişkin temel bilgileri edinmelerini sağlamak, temel kavramları tanıtmak, hukuk ile sosyoloji arasındaki bağı göstermek |
| İçerik | İktidar, egemenlik, sosyal sözleşme, hak, özgürlük kodifikasyon hareketi, bildirgeler, ceza teorisi, sivil toplum, pozitif-doğal hukuk, insan haklarında evrensellik-görecelilik gibi konular ele alınacaktır. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Ders sonunda öğrenci hukukun temel kavramları hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
| Öğretim Yöntemleri | Sözlü anlatım |
| Kaynaklar |
Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü Kemal Gözler, Hukukun Temel Kavramları Niyazi Öktem; Ahmet Ulvi Türkbağ, Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Yasemin Işıktaç; Umut Koloş, Hukuk Sosyolojisi |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Hukuk-Sosyoloji İlişkisi, Kamu Hukuku-Özel Hukuk Ayrımı Hukukun Farklı Dalları |
| 2 | İktidar ve Siyasi İktidar Kavramı |
| 3 | Betül Karagedik- Ülkelerin Yönetim Şekli Hakkında Değerlendirme |
| 4 | Pratik: Ezgi Çaldıran- Egemenlik Kavramının Dönüşümü |
| 5 | Pratik: Ezgi Çaldıran- Locke ve Hobbes’un Sözleşme Teorisinde Çocukların Yeri |
| 6 | Hak ve Özgürlük Kavramları Spinoza’da ifade özgürlüğü/ Spinoza- Mill AİHS madde 10 |
| 7 | Fransız Devrimi (Rousseau) Kodifikasyon hareketi /İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgeler (Jellinek) Utopya Düşüncesi Saint Simon Parabole |
| 8 | Vize |
| 9 | Mutlak ve Nispi Ceza Teorileri (Kant/ Hegel/ Fichte/ Bentham) |
| 10 | Pratik: Ezgi Çaldıran- Montesquieu’nun Güçler Ayrılığı Teorisi, |
| 11 | Betül Karagedik- Marx ve Proudhon neden anlaşamadı? Anarşizm ve Sosyalizmin Mülkiyet Hakkına bakış açıları arasındaki farklar nelerdir? Felsefenin Sefaleti ve Sefaletin Felsefesi üzerine bir inceleme., |
| 12 | Pratik: Betül Karagedik- Neoliberalizm ve Küreselleşme kavramları karşısında devletin dönüşümü. Egemenlik ve Sosyal Haklar bakımından bir inceleme., |
| 13 | Pratik: Betül Karagedik- The Corporation Belgeseli İncelemesi, |
| 14 | İnsan haklarında kültürel görecelilik/evrensellik tartışmaları |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 3 | Betül Karagedik- Ülkelerin Yönetim Şekli Hakkında Değerlendirme |
| 4 | Pratik: Ezgi Çaldıran- Egemenlik Kavramının Dönüşümü |
| 5 | Pratik: Ezgi Çaldıran- Locke ve Hobbes’un Sözleşme Teorisinde Çocukların Yeri |
| 10 | Pratik: Ezgi Çaldıran- Montesquieu’nun Güçler Ayrılığı Teorisi |
| 11 | Betül Karagedik- Marx ve Proudhon neden anlaşamadı? Anarşizm ve Sosyalizmin Mülkiyet Hakkına bakış açıları arasındaki farklar nelerdir? Felsefenin Sefaleti ve Sefaletin Felsefesi üzerine bir inceleme. |
| 12 | Pratik: Betül Karagedik- Neoliberalizm ve Küreselleşme kavramları karşısında devletin dönüşümü. Egemenlik ve Sosyal Haklar bakımından bir inceleme. |
| 13 | Pratik: Betül Karagedik- The Corporation Belgeseli İncelemesi |
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 0 | 0 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | |||||
| 2 | Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. | |||||
| 3 | Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. | |||||
| 4 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. | |||||
| 5 | Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. | |||||
| 6 | Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. | |||||
| 7 | Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. | |||||
| 8 | Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir. | |||||
| 9 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | |||||
| 10 | Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. | |||||
| 11 | Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. | |||||
| 12 | Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. | |||||
| 13 | Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. | |||||
| 14 | Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. | |||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 | 30 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 | 30 |
| Seminer | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 4.00 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 4 | ||


