Endüstriyel Ekoloji Ve Sürdürülebilir Mühendislik(IND344)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND344 | Endüstriyel Ekoloji Ve Sürdürülebilir Mühendislik | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İlke BEREKETLİ ZAFEIRAKOPOULOS ibereketli@gsu.edu.tr (Email) Nazlı GÖKER MUTLU nagoker@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Genel olarak endüstriyel ekoloji (EE), bütünleşik doğal/insan yapımı sistemlerin karmaşık davranış biçimlerini anlamaya çalışan, sistem tabanlı ve çok disiplinli bir araştırma alanıdır. Özelde ise endüstriyel süreçlerin, kaynakların ve sermayenin sistemden geçerek atık haline dönüştüğü doğrusal (açık döngü) sistemler yerine, atıkların yeni süreçlerin girdisi olduğu kapalı sistemlere evrilmesini içerir. Sürdürülebilir mühendislik (SM) ise, gelecek nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılayabilme yeteneklerini azaltmayacak şekilde kaynakların sorumlu kullanımını kapsar. Sürdürülebilir mühendisliğe geçiş, mühendislik çözümlerinin kısa ve uzun dönemde sosyal, ekonomik ve çevresel etkilerini sorgulayabilmeyi gerektirir. Mevcut ekonomik kalkınma modellerinin olumsuz sonuçlarının gün geçtikte daha belirgin hale geldiği günümüzde seçmeli olarak sunulan bu ders, öğrencilerin mezuniyet sonrası gerçekleştirecekleri mühendislik uygulamalarının çevreye ve topluma olan etkilerini daha iyi anlamaları açısından oldukça önemlidir. Bu kapsamda dersin amaçları şu şekilde belirlenmiştir: • Öğrencilerde teknolojik gelişimin çevreye ve topluma olan etkileri hakkında farkındalık yaratmak • Çok boyutlu sürdürülebilirlik kavramının öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamak ve onlara sistemlerin sürdürülebilirliğini nasıl ölçebileceklerini göstermek • Öğrencilerin ürün tasarımının çevreye olan etkilerini ürün yaşam döngüsü içerisinde değerlendirebilmelerini sağlamak • Öğrencilere nasıl sürdürülebilir ürün tasarımı yapılabileceğini göstermek |
İçerik |
1. Hafta: Üretimin tarihsel süreci, Sanayi Devrimi, Teknoloji ve Risk 2. Hafta: EE ve SM Kavramları 3. Hafta: Sürdürülebilir Mühendislik 4. Hafta: Teknolojik Ürün Geliştirme ve Çevre ve Sürdürülebilirlik için Tasarım 5. Hafta: Yaşam Döngüsü Değerlendirme (YDD) 6. Hafta: YDD için yazılımlar ve Simapro uygulama tanıtımı 7. Hafta: Simapro uygulama tanıtımı 8. Hafta: Ara Sınav 9. Hafta: YDD Sürecini Kolaylaştırmak 10. Hafta: Endüstriyel Ekosistemler ve Endüstriyel Simbiyozis 11. Hafta: Gelişen Ekonomiler ve Şirketler için EE ve SM 12. Hafta: Greenwashing & Bluewashing kavramları 13. Hafta: Farklı alanlarda uygulama örnekleri 14. Hafta: Proje Sunumları |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci: 1. Teknolojik sistemlerin önemini, tasarım, imal, işletme ve yönetiminin sosyal, kültürel ve çevresel etkilerini yerel ve küresel ölçekte açıklayabilir. 2. Tasarım, ürün geliştirmesi ve iş süreçlerindeki sürdürülebilirliğe ilişkin konuları uygulayabilir. 3. Bir ürünün tüm yaşam döngüsü boyunca çevresel performansını tanımlayabilir ve ölçebilir. 4. Derste verilen kavram ve ilkeleri istediği bir konuda yapacağı araştırmada bilgisayar yazılım araçları ile birlikte sistematik ve bütünleşik biçimde kullanabilir. |
Öğretim Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sorun (Problem) Çözme, İşbirlikli Öğrenme, Soru-Cevap, Proje |
Kaynaklar |
1. Graedel T.E.H., Allenby B.R., “Industrial Ecology and Sustainable Engineering”, Pearson, 2010. 2. Wimmer W., Züst R., Lee K-M, “Ecodesign Implementation”, Springer, The Netherlands, 2004. 3. Fiksel J, “Design for Environment”, McGraw Hill, 2nd Edition, US, 2009. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Üretimin tarihsel süreci, Sanayi Devrimi, Teknoloji ve Risk |
2 | EE ve SM Kavramları |
3 | Sürdürülebilir Mühendislik |
4 | Teknolojik Ürün Geliştirme, Çevre ve Sürdürülebilirlik için Tasarım |
5 | Yaşam Döngüsü Değerlendirme (YDD) |
6 | YDD için yazılımlar ve Simapro uygulama tanıtımı |
7 | Simapro uygulama tanıtımı |
8 | Ara Sınav |
9 | YDD Sürecini Kolaylaştırmak |
10 | Endüstriyel Ekosistemler ve Endüstriyel Simbiyozis |
11 | Gelişen Ekonomiler ve Şirketler için EE ve SM |
12 | Greenwashing & Bluewashing kavramları |
13 | Farklı alanlarda uygulama örnekleri |
14 | Proje Sunumları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 40 |
Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 35 |
Proje | 1 | 25 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi | X | ||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
4 | Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | ||||
5 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
6 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | ||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi | X | ||||
11 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi | X | ||||
12 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | ||||
13 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci | X | ||||
14 | Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi | X | ||||
15 | Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 5 | 3 | 15 |
Sunum | 1 | 5 | 5 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |