İletişim Lisans Programı

Kullanıcı Deneyimi ve Arayüz Tasarımı I(COM371)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM371 Kullanıcı Deneyimi ve Arayüz Tasarımı I 5 2 0 0 2 4
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Kerem RIZVANOĞLU krizvanoglu@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Özellikle sayısal ortamlar üzerinden yürütülen pazarlama iletişimi yönetimi süreçlerinde öne çıkan bir unsur olan kullanıcı deneyimi ve kullanılabilirlik , ister bir web sitesi olsun, ister bir mobil site veya uygulama olsun herhangi bir dijital mecranın hedef kitle tarafından etkili, verimli ve memnuniyet sağlayacak şekilde kullanılabilmesi ve bu deneyimin bahsi geçen parametreler üzerinden ölçülebilmesidir.

Son dönemde yapılan araştırmalar, web sitelerinde kullanılabilirliği arttırmaya ve kullanıcı deneyimini desteklemeye yönelik iyileştirmelerin, mevcut trafiği arttırmaya yönelik çabalara kıyasla ROI bağlamında çok yüksek oranda bir dönüşüm sağladığını ortaya koymuştur. Bu anlamda özellikle dijital medya profesyonellerinin kullanılabilirlik paradigması ve bu bağlamda etkileşimli medya tasarımı hakkında bilgi sahibi olmaları, söz konusu süreçlerin etkili olarak yönetilmesi ve değerli katkılar sunması açısından önem taşımaktadır.

Bu bağlamda bu dersin amacı katılımcılara söz konusu kavramlar hakkında güçlü bir farkındalık sağlamak ve hem masaüstü hem de mobil ortamda sunulan etkileşimli arayüzlere yönelik uygulamalı olarak analiz bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik 1. Hafta: Giriş Dersi

2. ve 3. Hafta:
Anahtar Kavramlar
¦ İnsan-bilgisayar etkileşimi (Human-Computer Interaction (HCI))
¦ Grafik kullanıcı arayüzü (Graphical User Interface (GUI))
¦ Kullanılabilirlik
o Kullanılabilirlik neden önemlidir?
o E-ticaret dünyasına kullanılabilirlik perspektifiyle genel bir bakış
o Kullanılabilirlik nasıl ölçülür?
¦ Kullanıcı deneyimi
o Bir fenomen olarak kullanıcı deneyimi
• Kullanıcı Çeşitliliği vs. Teknoloji Çeşitliliği
• Yeni çok ekranlı-dünyada kullanıcı deneyimi
• İyi kullanıcı deneyimi: Context/Convenience vs. Taste/Appeal
o Kurumsal organizasyon içinde kullanıcı deneyimi
• Organizasyonel zorluklar
• Organazisyonel hedefler
o Bir meslek olarak kullanıcı deneyimi
• Yeni Roller ve Sorumluluklar
¦ Bir süreç olarak “Etkileşim Tasarımı”
o Süreçlerin Evrimi: Waterfall vs. Agile vs. Lean UX
o “Kullanıcı Deneyimi Merkezli yeni bir bakış”: Etkileşim Tasarımında Süreç ve Yinelemeli İş Akışı

4. ve 5. Hafta:
Evrensel Kullanılabilirlik: İlgili Kavramlar, Rehber Kurallar, Standartlar

¦ Herkes için Web ne kadar mümkün?
o Kullanıcı Çeşitliliği
o Teknolojik Çeşitlilik

¦ Evrensel Kullanılabilirlik Stratejileri
o Destek Teknolojiler
o Evrensel Tasarım
o Farklı Kullanıcı Grupları için Evrensel Kullanılabilirlik Stratejileri


6. Hafta:
Kültürelleştirme ve “Küresel Mecralar”
¦ Uluslarasılaştırma
¦ Yerelleştirme
¦ “Küresel Mecralar” Tasarlamak için Parametreler
¦ Örnek Vaka Çalışmaları

7. Hafta:
Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines
¦ Bilgi Mimarisi
o Bilgiyi düzenlemek
o Bilgi Mimarisinin Sunumu
o Arama Motoru Optimizasyonu

Egzersiz: Analiz Atölyesi

8. ve 9. Hafta:
Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines
¦ Masaüstü Arayüzlerde Sayfa Yapısı ve Tasarımı

Egzersiz: Arayüz Analiz Atölyesi

10. ve 11. Hafta:
Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines
¦ Mobil Arayüzlerde Sayfa Yapısı ve Tasarımı

Egzersiz: Arayüz Analiz Atölyesi


12. ve 13. Hafta:
Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines
¦ Arayüzde Tasarımında Tipografi ve Görsel Malzeme Kullanımı

Egzersiz: Arayüz Analiz Atölyesi

14. Hafta:
Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines
¦ Form Tasarımı

Egzersiz: Arayüz Analiz Atölyesi
Dersin Öğrenme Çıktıları Katılımcılar, dersin sonunda “kullanılabilirlik”, “kullanıcı deneyimi” ve “etkileşim tasarımı” etrafında gelişen kavramların önemi ve çok boyutlu etkileri konusunda temel bir bilgi ve farkındalık sahibi olacaklardır. Buna ek olarak, katılımcılar, ister masaüstü, ister mobil olsun, farklı ortamlardaki arayüzleri kullanılabilirlik rehber kurallarına bağlı kalarak analiz ve değerlendirme doğrultusunda teorik ve pratik düzeyde temel bilgi ve becerileri kazanacaklardır. Rehber kurallar, ilgili terminoloji ve kullanıcı deneyimi merkezli ürün tasarım ve geliştirme sürecinde kullanılan teknikler konusunda bilgi sahibi olan ekip üyelerinin benzer tasarım ve geliştirme süreçlerinde diğer disiplinlerden gelen ekip üyeleriyle ortak bir dil kurmaları mümkün olabilecektir.
Öğretim Yöntemleri Teorik aktarım, vaka çalışmaları üzerinden ortak analiz ve kişisel analiz çalışmaları.
Kaynaklar • Nielsen, J. (2012) Usability 101: Introduction to Usability.
• User Experience White Paper: Bringing Clarity to the Concept of User Experience (2011)
• Shneiderman, B. (2000) Pushing Human-Computer Interaction Research to Empower Every Citizen: Universal Usability, Communications of the ACM, Vol. 43, No: 5, 85-91.
• Marcus, A. (2008) Global And Intercultural User-Interface Design. J. A. Jacko ve A. Sears (eds.) The Human-Computer Interaction Handbook: Fundamentals, Evolving Technologies and Emerging Applications (Human Factors And Ergonomics) 2nd Edition. New York: Lawrence Erlbaum Assoc, 355-380.
• Resmini, A. and Rosati, L. (2011) A Brief History of Information Architecture, Journal of Information Architecture, Vol. 3, Issue 2, p. 33-45.
• Holst, C., (2021), The Current State Of E-Commerce Search,
• Kirmani, A. (2016) Mobile-First eCommerce: What Customers Expect and Value in Mobile Shopping Experiences.
• Wreblovski, L. (2012) Best Practices for Form Design.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Giriş Dersi
2 Anahtar Kavramlar
3 Anahtar Kavramlar
4 Evrensel Kullanılabilirlik: İlgili Kavramlar, Rehber Kurallar, Standartlar
5 Evrensel Kullanılabilirlik: İlgili Kavramlar, Rehber Kurallar, Standartlar
6 Kültürelleştirme ve “Küresel Mecralar”
7 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Bilgi Mimarisi
8 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Masaüstü Arayüzlerde Sayfa Yapısı ve Tasarımı
9 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Masaüstü Arayüzlerde Sayfa Yapısı ve Tasarımı
10 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Mobil Arayüzlerde Sayfa Yapısı ve Tasarımı
11 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Mobil Arayüzlerde Sayfa Yapısı ve Tasarımı
12 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Arayüzde Tasarımında Tipografi ve Görsel Malzeme Kullanımı
13 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Arayüzde Tasarımında Tipografi ve Görsel Malzeme Kullanımı
14 Kullanılabilirlik Perspektifinde Arayüz Tasarımını Okumak: Patterns and Guidelines ♦ Form Tasarımı
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 1 100
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Bütünleme 0 0
Toplam 1 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar X
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine X
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler X
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler
12 Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler X
13 Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler
14 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler
15 Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir
16 Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir
17 Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir X
18 Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır
19 Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır
20 Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir
21 Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir
22 Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir X
23 Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler
24 Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 6 6 36
Ödevler 1 8 8
Sunum 0 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0 0
Kısa Sınavlar 0 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 1 12 12
Portfolyo Çalışmaları 0 0 0
Raporlar 0 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0 0
Seminer 0 0 0
Diğer 0 0 0
Bütünleme 0 0 0
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 3.92
Dersin AKTS Kredisi 4
Scroll to Top