Kapitalizm Öncesi Avrupa'da Sosyal Değişme(SOC313)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SOC313 | Kapitalizm Öncesi Avrupa'da Sosyal Değişme | 5 | 6 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Nazlı ÖKTEN nokten@gsu.edu.tr (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Batı Avrupa’nın kapitalist dönüşüm ve modern dönem öncesindeki toplumsal dinamikleri tanımlamak. |
| İçerik | Feodal dönem Avrupa’sının toplumsal tarihsel özelliklerinin ve modern devleti önceleyen oluşumların araştırılacağı ders, kapitalizme geçiş, iktisadi alanın özerkleşmesi, sekülerleşme tartışmalarına da eğilmektedir. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Toplumsal oluşum olarak feodalitenin özellikleri, Katolik Kilisesi’nin siyasal ve toplumsal etkileri, modern devleti önceleyen oluşumlar ve toplumsal hareketlerin doğuşu. |
| Öğretim Yöntemleri | Sınıfta öğrencilerin tartışmalar aracılığıyla derse katılımı, film gösterimi, makale ve kitap bölümlerinin okunması, ppt sunumlar |
| Kaynaklar |
Fernand Braudel, Grammaire des civilisations, Flammarion, 1987, pp. 347-373. Jean-François Lemarignier, La France médiévale - Institutions et société, Armand Colin, pp. 99- 161. Georges Duby, Guerriers et Paysans, Gallimard, Paris, 1973, pp.41-59. Georges Duby,Les Trois Ordres ou l'Imaginaire du féodalisme, Gallimard, 1978, pp.99-104. Marc Bloch, La société féodale, Albin Michel, 1989, pp.209-269. Perry Anderson, L'Etat absolutiste de ses origines et ses voies I, Paris, Maspero, 1978, pp.15-43. Perry Anderson, L'Etat absolutiste de ses origines et ses voies II, Paris, Maspero, 1978, pp.290-327 The Crusades: Islamic Perspectives, Carole Hillenbrand. New York: Routledge, 2000, pp.257-301 Amin Maalouf, Arapların Gözüyle Haçlı Seferleri, YKY,Istanbul Umberto Eco, Ortaçağı Düşlemek, Can Yayınları, 1997. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Genel giriş ve tanıtım |
| 2 | Tarihsel Arka Plan : Barbarların istilası ve Roma İmparatorluğu’nun çöküşü |
| 3 | Ortaçağda dinler ve toplum |
| 4 | Feodal Avrupa’nın toplumsal yapısı |
| 5 | Feodalizm mi sadece derebeylik mi ? |
| 6 | Önemli bir parantez : Haçlı Seferleri |
| 7 | Ara sınav |
| 8 | Film Gösterimi |
| 9 | Feodalizmden kapitalizme geçiş tartışması |
| 10 | Dünya ekonomisinin başlangıcı |
| 11 | Mutlakiyetçi rejimlerin yükselişi |
| 12 | Doğu Avrupa’da mutlakiyetçi rejimler |
| 13 | 1848 : Halkların ilkbaharı |
| 14 | Genel değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 60 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 1 | 20 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 2 | 60 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | |||||
| 2 | Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. | X | ||||
| 3 | Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. | X | ||||
| 4 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. | X | ||||
| 5 | Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. | |||||
| 6 | Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. | |||||
| 7 | Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. | |||||
| 8 | Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir. | |||||
| 9 | Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | |||||
| 10 | Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. | X | ||||
| 11 | Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. | X | ||||
| 12 | Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. | X | ||||
| 13 | Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. | |||||
| 14 | Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Ödevler | 1 | 6 | 6 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 4.48 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 4 | ||


