Uluslararası İlişkiler Tarihi(RI-617)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI-617 | Uluslararası İlişkiler Tarihi | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep ARIKANLI zarikanli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders tarihçinin ve uluslararası ilişkiler uzmanının bakış açılarının uluslararası olguları nasıl farklı biçimlerde aydınlattığını keşfetmeyi amaçlamaktadır. |
İçerik |
İlk bölümde, uluslararası ilişkilere tarihyazımsal yaklaşımları incelenecektir: diplomasi tarihi, Marksist ve ekonomik yaklaşımlar, kültürel ve ideolojik boyutlar, postkolonyal perspektifler, transnasyonel ve küresel tarih. Buradaki amaç, tarihçilerin anlatılarını nasıl inşa ettiklerini, hangi kaynakları kullandıklarını (diplomatik arşivler, tanıklıklar, istatistikler, kültürel anlatılar) ve çok katmanlı zaman boyutlarının – olaylar, uzun dönemli yapılar, kolektif hafızalar – geçmişe dair anlayışımızı nasıl şekillendirdiğini kavramaktır. İkinci bölümde ise uluslararası ilişkiler tarihi, uluslararası ilişkiler disiplininin büyük teorileri üzerinden ele alınacaktır: realizm, liberalizm, inşacılık, eleştirel teoriler, feminist ve postyapısalcı yaklaşımlar. Buradaki hedef, bu kuramsal çerçevelerin belirli tarihsel dönemleri (dünya savaşları, Soğuk Savaş, dekolonizasyon, küreselleşme) yeniden okumamıza nasıl olanak tanıdığını göstermek ve uluslararası sistemin evrimini analiz etmede teorilerin geçerliliğini sorgulamaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler: - Uluslararası ilişkiler tarihinin temel tarih yazımsal yaklaşımlarını tanımlayabilecektir. -Tarihsel olayların analizinde kullanılan farklı kaynak türlerini (diplomatik arşiv, tanıklık, istatistik, kültürel anlatı) değerlendirebilecektir. -Uluslararası ilişkiler kuramlarını (realizm, liberalizm, inşacılık, eleştirel, feminist, postyapısalcı) tarihsel örneklere uygulayabilecektir. -Tarihsel süreçler ile teorik çerçeveler arasındaki ilişkiyi eleştirel biçimde tartışabilecektir. -Küreselleşme, sömürgecilik sonrası dönem ve uluslararası sistemin dönüşümünü disiplinlerarası bir bakışla yorumlayabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri |
- Ders anlatımı ve tartışmalar - Zorunlu ve tamamlayıcı okumalar - Vaka analizleri (örnek tarihsel olaylar) - Grup çalışmaları ve sınıf içi sunumlar - Yazılı ödevler ve kısa makale çalışmaları |
Kaynaklar |
ACEMOĞLU, Doran ; ROBINSON James A., Ulusların Düşüşü. Güç. Refah ve Yoksulluğun Kökenleri, traduit par Solina Silahlı, Istanbul : Doğan Kitap, décembre 2013, 485 p. ARNAUD, Jacques, Tarih. Çok Kısa Bir Başlangıç, Traduit par Ferhat Erduran, Istanbul: Istanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi, 2018, 150 p. AUGHTON, Peter, Dünyanın Çehresini Değiştiren Seyahatler, traduit par Deniz Berktay, Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, août 2019, 376 p. BRAUDEL, Fernand, Maddi Uygarlık. Dünyanın Zamanı. Ekonomi ve Kapitalizm XV.-XVIII. Yüzyıllar. traduit par Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi, mai 2017, 3e édition, 607 p. -------------------------- Grammaire des Civilisations, Paris : Champs/ Flammarion, 1993, 625 p. BURBANK, Jane; COOPER, Frederick, İmparatorluklar Tarihi. Farklılıkların Yönetimi ve Egemenlik, traduit par Ahmet Aybars Çağlayan, Istanbul: İnkılâp Kitabev, 2018, 530 p. CARR, Edward Hallet, Tarih Nedir, traduit par Misket Gizem Gürtük, Istanbul: İletişim Yayınları, 2018, 21. Baskı, 255 p. ------------------------------- The Twenty Years’ Crisis, 1919-1939. An Introduction to the Study of International Relations, New York : Palgrave, 2001, cviii+ 233 p. DOYLE, William, Fransız Devrimi. Çok Kısa Bir Başlangıç, traduit par H. Hande Orhon Özdağ, Istanbul: Istanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi, 2018, 163 p. FROMKIN, David, A Peace to End All Peace. The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East, New York: Avon Books, 1990, 635 p. GRAFTON, Anthony, Yeni Dünyalar, Eski Metinler. Geleneğin Gücü ve Keşiflerin Yarattığı Şaşkınlık, traduit par Füsun Savcı, Istanbul : Alfa Yayınları, octobre 2025, 264 p. HOBSBAWM, Eric J., Devrim Çağı, 1789-1848, traduit par Bahadır Sina Şener, Ankara: Dost Kitabevi, 6. Baskı, 375 p. --------------------- İmparatorluklar Çağı, 1875-1914, traduit par Vedat Ulvi Aslan, Ankara: Dost Kitabevi, 6. Baskı, 428 p. ---------------------- Aşırılıklar Çağı. Kısa 20. Yüzyıl, traduit par Yavuz Aldoğan, Istanbul: Everest Yayınları, 2006, 10. Baskı, 788 p. --------------------- İlkel Asiler. 19. ve 20. Yüzyıllarda Toplumsal Hareketin Arkaik Biçimleri Üzerine İncelemeler, traduit par Uygur Kocabaşoğlu, Istanbul: 2012, 267 p. İBN HALDUN, Coğrafya Kaderdir. İlme Dayalı Bir Tarih Felsefesi, éd. par Mesud Topal, Istanbul: Destek Yayınları, avril 2025, 41e edition, 116 p. ------------------- Mukaddime 1-2, Istanbul: Dergâh Yayınları, 2005, 4e édition. HAROOTUNIAN, Harry, Tarihin Huzursuzluğu. Modernlik, Kültürel Pratik ve Gündelik Hayat Sorunu, traduit par Evren Dinçer, Istanbul : Fol Yayınları, septembre 2022, 238 p. KERN, Stephen, Nedenselliğin Kültürel Tarihi. Bilim, Cinayet Romanları ve Düşünce Sistemleri, traduit par Emine Ayhan, Istanbul: Metis Yayınları, juillet 2008, 530 p. LEVINE, Robert, Zamanın Coğrafyası. Kültürlerin Zaman Algısı Üzerine, traduit par Özgür Umut Hoşafçı, Istanbul : Maya Kitap, septembre 2022, 3e édition, 288 p. MACHIAVELLI, Niccolò, Floransa Tarihi, traduit par A. Doğucan Hanegelioğlu, Ankara : Doğu Batı Yayınları, décembre 2022, 634 p. MANN, Micheal, İktidarın Tarihi I: Başlangıcından 1760’a Kadar Toplumsal İktidarın Kaynakları, traduit par Emre Kolay, Olcay Sevimli, Soner Torlak, Esin Saraçoğlu, Ankara : Phoenix, 2013, 616 p. ------------------------- İktidarın Tarihi II: Sınıfların ve Ulus-Devletlerin Yükselişi, 1760-1914, traduit par Ali Rıza Gürgen; Gülben Şaş; Elçin Deniz Efe; Hüseyin Ali Sözen; Soner Torlak; Bilgesu Savcı; Mehmet Sait Türk, Ankara: Phoenix, décembre 2012, 848 p. ----------------------- İktidarın Tarihi III: Küresel İmparatorluklar ve Devrim, 1890-1945, traduit par Ali Rıza Günden Özgür Balkılıç, Ankara: Phoenix, avril 2017, 606 p. ---------------------- The Sources of Social Power, Vol. 4: Globalizations, 1945-2011, Los Angeles: The University of California Press, février 2013, 496 p. MARSHALL, Tim, Coğrafya Mahkûmları. Dünyanın Kaderini Değiştiren On Harita, traduit par Mert Doğruer, Istanbul : Epsilon, octobre 2025, 10e édition, 279 p. MOORE, Barrington, Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri. Çağdaş Dünyanın Yaratılmasında Soylunun ve Köylünün Rolü, traduit par Şirin Tekeli ve Alâeddin Şenel, Ankara: İmge Kitabevi, février 2003, 707 p. NEGRI, Antonio, İsyanlar. Kurucu İktidar ve Modern Devlet, traduit par Ebru Kılıç, Istanbul : Otonom Yayıncılık, 2022, 464 p. NİZAMÜ’L-MÜLK, Siyasetnâme, traduit par Mehmet Taha Ayar, Istanbul : Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, novembre 2012, 4. Baskı, 365 p. OSTERHAMMEL, Jürgen, Dönüşen Dünya: Küresel 19. Yüzyıl Tarihi, traduit par Mustafa Tüzel, Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2022, 1564 p. RANCIERE, Jacques, Tarihin Adları. Bilgi Poetikası Alanında Bir Deneme, traduit par Cemal Yardımcı, Istanbul: Metis Yayınları, février 2022, 3. Basım, 139 p. --------------------------- Kurmacanın Kıyıları, traduit par Yunus Çetin, Istanbul: Metis Yayınları, février 2019, 182 p. SCHMITT, Carl, Le Nomos de la Terre dans le Droit des Gens du Jus Publicum Europeaum, traduit par Lilyane Deroche-Gurcel, Paris : Presses Universitaires de France, janvier 2001, 363 p. SCHÖLLGEN, Gregor, Emperyalizm ve Denge. Almanya, İngiltere ve Şark Meselesi, 1871-1914, traduit par M. Sami Türk, Istanbul : Kronik Kitap, avril 2021, 699 p. SCOTT, Hamish (ed.), Erken Modern Avrupa Tarihi. Esaslar. 1. Kitap, traduit par İsmail Hakkı Yılmaz, Istanbul : Vakıfbank Kültür Yayınları, octobre 2022, 323 p. SÖNMEZ, Erdem, Annales Okulu ve Türkiye’de Tarihyazımı. Annales Okulunun Türkiye’deki Tarihyazımına Etkisi (Başlangıştan 1980’e), Istanbul : Fol Yayınları, octobre 2022, 256 p. STONE, Norman, Dönüşen Avrupa, 1878-1919, traduit par Dilek Yücel, Istanbul : Ketebe Yayınları, novembre 2022, 503 p. TOYNBEE, Arnold, İnsan Soyu ve Toprak Ana. Dünyanın Öyküsel Bir Tarihi, traduit par Ahmet Aybars Çağlayan, Istanbul : Ayrıntı, 2021, 799 p. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin Sunumu ve Giriş |
2 | Pozitivist tarih, diplomasi tarihi |
3 | Ekonomik tarih, ekonomi tarihi |
4 | Kültürel Yaklaşım ve Temsiller |
5 | Transnasyonal ve Küresel Tarih |
6 | Hafıza, Zamansallıklar ve Küresel Tarih |
7 | VİZE |
8 | Tarihin İdealist Okuması |
9 | Klasik Realizm ve Neorealizm Perspektifinden Uluslararası İlişkiler Tarih |
10 | Liberalizm ve Uluslararası Kurumlar Perspektifinden Uluslararası İlişkiler Tarihi |
11 | Konstrüktivizm ve Düşüncelerin Rolü |
12 | Eleştirel Teoriler |
13 | Postyapısalcı Akımlar |
14 | Güncel Sorunlar ve Disiplinin Geleceği |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans düzeyinde almış olduğu eğitimi derinleştirmiş olabilmeli; | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkiler disiplininin gerektirdiği siyaset bilimi ve felsefesi, tarih, hukuk, iktisat, sosyoloji temeline hâkimiyetinden hareketle çok yönlü analiz kapasitesini geliştirmiş olabilmeli; | X | ||||
3 | Bu düzeyde edinmiş olduğu bilgiyi pekiştirmiş olarak uzmanlık düzeyinde pratiğe dökebilecek durumda olmalı; | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlık alanını belirlemiş olmalı ve yüksek lisans çalışmalarını bu seçim doğrultusunda derinleştirmeli, analitik kapasitesini arttırmalı; | X | ||||
5 | Araştırma yöntemleri konusunda uzmanlık düzeyinde yetkinleşmiş olmalı, araştırmalarından elde etmiş olduğu bulguları bilimsel kıstaslara uygun bir şekilde değerlendirebilmeli; | X | ||||
6 | Galatasaray Üniversitesi’nin, Avrupa ile kurumsal ilişkileri ışığında, Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliğine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olabilmeli; | X | ||||
7 | Akademik ve/ veya uluslararası alanda faaliyet gösteren kuruluşlarda etkin bir yer alacak bilgi ve beceriye sahip olabilmeli; | X | ||||
8 | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip etmekle kalmayıp, bu yayınlara katkıda bulunabilecek akademik ve dil (Fransızca, İngilizce, Türkçe) yetisine ve donanımına sahip olabilmeli; | X | ||||
9 | Araştırmacı yönü gelişmiş olmalı; bu amaç doğrultusunda edindiği bilgi ve becerileri, niteliksel ve niceliksel çalışmalarda etkin biçimde kullanabilecek seviyede olmalı; | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 4 | 40 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Sunum | 4 | 3 | 12 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 11 | 11 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Ts Yıl Sonu | 0 | 0 | 0 |
Hazırlık Yıl Sonu | 0 | 0 | 0 |
Hazırlık Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |