Diksiyon ve Hitabet Sanatı(COM127)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM127 | Diksiyon ve Hitabet Sanatı | 1 | 0 | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Sercan GİDİŞOĞLU sercan.gidisoglu@gmail.com (Email) ELİF ÇEVİK (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Kendini doğru ve etkili ifade edebilme, dilimiz Türkçe’yi kurallarıyla doğru şekilde kullanabilme becerisi bireylerin hem özel yaşamlarındaki iletişim kalitelerini hem de profesyonel hayattaki başarılarını arttırabilmeleri için önem taşımaktadır. Türkçe yazıldığı gibi konuşulmayan, kendine has kuralları ve müziği olan zengin bir lisandır. Üniversitemizden mezun bir öğrencinin Türkçe’yi doğru kullanması çok önemlidir. Dersimizin öncelikli amacı Türkçe’nin doğru kullanımı ve diksiyon kurallarının öğrenilmesi olacaktır. Bununla birlikte kullanılan dilin doğruluğu kadar ifadenin de güçlü olması da kişiyi başarıya taşıyan temel unsurlardan biridir. Antik Yunan’dan bu yana hitabet bir “sanat” olarak kabul görmektedir. Bu dersimiz aracılığıyla öğrencilerin bu sanata hakimiyetini arttırmayı hedeflemekteyiz |
İçerik |
1. Hafta: Giriş Dersi 2. ve 3. Hafta: Temel Diksiyon Kuralları ¦ Seslerin doğru telaffuzu ¦ Yazım ve okunuş farkları ¦ Kalın-ince ünlüler ve kullanımları ¦ Sert ve yumuşak vokaller ¦ Özel harfler o Ğ kullanımı o R kullanımı 4. ve 5. Hafta: Tonlama ¦ Deşifre o Metnin dilsel çözümlemesi o Metnin anlamsal çözümlemesi ¦ Doğru tonlama o Ünlemlerin tonlanması o Duyguların tonlamayla aktarılması o Varyasyon 6, 7 ve 8. Hafta: Ses ve Nefes Kullanımı ¦ Sesin oluşumu o Teknik açıklama o Farklı rezonanslar; göğüs, gırtlak, burun ve kafa sesleri o Ses telleri ¦ Nefes ve doğru nefes almak o Nefesin evreleri o Diyafram nefesi ve nefes kullanımı ¦ Ses ve nefes egzersizleri 9. Hafta: Hitabet Sanatına Giriş: Nasıl söylemeliyim ¦ Bir sanat olarak Hitabet ¦ Etkili konuşmanın temel unsurları 10. ve 11. Hafta: Hitabet ve Beden Dili Kullanımı: Nasıl “en iyi ifade ederim” ¦ Beden dilinin ana kavramları ¦ Duruş, ifade ¦ Jest ve mimik kullanımı 12, 13. Ve 14. Hafta: Uygulama Çalışmaları ¦ Seçili metinler ve doğaçlamalarla uygulama çalışmaları |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Konuşmak aslında bir “performans”tır. Bu dersi alan öğrencilerin dersten elde ettikleri bilgilerle bu performansı en iyi şekilde vermeye hazır olmaları hedeflenmektedir. Dersimizin katılımcıları Türkçe’nin konuşma kurallarını doğru şekilde öğrenecek, konuşurken sesini ve nefesini nasıl doğru kullanabileceğini deneyimleyecek, beden dilinin kullanımı hakkında bilgi sahibi olacak ve tüm bunlar sonucunda “hitabet” sanatını yetkin şekilde kullanarak “performans” verir hale gelecektir. |
Öğretim Yöntemleri | Teorik metinler yardımı ile dilin doğru kullanımının etüd edilerek kavranması sonrasında pratik çalışmalar yoluyla öğrencilerin konuya hakimiyetlerinin ve becerilerinin arttırılması. |
Kaynaklar |
• Şenbay, Nüzhet (2008) Söz ve Diksiyon Sanatı. • Şenbay, Nüzhet (1972) Alıştırmalı Diksiyon Sanatı. • İnce, Levent (Ders notları), Diksiyon Alıştırma Kitabı • Augusta Boal (1992) Oyuncular ve Oyuncu Olmayanlar İçin Oyunlar, çev.Berk Ataman, Özgürol Öztürk, Kerem Rızvanoğlu (2010), Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. • Richards, Thomas (2005), Grotowski ile Fiziksel Eylemler Üzerine Çalışmak, Çev.Hülya Yıldız, Ayşın Candan. • Özdemir, Metin (2017), Hitabet: Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | |||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X | ||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | X | ||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | X | ||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | X | ||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | X | ||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | X | ||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | |||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | |||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | X | ||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | |||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |