Medyada ve İletişimde Yapay Zekâya Giriş II(COM148)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM148 | Medyada ve İletişimde Yapay Zekâya Giriş II | 2 | 1 | 1 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | COM147 - MEDYADA VE İLETIŞIMDE YAPAY ZEKÂYA GIRIŞ I |
Derse Kabul Koşulları | COM147 - MEDYADA VE İLETIŞIMDE YAPAY ZEKÂYA GIRIŞ I |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Sera BÜTÜN (Email) Emre KIZILKAYA (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yapay zekâ (YZ) ve makine öğreniminde (ML) temel kavram ve güncel pratiklerle teknik, etik ve hukukî tartışmalara odaklanan, “no-code” geliştirme platformlarını (NCDP) giriş düzeyinde tanıtan COM147 dersini takiben, YZ teknolojilerinin imkân ve kısıtlılıklarının; sosyal bilimler araştırmaları, pazarlama, halkla ilişkiler, gazetecilik, sinema-TV ve yeni medya alanlarından vaka çalışmalarıyla öğretilmesi. Aynı bağlamda öğrencilere Python dilinde YZ/ML odaklı hafif kodlama (low-code) bilgi ve becerileri kazandırılması. |
İçerik |
-¤ Modül 1 (3 ders): İletişimciler için “low-code” YZ uygulamalarına giriş, COM147 dersinden hatırlatmalar (Özetleme, Sınıflandırma, Kümeleme, Tahmin/Öneri/Regresyon, Boyut Azaltma, Görüntü Tanıma ve Metin İşleme gibi temel kullanım alanları). Eğlenceli bir low-code uygulama geliştirilmesi. ¤ Modül 2 (2 ders): İletişimciler için makine öğrenmede (ML) Python uygulamalarına giriş (İnce ayar -finetuning- ve aşırı öğrenme -overfitting- gibi kilit kavramlar, kullanıcı dostu kodlama platformlarında uygulama.) ¤ Modül 3 (2 ders): Vaka Çalışması 1 - YZ Destekli Araştırmalarda Etik İkilemleri Çözmek. Senaryo: Bir araştırma kurumu, büyük veri kümelerini görselleştirerek örüntüleri ortaya çıkarmak için YZ araçlarını kullanmaya başlar ancak sorunlarla karşılaşır. Bu modülde, sosyal bilimler araştırmaları ve gazetecilik gibi alanlarda kullanılan büyül dil modellerinin komuta bağlılığı ve halüsinasyon sorunu, bir veri kümesini hafif kodlama ile manipüle ederek keşfedilir. Öğrencilerin ikilemler karşısında nasıl hareket ettikleri; geçerli, şeffaf ve etik bir yöntemi nasıl oluşturdukları değerlendirilir. ¤ Modül 4 (2 ders): Vaka Çalışması 2 -Pazarlama Faaliyetlerinde YZ Destekli Kişiselleştirme. Senaryo: Uluslararası bir e-ticaret platformu, müşteri deneyimini iyileştirmek için özelliştirilmiş bir sohbet botunu devreye almayı planlıyor. Öğrenciler, hafif kodlama kullanarak ihtiyaca uygun bir sohbet botu geliştirir. ¤ Modül 5 (3 ders): Vaka Çalışması 4 - Entegre İçerik Stratejisinde YZ Kullanımı. Senaryo: Gazete, TV, radyo, haber sitesi ve dijital video akış platformlarına sahip bir medya holdingi; entegre içerik stratejisi geliştirmek için YZ kullanmaya karar verir. Öğrenciler ilk aşamada, dijital platformda yayını planlanan video yapımın başarı ihtimalini kestirmek için; izlerkitle analizini, benzer yapımların geçmiş başarılarını ve pazar trendlerini değerlendiren ML temelli tahminsel analitik yöntemleri kullanır. Ardından içeriğin holdinge bağlı haber sitesi için yayın stratejisini, editöryel karar alma ve içerik kürasyonu iş akışlarını yine YZ desteğiyle geliştirir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin: YZ ve ML’nin iletişim sektörü ve sosyal bilimler alanlarındaki başlıca uygulama alanlarını kavraması, Bu alanlardaki güncel araç ve yöntemleri hafif kodlama düzeyinde kullanabilecek bilgi ve becerilerle donatılması, Güncel YZ ve ML araç ve yöntemlerinin olası yan etkilerinin ve kısıtlılıklarının farkında olarak eleştirel ve stratejik bir yönetsel bakış açısı geliştirmesi hedeflenmektedir. |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı Konferans, Oyun Tabanlı Öğrenme, Uygulama Laboratuvarı |
Kaynaklar |
Charles R. Severance, "Python for Everybody - Exploring Data Using Python 3" Simon J.D. Prince, “Understanding Deep Learning”, MIT Press, Ücretsiz: udlbook Artificial Intelligence Basics – T. Taulli Artificial Intelligence: A Modern Approach – S. J. Russell & P. Norvig Quick Start Guide to Large Language Models – Sinan Özdemir Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence – M. Tegmark, R. Shapiro The Alignment Problem: Machine Learning and Human Values – B. Christian Noise: A Flaw in Human Judgment – D. Kahneman, O. Sibony, C. R. Sunstein İktidar ve Teknoloji: Bin Yıllık Mücadele – D. Acemoğlu, S. Johnson Gözetleme Kapitalizmi Çağı – S. Zuboff Adalet: Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir? – M. J. Sandel |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | COM147 dersinin özeti ve hatırlatmalar |
2 | YZ’de anahtar kavramlar ve son gelişmeler |
3 | İletişimde yenilikçi YZ uygulamaları |
4 | LLM’lerde “ince ayar” ve LORA’lar |
5 | Hafif kodlama platformlarına giriş |
6 | LLM’ler ve komuta bağlılık |
7 | LLM’ler ve halüsinasyon |
8 | Sohbet botlarına giriş |
9 | Özelleştirilmiş sohbet botları |
10 | Tahminsel analitiğe giriş |
11 | YZ destekli izlerkitle analizi |
12 | YZ destekli entegre iletişim |
13 | Final proje atölyeleri, rehberlik ve yardım. Final proje sunumları ve sınıf tartışması. |
14 | Final proje atölyeleri, rehberlik ve yardım. Final proje sunumları ve sınıf tartışması. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | |||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | X | ||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | X | ||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | X | ||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | X | ||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | X | ||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | X | ||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | X | ||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | X | ||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | X | ||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | X | ||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | X | ||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |