Lobicilik(COM409)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM409 | Lobicilik | 7 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Nazlı AYTUNA nazli.aytuna@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında halkla ilişkilerin araştırma alanlarından birini oluşturan lobiciliğin tarihsel gelişimini, temel kavram ve uygulamalarını aktarmak, uluslararası düzeyde farklı örnekleri analiz ederek, etkili iletişim stratejileri oluşturmak yönünde öğrenciye bilgi ve deneyim kazandırmak hedeflenmektedir. |
İçerik |
. Ders planının ve ders kapsamında yapılacak çalışmaların tanıtılması 2. Genel Tanımlar: Baskı Grupları, Çıkar Grupları, Lobicilik 3.Tarihsel Gelişim: Lobi faaliyetlerinin başlangıcı Gelişme süreci ve günümüz uygulamaları Türkiye’de Lobiciliğin Gelişimi 4.Lobicilik ve Etik: Yasal düzenlemeler Etik sorgulamalar: ABD'de yaşanan skandallardan örnekler 5.Lobicilik Biçimleri 6.Lobicilik Yöntemleri 7. Halkla İlişkiler Uygulaması olarak Lobicilik: Şirketlerin lobicilik uygulamaları 8. Vize Sınavı 8. Lobicilikte kullanılan araçlar: etkileşimli medya ortamlarının stratejik kullanımı 9. Türkiye’nin Lobi Faaliyetleri 10. Poje çalışmaları ve sunumlar: Çevre lobileri 11. Poje çalışmaları ve sunumlar: Sanayi lobileri 12. Poje çalışmaları ve sunumlar: Etnik Lobiler I 13. Poje çalışmaları ve sunumlar: Etnik Lobiler II 14. Türkiye’deki lobicilik uygulamalarına ilişkin perspektifler |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Lobiciliğin temel kavramlarını tanımlar; Lobiciliğin tarihsel gelişim sürecini ve değişimini belirtir; Lobicilik biçimlerini ve temel yöntemlerini yorumlar; Lobicilik uygulamalarını analiz eder; Lobicilik örneklerini bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sorgular; Lobicik uygulamalarındaki iletişim stratejilerini değerlendirir. |
Öğretim Yöntemleri | İletişim teknolojileri destekli anlatım, Grup tartışması, sunum |
Kaynaklar |
ARI Tayyar, Amerika’da Siyasal Yapı: Lobiler ve Dış Politika, MKM yayıncılık, Bursa, 2009. ASLAN Seyfettin, Siyasal İktidarı Etkileme Yöntemlerinden biri olarak Lobicilik, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,23, 2009, ss 113-121. CANÖZ Kadir, Halkla İlişkiler Uygulaması olarak Lobicilik, Nüve Kültür Merkezi Yayınları, İstanbul, 2007. CLAMEN E Michel, Le lobbying et ses secrets: guide des techniques d'influence, Dunod, Paris, 1995. HAYWARD Jack, "Groups d'intérêt, pluralisme et démocratie," Pouvoirs, no. 79, Paris, 1996. KER DİNCER Müjde, Lobicilik, Alfa yayınları, İzmir, 1998. LAMARQUE Gilles, Le lobbying, PUF, que sais-je?, Paris, 1994 MOURAD Attarça, Un modèle conceptuel du lobbying pratiqué par les entreprises, Université Nancy II, -IXIEME Conference Internationale de management strategique, Aims, IMS 2000, Montpellier, - 24-26 Mai 2000 . SCHENDELEN Rinus Van, Machiavelli in Brussels: The art of lobbying in the EU, Amsterdam University Pres, Amesterdam, 2002. ZETTER Lionel, The art of Political Persuasion, Harriman house ltd, Londra, 2008. http://www.strategie- aims.com/aims2k/AIMS/papiers/attarca.PDF http://www.lobicilik.com/LobbyingBasics.htm http://www.euractiv.com |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Ders planının ve ders kapsamında yapılacak çalışmaların tanıtılması |
2 | Genel Tanımlar: Baskı Grupları, Çıkar Grupları, Lobicilik |
3 | Tarihsel Gelişim: Lobi faaliyetlerinin başlangıcı Gelişme süreci ve günümüz uygulamaları Türkiye’de Lobiciliğin Gelişimi |
4 | Lobicilik ve Etik: Yasal düzenlemeler Etik sorgulamalar: ABD'de yaşanan skandallardan örnekler |
5 | Lobicilik Biçimleri |
6 | Lobicilik Yöntemleri |
7 | Halkla İlişkiler Uygulaması olarak Lobicilik: Şirketlerin lobicilik uygulamaları |
8 | Vize Sınavı |
9 | Lobicilikte kullanılan araçlar: etkileşimli medya ortamlarının stratejik kullanımı |
10 | Türkiye’nin Lobi Faaliyetleri |
11 | Poje çalışmaları ve sunumlar: Çevre lobileri |
12 | Poje çalışmaları ve sunumlar: Sanayi lobileri |
13 | Poje çalışmaları ve sunumlar: Etnik Lobiler |
14 | Türkiye’deki lobicilik uygulamalarına ilişkin perspektifler |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 60 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | X | ||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | X | ||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | X | ||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | X | ||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | X | ||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | |||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | |||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | |||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | |||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |