Sosyal Bilimler Yöntemlerinin Epistemolojisi(SOC 522)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC 522 | Sosyal Bilimler Yöntemlerinin Epistemolojisi | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Julie Alev DİLMAÇ jadilmac@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal bilimler, hem betimlenecek nesneler hem de kullanilacak yontemler uzerinde donen tartismalarla doludur. Epistemoloji, geçmisten bugune farkli sosyoloji akimlarini tarihsel olarak yapilandiran karsitliklarin butununu anlamaya imkan verir. Ogrenciler, sosyolojide tarihsel olarak gelistirilmis olan metodolojik araçlari tanima ve kullanma yetisine sahip olmalidirlar. |
İçerik | Bu derste, buyuk dusunce ekollerini ve bunlarin epistemolojik konumlanislarini ortaya koyarak, metodolojik çesitlenme ve farklilasmalarin ne anlama geldigini analiz edecegiz. Daha spesifik olarak soylersek, sosyologlarin toplumsalligi anlamlandirmak için kullandiklari prosedurleri ve bunlarin nasil toplumsal gerçekligin kendi dogasi ve isleyisine dair onkabullere dayandigini açiklayip yorumlayacagiz. Bir yontemin anlaminin ve onun tercih edilisinin, ele alinan (birey, etkilesim, yapi, aglar, rasyonellik gibi) baglamlarin çesitlenmesine nasil bagli oldugunu gorecegiz. Son olarak, disiplinlerarasilik denilen olgunun kapsamini anlayabilmek için, ikili karsitliklarin ve ayristirmalarin asilmasi uzerine birlikte dusunecegiz. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
-Sosyolojide çesitli yontemlerin kullanimi uzerine epistemolojik bir dusunce biçimi gelistirmek. -Kendi kisisel arastirma nesnesine uygun metodolojik araçlari kullanima geçirmek. -Soz konusu araçlari tanimak ve bunlari kendi arastirma nesnesine ozel bir metodoloji içinde kombine etmek. -Kisisel arastirma nesnesi için seçilen spesifik yontemi ortaya koymak ve bunu dogrulamak. |
Öğretim Yöntemleri | Seminerler, okumalar, ozgun metodolojilerin aktarimi, kisisel arastirmalarin sunumu. |
Kaynaklar | Internet uzerinde ve PDF dokumani olarak erisime açik olan metinler ile ogrencilere verilecek olan basili metinler. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Epistemolojiye giris |
2 | Baslica sosyoloji akimlari: holizmden bireyselcilige |
3 | Etkilesimler |
4 | Yapi ve islevleri |
5 | Rasyonalite ve eylem |
6 | Temsiller: soylemler, imgeler, anlatilar |
7 | Simgesellik, bilgi ve sanallik |
8 | Aglar ve toplumsal hareketler |
9 | Sosyolojik mudahale? |
10 | Sosyoloji uzerine elestirel bakis açilari |
11 | Disiplinlerarasilik ve kulturlerarasilik |
12 | Capraz dusunceler |
13 | Kisisel arastirma nesnesinin sunumu |
14 | Sinava hazirlik |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
2 | Öğrenci sosyoloji alanındaki kuramsal ve ampirik birikime katkıda bulunabilecek donanıma sahip olacaktır. | X | ||||
3 | Öğrenci farklı toplumsal sorunsallara farklı araştırma tekniklerini uygulama yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
4 | Öğrenci ampirik çalışma, yöntem ve tekniklerine eleştirel bakış geliştirerek farklı yöntemler bulunmasına katkıda bulunabilecektir. | X | ||||
5 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
6 | Öğrenci sosyolojik araştırmanın etik sorunlarını düşünme ve çareler üretme kapasitesini geliştirecektir. | X | ||||
7 | Öğrenci araştırma amaçları ile araştırma tasarımı arasındaki ilişkiyi bilir, araştırma sorusuna dayalı olarak araştırma önerisini geliştirebilir. | X | ||||
8 | Öğrenci araştırma verilerini değerlendirmeyi ve sonuçlarını yazmayı bilecek, araştırma sonuçlarından kuramsal ve makro çıkarımlar yapma yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
9 | Öğrenci niceliksel verilerden yola çıkarak niteliksel düşünme kapasitesine sahip olacaktır. | X | ||||
10 | Öğrenci sosyolojinin çeşitli alt alanlarına ait temel kavramlarla bilgi üretme kapasitesi edinecektir. | X | ||||
11 | Öğrenci sosyolojik kuramları gündelik yaşam pratikleriyle ilişkilendirme ve analiz etme yetisi edinecektir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |