İşletim Sistemleri(INF333)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
INF333 | İşletim Sistemleri | 6 | 2 | 0 | 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul | INF103 |
Derse Kabul Koşulları | INF103 |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Özlem DURMAZ İNCEL odurmaz@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, ikinci sınıftaki İşletim Sistemlerine Giriş dersinde ve üçüncü sınıfın ilk döneminde verilen Bilgisayar Mimarisi dersinde işlenen temel kavramlar hakkındaki bilgiler pekiştirilir. Derste özellikle, işlem (process), hafıza yönetimi, giriş/çıkış yönetimi, dosya sistemleri ve işlemler arası iletişim/senkronizasyon kavramları üzerinde durulur. Derste işlenen bilgileri uygulamaya geçirmek için yapılan laboratuar çalışmalarında C programlama dili kullanılır. |
İçerik |
1. Giriş 2. Gerekli hatırlatmalar 3. İşlemler (process) 4. İş parçacıkları (threads) 5. İşlemlerin düzenlenmesi 6. Bellek yönetimi 7. Sayfalama (paging) 8. Sanal bellek 9. İşlemler arası iletişim 10. Senkronizasyon sistemleri |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. Standart bir işletim sisteminin işleyişi 2. Alt seviye C POSIX kullanımı 3. Çoklu-işlem ve paralel programalamaya giriş |
Öğretim Yöntemleri | Yüzyüze anlatım ve programlama |
Kaynaklar |
1. Ders yansıları ve notları 2. Operating System Concepts, International Student Version, Abraham Silberschatz, Wiley. 3. Operating systems, William Stallings, Prentice Hall 4. Modern Operating Systems, Andrew Tanenbaum, Prentice Hall |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Linux Hatırlatmalar |
2 | İşletim Sistemi Yapısı ve Süreçlere Giriş |
3 | Linux İşletim Sistemine Giriş ve Programlama |
4 | Süreçler Uygulama |
5 | Süreçler Uygulama |
6 | Süreçler Arası Haberleşme |
7 | Süreçler Arası Haberleşme,Kernel Programlama |
8 | Çizelgeleme Algoritmalarına Giriş |
9 | Çizelgeleme Algoritmalarının Analizi |
10 | Senkronizasyon Uygulamaları, |
11 | Senkronizasyon Uygulamaları |
12 | Thread Programlama, |
13 | Bellek Yönetimi, |
14 | Kernel Programlama |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Linux Hatırlatmalar |
4 | Süreçler Uygulama |
7 | Süreçler Arası Haberleşme |
10 | Senkronizasyon Uygulamaları |
12 | Bellek Yönetimi |
13 | Kernel Programlama |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 4 | 5 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 15 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 10 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Laboratuar | 14 | 2 | 28 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınavlar | 4 | 1 | 4 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |