İletişim Araştırmaları(COM282)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM282 | İletişim Araştırmaları | 4 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Nilgün TUTAL ntutal@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Bu derste öncelikle medyatik ve iletişimsel olgulara dair ne tür sorular sorabileceğimiz üstünde durulur. İletişim bilimlerinin meşru sorunsallarının neler olabileceği tartışılır. Yaşadığımız toplumdan derlenmiş konu örnekleri üstünden iletişim alanındaki etki araştırmaları tartışılır. İletişim bilimleri alanında geliştirilmiş kuramsal yaklaşımlar en önemli örnekleriyle araştırma sorunsalları ve yöntem tercihleri açısından sunulur ve tartışılır. Bu dersin temel amacı, iletişim bilimlerinde sıkça kullanılan yöntemlere ve araştırma konularına dair anahtar bilgilerin verilmesidir. |
İçerik | Bknz. Konu Başlıkları |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
-İletişim bilimlerinin tarihsel araştırma geleneklerini ve konularını öğrenmek -Yeni araştırma eğilimleri hakkında bilgi sahibi olmak -Türkiye’de bu alanda yapılan araştırma örneklerini öğrenmek |
Öğretim Yöntemleri | Öğrenciler derslere verilen okumaları yaparak aktif olarak katılır. vize ve final sınavları öğrencinin ders başarısını ölçer. öğrencilerin katılımları ve sunumları da sözlü notu olarak değerlendirilir. |
Kaynaklar |
1- La sociologie de l’audience, source: Judith Lazar, Sociologie de la communication, Armand Colin, Paris, 1991, pp.75-100. 2- Publics et Documénts, Source: Jérome Bourdon, Introduction aux médias, Montchrestien, Paris, 1997. pp.53-103. 3- La communication de masse: definitions et analyses. Source: Christian Baylon, et all., La communication, Nathan, 1994. pp.167-212. 4- Les relations publiques, véritable instrument de démocratie, Bernard Dagenais, Communications, vol.23, no:1, 2004. 5- Journalistes, une si fragile victoire, source: Dominique Wolton, Hermes, no:35, 2003. pp. 9-31. 6- La publicité. Source: Christian Baylon, La communication, Nathan, 1994, pp.283-370. 7- Le discours de la publicité. Source: Rodlphe Ghiglione, L’analyse automatique des contenus, Dunod, 1998, pp.99- 143. 8- Journalisme et publicite. Source: Jean Michel Utard, Etudes de Communication, no:27, 2005, pp.109-119. 9- Les messages publicitaires. Source, Didier Courbet, Hermes, no:41, 2005, pp.67-74. 10- La societe televisee, source:Rene Predal, Les medias et la communication audiovisuelle, Les Editions D’organisation, 1995, pp.163-2001. 11- Analyse des images de television, source: Jacques Noyer, Etudes de communication, no:27, 2005, pp.137-157. 12- La communication publique, source: Genevieve paicheler, Hermes, no:41, 2005, pp.103-120. 13- Communication et la constitution du public, source: Helene Joffe, Hermes, no:41, 2005, pp.121-129. 14- Semiotique, source: Karihe Berthelot-Guiet, Etudes de communication, no:27, 2005, pp.121-134. 15- Analyse de l’enjeu du titre dans la presse quotidien, source: Aurelie Tavernier, Etudes de communication, no:27, pp.159- 175. 16- Analyse semiologique et pragmatique des discours (internet), source: Annie Gentes, Hermes, no:22, 1998, pp.131-142. 17- Communication Interculturelle, source: Joanna Nowicki, Hermes, no:41, 2005, pp.131-138 et Yves Winkin, Anthropologie de la communication, Point-Essais, Paris, 2000, pp.193-205. 18- Cultural studies, source: Armand Mattelart et Eric Neveu, Intrroduction aux cultural studies, la Decouverte, 2003, pp.50-69 et pp.91-108. 19- Une evaluation des sciences de la communication et de l’information, Source: Robert Boure, Communication, vol. 24, no:1, 2005, pp.9-37. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | 20. yüzyıl başındaki Kitle toplumu tartışmaları ve iletişim araştırmaları |
2 | İletişim araştırmalarının üçlüsü: İzleyici (hedef kitle), iletişim Aracı ve İçerik |
3 | Genel araştırma eğilimleri ve bu eğilimleri doğuran ekonomik, politik ve kültürel bağlamlar |
4 | İzleyici araştırmaları ve temel tanımları |
5 | İçerik araştırmaları ve temel tanımları |
6 | Araçlardan yola çıkan araştırmalar ve araçların özelliklerinin tanımlanması |
7 | Neden hep etki araştırmaları? |
8 | Ara Sınav |
9 | Gazetecilik alanıyla ilgili araştırmalar |
10 | Halkla ilişkilerle ilgili araştırmalar |
11 | Reklamcılık ile ilgili araştırmalar |
12 | Sinema ile ilgili araştırmalar |
13 | Yeni medya ve toplum bağ araştırmaları |
14 | Eleştirel Kuram’da sorunsal ve araştırma gelenekleri |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |