Sosyoloji Lisans Programı

Sosyolojik Düşünceler Tarihi I(SOC201)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
SOC201 Sosyolojik Düşünceler Tarihi I 3 3 0 0 3 4
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Ali ERGUR aergur@gsu.edu.tr (Email) Lola MARCAULT DEROUARD (Email) Lola MARCAULT DEROUARD (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Sosyolojik düşüncenin gelişimini, belli başlı akım ve düşünürlere değinerek, bütünlük içinde anlatmak.
İçerik On sekizinci yüzyıldan başlayarak, Avrupa'da sosyoloji düşüncesinin nasıl geliştiği, hangi evrelerden geçtiği, belli başlı kurucularının kimler olduğu, hangi akımların etkili olduğu ayrıntılı bir şekilde tartışılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Sosyolojinin doğuş koşulları hakkında fikir sahibi olur.
2. Ekonomi ile sosyolojik düşünce arasındaki ilişkileri ayırt edebilir.
3. Sosyoloji biliminin kurucu düşünürleri hakkında temel bilgiler edeinebilecektir.
4. Sanayi toplumunun doğuşu ile sosyoloji biliminin ortaya çıkması arrasındaki bağı kurabilir.
5. Sosyolojik düşüncenin hangi kuramsal yollardan geçerek özerk bir bilim haline geldiğinin çözümlemesini yapabilir.
6. Sosyoloji biliminin gelişminde etkili olan başlıca düşünür ve akımların fikirlerini ana hatlarıyla öğrenir.
7. Sosyoloji biliminini kavramlarının zaman içinde nasıl evrim geçirdiğini yakından gözlemler.
8. Sosyoloji biliminin yöntemsel araçlarının evrimi hakkında fikir sahibi olur.
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı.
Kaynaklar 1. ? Fragment : Aristote (1999). La Physique, Librairie Philosophique de J.Vrin, Paris, pp.98-123
2. ? « De ce qui est appelé prééminence nationale et des vicissitudes des choses humaines » : Adam Ferguson (1992). Essai sur l’histoire de la société civile, Presses Universitaires de France, Paris, pp.303-331
3. ? « Premières notions du corps social » : Jean-Jacques Rousseau (1964). Œuvres complètes III, Du contrat social, écrits politiques, Gallimard, Paris, pp.281-294
4. ? « Troisième époque :Progrès des peuples agriculteurs, jusqu’à l’invention de l’écriture alphabétique. » : Condorcet (1971). Esquisse d’un tableau historique des progrès de l’esprit humain, Librairie Philosophique J.Vrin, Paris, pp.59-73.
5. ? « La sélection naturelle » : Charles Darwin (1992). L’origine des espèces, Flammarion, Paris, pp.127-182.
6. ? « La famille » : Frédéric Le Play (1947). Frédéric LE PLAY : TEXTES CHOISIS par Louis Baudin, Librairie Dalloz, pp.66-82.
7. ? Fragments : Karl Marx (1963). Œuvres choisies, Gallimard, Paris, pp.95-100, 124-130, 140-146, 271-279
8. ? « Le Travail salarié » : Rosa Luxemburg (1907). Introduction à l’économie politique, http://www.marxists.org/francais/luxembur/intro_ecopo/intro_ecopo_51.htm
9. ? « La révolution en Turquie et les tâches du prolétariat » : Léon Trotsky (1908). Œuvres – décembre 1908, http://www.marxists.org/francais/trotsky/œuvres/1908/12/081217.htm
10. ? « Bolchevisme ou stalinisme » : Léon Trotsky (1937). Bolchevisme contre stalinisme, http://www.marxists.org/francais/trotsky/œuvres/1937/08/370829.htm
11. ? « L’impérialisme, stade particulier du capitalisme » : Vladimir I. Lénine (1916). L’impérialisme, stade suprême du capitalisme, http://www.marxists.org/francais/lenin/works/1916/vlimperi/vlimp7.htm
12. ? «Introduction : L’importance pratique des sciences sociales » : N.I. Boukharine (1921). La théorie du matérialisme historique, http://www.marxists.org/francais/boukharine/works/socio/nbsocio_01.htm
13. ? « La conscience de classe » : Georg Lukács (1960). Histoire et Conscience de Classe, Les Éditions de Minuit, Paris, pp.67-107
14. ? Fragment : Max Weber (1969). Le savant et le politique, Plon, Paris, pp.70-85
15. ? Fragment : Max Weber (1967). L’éthique protestante et l’esprit du capitalisme, Plon, Paris, pp.257-293
16. ? « Les relations économiques des communautés (économie et société) en général » : Max Weber (1971). Économie et société, tome premier, Plon, Paris, pp.351-372
17. ? « L’individu et la liberté » : Georg Simmel (1989). Philosophie de la modernité, la femme, la ville, l’individualisme, Gallimard, Paris, pp.293-325
18. ? « Qu’est-ce qu’un fait social ? » : Émile Durkheim (1968). Les règles de la méthode sociologique, Presses Universitaires de France, Paris, pp.3-46
19. ? « La fonction de la division du travail » : Émile Durkheim (1973). De la division du travail social, Presses Universitaires de France, Paris, pp.84-102
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 On sekizinci yüzyılda sosyolojik düşünce
2 İlerleme, gelişme, evrim 1
3 İlerleme, gelişme, evrim 2
4 Muhafazakârlık 1
5 Muhafazakârlık 2
6 Marksizm 1
7 Marksizm 2
8 Ara sınavı
9 Weber ve Alman sosyolojisi 1
10 Weber ve Alman sosyolojisi 2
11 Durkeim'ın sosolojik fikirleri 1
12 Durkeim'ın sosolojik fikirleri 2
13 Fransız Sosyoloji Okulu
14 Sosyolojinin yalnız figürleri: Tarde ve Pareto
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 40
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 1 60
Toplam 2 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. X
2 Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. X
3 Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. X
4 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. X
5 Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. X
6 Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. X
7 Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. X
8 Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir. X
9 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. X
10 Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. X
11 Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. X
12 Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. X
13 Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. X
14 Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 3 42
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20 20
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top