Uluslararası İlişkiler Lisans Programı

Sahra Altı Afrika Etütleri(RI414)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
RI414 Sahra Altı Afrika Etütleri 6 3 3 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Zeynep ARIKANLI zarikanli@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin öncelikli amacı, Türkiye'de henüz 2000'li yıllardan itibaren daha yakından ilgilenilen bir bölge olan Sahraaltı Afrika'ya dair bilgileri arttırmak, bu bölgeye dair sistemli bir akademik bilgi üretilmesine katkıda bulunmaktır. Buradan hareketle, dersin bir diğer amacı, öğrencileri, Afrika kıtasını Avrupa güçlerinin egemenliğine sokan ve tabî kılan "sömürgeci sekans”tan günümüze uzanan bir süreçte, Sahra Altı Afrika’nın belli başlı meseleleri üzerine sorgulamaya teşvik etmektir.
İçerik Bölge tarihinin heterojenliğini (dolayısıyla da, her bir ülkenin kat ettiği tarihsel yolculuğu) dikkate alan bu ders, “Sahra Altı Afrika siyaseti”nin karşı karşıya olduğu temel sorunlar ile bölgenin dünya siyasetindeki yerine odaklanmaktadır. Bu çerçevede, demokrasi sorunları, devlet inşa süreçleri, sürekli şiddet durumu, az gelişmişlik gibi Sahra Altı Afrika’yla özdeşleştirilen sorunların yanı sıra, bölgenin ekonomik potansiyelleri ve dünya güçleriyle ilişkileri ele alınmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenciler:
- Sahra Altı Afrika'ya dair tarihsel bilgi edinirler;
- Sahra Altı Afrika'nın günümüz uluslararası siyasetindeki yeri konusunda bilgi sahibi olurlar;
- Sahra Altı Afrika'nın gelecekte nasıl bir önemi olacağına dair öngörüde bulunma becerisini edinirler.
Öğretim Yöntemleri Ders, iki bölümden oluşmaktadır: Çoğunlukla öğretim üyesinin anlatımına dayanan ve süreleri 5 ilâ 10 dakika arasında değişen belgesellerin de gösterileceği ilk bölüm, Sahra Altı Afrika’nın tarihine ayrılmıştır. İkinci bölümse, aralarında Sahra Altı Afrika'da görev yapmış/ yapmakta olan büyükelçilerin de olacağı konukların katılımı ve öğrenci sunumlarına ayrılmıştır.
Kaynaklar UNESCO, The African Slave Trade from the Fiftheenth to the Ninetheenth Century. The General History of Africa. Studies and Reports -2, Reports and papers of the meeting of the experts organized by UNESCO at the Port-au-Prince, Haiti, 31 Ocak-4 Şubat 1948, Paris: UNESCO, 1979, 330 s.
Kitaplar
AMIN, Samir, Accumulation on a World Scale: A Critique of the Theory of Underdevelopment, Monthly Review Press, Ocak 1974, 640 s.
------------------- The Class Struggle in Africa, Africa Research Group, 1969, 46 s.
COOPER, Frederick, Africa since 1940. The Past and the Present, New York: Cambridge University Press, 2009, 11. Baskı, 216 s.
COOPER, Frederick et al. (ed.), Confronting Historical Paradigms. Peasants, Labor, and the Capitalist World System in Africa and Latin America, Madison: University of Wisconsin Press, 1993, vii+422 s.
DİRLİK, Arif, Postkolonyal Aura. Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirisi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2005, 371 s.
GOODY, Jack, Tarih Hırsızlığı, Çeviren: Gül Çağalı Güven, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Şubat 2017, 4. Basım, 420 s.
GUHA, Ranajit, Dünya-Tarihinin Sınırında Tarih, Çeviren: Erkal Ünal, İstanbul: Metis Yayınları, 2006, 139 s.
LOVEJOY, Paul (ed.), The Ideology of Slavery in Africa, Beverly Hills: Sage Publications, 1981, 307 s.
MERT, Ali Osman (2012). Türkiye’nin Sahraaltı Ülkelerine Yönelik Kamu Diplomasisi Faaliyetleri (2005-2011), Uzmanlık Tezi, Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara.
MIERS, Suzanne; KOPYTOFF, Igor, Slavery in Africa: Historical and Anthropological Perspectives, Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1977, xvii+474 s.
MILLER, Joseph C., The Problem of Slavery as History: A Global Approach, New Haven; Londra: Yale University Press, 2009, 240 p.
------------------------ Slavery: A Comparative Teaching Biography, Waltham, Massachusetts: Crossroads/ African Studies Association, 1977.
PATTERSON, Orlando, Slavery and Social Death. A Comparative Study, Cambridge: Harvard University Press, 1982, 511 s.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty, In Other Worlds. Essays in Cultural Politics, New York ve Londra: Methuen, 1987, 309 p.
THORTON, John, Africa and Africans in the making of the Atlantic world, 1400-1800, Cambridge: Cambridge University Press, 1998, 2. Baskı, 380 s.
WATSON, J. L. (ed.), Asian and African Systems of Slavery, Berkeley & Londra: University of California Press,1980, 384 p.
YOUNG, Robert J., Postkolonyalizm. Tarihsel Bir Giriş, Çeviren: Burcu Toksabay Köprülü; Sertaç Şen, İstanbul, Matbu Kitap, 2016, 652 s.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Giriş
2 “Sömürgeci Sekans:” Afrika’nın Sömürgeleştirilmesinin Kısa Tarihi. Afrika’nın fethi ve paylaşımı – I
3 Afrika’nın Sömürgeleştirilmesinin Kısa Tarihi. Afrika’nın fethi ve paylaşımı - II
4 Birinci Dünya Savaşı ve Sonrası
5 Savaş Arası Dönem. Afrika’nın Yeniden Paylaşılması: Tahakküm Biçimlerinin Değişmesi
6 İkinci Dünya Savaşı ve Sonrası: Bağımsızlık Süreçlerinin Başlangıcı
7 Bağımsızlık Dalgaları
8 VİZE
9 KONUK SUNUMU
10 Öğrenci sunuşları: Sahra Altı Afrika’da Suç ve Sömürgecilik Mirası
11 Öğrenci sunuşları: Sahra Altı Afrika’da Daimi Şiddet Döngüsü
12 Öğrenci Sunuşları: Dünya Güçleri ve Sahra Altı Afrika
13 Öğrenci Sunuşları: 21. Yüzyılın Yükselen Gücü Olarak Sahra Altı Afrika
14 Genel Değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 9 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 10 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 4 20
Sunum 4 10
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 9 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur X
2 Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur X
3 Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir X
4 Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur X
5 Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur X
6 Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir X
7 Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder X
8 Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur X
9 Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir X
10 Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 13 3 39
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 10 4 40
Ödevler 3 3 9
Sunum 4 3 12
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 11 11
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 14 14
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 5,00
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top