Basın Tarihi(JOU301)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
JOU301 | Basın Tarihi | 5 | 2 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Grup Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | GÜLSÜN GÜVENLİ gguvenli@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı farklı dönemlere damgasını vurmuş gazete ve gazetecilerden, mesleki koşullardan, yasal düzenlemelerden yola çıkarak Osmanlıdan çok partili döneme kadar Türk basınının doğuşu ve gelişimini toplumsal, siyasi ve kültürel ortamla ilişki içinde işlemek, günümüz gazeteciliğinin, kültür ve düşün dünyasının temellerini açıklamaya yardımcı olmaktır. |
İçerik |
1. Hafta: Basının ortaya çıktığı toplumsal, siyasi ve kültürel koşullar. 2. Hafta: Osmanlı modernleşmesi. 3. Hafta: Basının doğuşu. İlk Türkçe ve Türkçe dışı gazeteler 4. Hafta: Tanzimat dönemi. Fikir hareketlerinin, yeni kavramların ve bilimsel bilginin yaygınlaşmasında basının rolü. 5. Hafta: Sultan II. Abdülhamit dönemi. Basının ekonomik ve teknolojik gelişimi, gazetecilik mesleğinin oluşumu. 6. Hafta: II. Meşrutiyet. Siyasal kutuplaşmada basın. 7. Hafta: Kurtuluş Savaşı döneminde basının kamuoyu oluşturma işlevi. 8. Hafta:ARA SINAV 9. Hafta: Cumhuriyet rejiminin inşa sürecinde basının rolü. 10. Hafta: Tek Parti dönemi ve II. Dünya Savaşında basın 11. Hafta: Çok partili dönemde basının iktidar ve siyasal partilerle ilişkisi. 12. Hafta: Çok partili dönemde basının sermaye gruplarıyla ilişkisi. 13. Hafta: Yasal düzenlemeler 14. Hafta: Genel değerlendirme |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci, - Türk Basın tarihine damga vurmuş gazete ve gazetecilerin isimlerini, gelişmeleri, olayları anımsar ve söyler. - Basın tarihi ile ilgili olay ve olguların nedenlerini, günümüz gazeteciliğine etkilerini açıklar. - Basın tarihi ile ilgili olay ve olguları tarihsel dönemin koşulları içinde yorumlar. - Türk basın tarihiyle ilgili olay ve gelişmeleri dünya basın tarihiyle karşılaştırır. - Türk basınının tarihsel süreç içinde toplum üzerindeki etkisini yorumlar |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı Konferans |
Kaynaklar |
Alemdar K., Türkiye’de Çağdaş haberleşmenin tarihsel kökenleri, Ankara: AİTİK, 1981. - Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim yayınları, 10 cilt, ilgili başlıklar. - Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı ortakyayını, 1994, 8 cilt, ilgili başlıklar. - Girgin A., Türk Basın tarihinde yerel gazetecilik, İstanbul: İnkılap, 2001 - İnuğur N, Türk Basınında İz Bırakanlar, İstanbul: Der, 1999. - İnuğur N., Basın ve Yayın Tarihi, İstanbu: Der yay. 1993. - Koloğlu O., Basınımızda resim ve fotoğrafın başlaması, İstanbul: Engin, 1992. - Koloğlu O., Omanlı’da son tartışmalar, İstanbul: Doğan, 2008. - Koloğlu O., Osmanlı’dan günümüze Türkiye’de basın, İstanbul: İletişim, 1992. - Koloğlu O., Reklamcılığımızın ilk yüzyılı, 1840-1940, İstanbl, Reklamcılar der., 1999. - Koloğlu O., Takvimi Vekayi: Türk Basınında 150 yıl 1831- 1981, Ankara: ÇGD, 1996. - Koloğlu O.,Havas-Reuter’den Anadolu Ajasına, Ankara: ÇGD, 1994. - Koloğlu O.,Kemalist Anadolu Basını, Ankara: ÇGD, 1995. - Presse turque et presse de Turquie, sous la dir. De Nathalie Clayer, İstanbul: İsis, 1992. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Basının ortaya çıktığı toplumsal, siyasi ve kültürel |
2 | Osmanlı modernleşmesi. |
3 | İlk Türkçe ve Türkçe dışı gazeteler |
4 | Fikir hareketlerinin, yeni kavramların ve bilimsel bilginin yaygınlaşmasında basının rolü. |
5 | II. Abdülhamit dönemi. Basının ekonomik ve teknolojik gelişimi, gazetecilik mesleğinin oluşumu. |
6 | II. Meşrutiyet. Siyasal kutuplaşmada basın. |
7 | Kurtuluş Savaşı döneminde basının kamuoyu oluşturma işlevi. |
8 | ARA SINAV |
9 | Cumhuriyet rejiminin inşa sürecinde basının rolü. |
10 | Tek Parti dönemi ve II. Dünya Savaşında basın |
11 | Çok partili dönemde basının iktidar ve siyasal partilerle ilişkisi. |
12 | Çok partili dönemde basının sermaye gruplarıyla ilişkisi. |
13 | Yasal düzenlemeler |
14 | Genel değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | |||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | |||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | |||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | |||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | |||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | X | ||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | X | ||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | X | ||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 4 | 56 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |