Sosyoloji Lisans Programı

Din Sosyolojisi(SOC427)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
SOC427 Din Sosyolojisi 7 3 0 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İpek MERÇİL imercil@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Din sosyolojisinin temel kuram ve kavramlarını anlatmak
İçerik Dersin öğrencilere din olgusunu anlayabilecekleri kavramsal araçları sunacaktır. Sosyolojinin kurucularının din olgusu üzerine geliştirdikleri incelemeler üzerine çalışıldıktan sonra inancın bireyselleşmesi, dini kimliklerin çoğalması ve yeniden oluşumu, yeni dinsellikler ve modernlik ile din arasındaki çatışmalı ilişki konuları üzerinde durulacaktır
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğrenciler :
1.Din sosyolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilir ve değerlendirebilirler.
2.Laikleşme ve sekülerleşme kavramlarını tanımlayabilirler.
3.Din ve modernlik arasındaki ilişkiyi tartışabilirler
4.Çağdaş toplumlarda dini kimliklerin ve inanç biçimlerinin farklılaşmasını ve yeniden oluşumunu anlayabilir ve tartışabilirler.
5.Dini radikalleşme biçimlerini değerlendirebilirler.
Öğretim Yöntemleri Ders Anlatımı, tartışma, soru-cevap ,sunum
Kaynaklar -Daniel Hervieu Léger, Jean Paul Willaime, Sociologie et Religion, Paris, PUF, 2001
-Jean Paul Willaime, Sociologie des religions, Paris, PUF, 1996
-Roberto Cipriani, Manuel de la sociologie de la religion, Paris, L’Harmattan, 2004
-Françoise Champion, Sophie Nizard, Paul Zawadzki, Le sacré hors religions, Paris, L’Harmattan, 2007
-Jean Vernette , Le New Age, Paris, PUF, 1993.
-F.Champion <>dans F.Champion et Daniel Hervieu Léger,.(sous la dir.) De l’émotion en religion. Renouveaux et traditions, Paris, Le Centurion, 1990.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Din dosyolojisine giriş
2 Kutsal ve din, Emile Durkheim
3 Batı modernliği ve din, Max Weber
4 Demokratik toplumlarda dinin işlevi, Alexis de Tocqueville
5 Dinin Marksist incelemesinin sınırları, Karl Marx
6 Dinselliğin akışkanlığı, Georg Simmel
7 Din ve bellek, Maurice Halbwachs
8 Laikleşme ve dünyevileşme
9 Modernlik ve din
10 İnancın yeniden biçimlenmesi
11 Çağdaş dinselliğin eğilimleri
12 Yeni dinsel hareketler
13 Dini Yeni Çağ
14 Radikalleşme eğilimleri
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 1 20
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 2 50
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. X
2 Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. X
3 Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. X
4 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. X
5 Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir.
6 Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir.
7 Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir.
8 Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir.
9 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir.
10 Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. X
11 Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir.
12 Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir.
13 Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir.
14 Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir.
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 1 42 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 2 14 28
Sunum 1 15 15
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 89 20 1780
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 4 20 80
Toplam İş Yükü 1945
Toplam İş Yükü / 25 77,80
Dersin AKTS Kredisi 78
Scroll to Top