İletişim Lisans Programı

Tasarım Odaklı Düşünce(COM117)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM117 Tasarım Odaklı Düşünce 1 2 1 0 3 4
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Kerem RIZVANOĞLU krizvanoglu@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Tasarım odaklı düşünme dersinin temel amacı, birinci sınıf öğrencilerine kullanıcıyı merkeze alan bir problem çözme metodolojisi kazandırmaktır. Öğrenciler bu metodolojiyi kullanarak, tanımladıkları çeşitli problemler için inovatif ve yaratıcı çözümler üretebilecekler ve bu çözümleri somut prototiplere dönüştürebilme kapasitesine sahip olacaklardır.
İçerik 1. Hafta: Tasarım odaklı düşünmeye giriş;
Amaç & kapsam, tarihi gelişim, popülerleşme nedenleri, anlayışlı tasarım odaklı düşünce yöntemlerine hızlı bakış.

2.Hafta: Empatinin tasarım odaklı düşüncede önemi;
Hedef gruba & kullanıcıya yönelik empati yöntemleri geliştirmek, kullanıcı görüşmeleri süreçleri, gözlem ve yaratıcılık için doğru ortamı oluşturmak.

3. Hafta: Tasarım odaklı düşüncede tanımlama aşaması:
Yakınlık diyagramı oluşturma adımları ve persona tanımlamak,tasarımodaklı düşüncede kültürel araştırmalar.

4.Hafta: Tasarım odaklı düşüncede tanımlama aşaması: Tanımlanan problemi çözmek üzerine bakış açısı oluşturma (POV), empati haritalandırma teknikleri ve paydaş haritalandırma yöntemleri.

5.Hafta:Tasarım odaklı düşüncede fikir üretme aşaması: İnovasyona giriş, tasarımda düşüncelemenin önemi ve düşünceleme yöntemleri (Beyin fırtınası, SCAMPER, analoji metodları).

6.Hafta: Tasarım odaklı düşüncede fikir üretme aşaması: Düşüncelemenin önündeki engellere yönelik varsayımlar oluşturma yöntemleri.

7.Hafta: Vize Sınavı

8.Hafta:Tasarım odaklı düşüncede prototipleme aşaması:
Doğru prototiplemeye yönelik mümkün ve uygulanabilir yöntemler geliştirmek.

9.Hafta:Tasarım odaklı düşüncede prototipleme aşaması:
Düşük detaya sahip prototip geliştirmek, prototip oluşturmakta sık karşılaşılan tuzakları tanımlamak.

10.Hafta: Tasarım odaklı düşüncede test aşaması: Değerlendirmeye yönelik araştırmada test aşaması, kullanılabilirlik testlerine giriş sezgisel prensiplerle tasarımı değerlendirme yöntemi.

11.Hafta: Tasarım odaklı düşüncede yapay zeka araçları kullanımı:Workshop

12.Hafta: Tasarım odaklı düşüncede dijitalleşme ve inovasyon: Workshop

13. ve 14. Hafta: Projeler ve vaka çalışmaları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenciler:
İnsanı merkeze alan bir bakış açısıyla kullanıcı ihtiyaçlarını anlamlandırır ve bulunan çözümleri tanımlanan ihtiyaçlara göre tasarlayabilme bilinci kazanırlar.
Herhangi bir tasarıma başlamadan önce empati, yaratıcılık ve problem çözmek üzerine bir formasyon kazanmış olurlar.
Farklı kullanıcı gruplarını tanımlayıp onların ihtiyaç ve isteklerini önemseyen kişiselleştirimiş çözümler üretme kabiliyeti geliştirirler.
Öğrendikleri tasarımda düşünceleme yöntemleri ile yeni ve özgün fikirler üretebilir ve basit prototipler oluşturmaya hazır hale gelirler.
Eleştirel düşünme kabiliyetleri ile birbirlerinin fikirlerini tasarım odaklı düşünce bağlamında değerlendirebilir ve çözümleri iyileştirmek için geri bildirim kullanabilirler.
Yapay zeka araçlarının tasarım odaklı düşünme sürecinde kullanımına yönelik bilgiler edinmiş olurlar.
Öğretim Yöntemleri Teorik aktarım, vaka çalışmaları üzerinden ortak analiz ve kişisel analiz çalışmaları.
Kaynaklar Buchanan, R. (2015). Wicked problems and design thinking. Design Issues, 31(3), 5-21.
Dam, R. F., & Siang, T. Y. (2021). Design Thinking: New Innovative Thinking for New Problems. Interaction Design Foundation.
Kelley, T., & Littman, J. (2001). The art of innovation: Lessons in creativity from IDEO, America's leading design firm. HarperBusiness.
Limay, M. (2014). Design thinking: A practical guide to innovative problem solving. Taylor & Francis.
Moggridge, B. (2007). Designing experiences. MIT Press.
Rowe, P. G. (1999). Design Thinking. Cambridge, Massachusetts; London, England: The MIT Press.
Brown, T. (2009) Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation Introduction.
Interaction Design Foundation (2024). Design Thinking: The Ultimate Guide (Course).
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Tasarım odaklı düşünmeye giriş; Amaç & kapsam, tarihi gelişim, popülerleşme nedenleri, anlayışlı tasarım odaklı düşünce yöntemlerine hızlı bakış.
2 Empatinin tasarım odaklı düşüncede önemi; Hedef gruba & kullanıcıya yönelik empati yöntemleri geliştirmek, kullanıcı görüşmeleri süreçleri, gözlem ve yaratıcılık için doğru ortamı oluşturmak.
3 Tasarım odaklı düşüncede tanımlama aşaması: Yakınlık diyagramı oluşturma adımları ve persona tanımlamak,tasarımodaklı düşüncede kültürel araştırmalar.
4 Tasarım odaklı düşüncede tanımlama aşaması: Tanımlanan problemi çözmek üzerine bakış açısı oluşturma (POV), empati haritalandırma teknikleri ve paydaş haritalandırma yöntemleri.
5 Tasarım odaklı düşüncede fikir üretme aşaması: İnovasyona giriş, tasarımda düşüncelemenin önemi ve düşünceleme yöntemleri (Beyin fırtınası, SCAMPER, analoji metodları).
6 Tasarım odaklı düşüncede fikir üretme aşaması: Düşüncelemenin önündeki engellere yönelik varsayımlar oluşturma yöntemleri.
7 Tasarım odaklı düşüncede prototipleme aşaması: Doğru prototiplemeye yönelik mümkün ve uygulanabilir yöntemler geliştirmek.
8 Tasarım odaklı düşüncede prototipleme aşaması: Düşük detaya sahip prototip geliştirmek, prototip oluşturmakta sık karşılaşılan tuzakları tanımlamak.
9 Tasarım odaklı düşüncede test aşaması: Değerlendirmeye yönelik araştırmada test aşaması, kullanılabilirlik testlerine giriş sezgisel prensiplerle tasarımı değerlendirme yöntemi.
10
11
12
13
14
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Tasarım odaklı düşüncede yapay zeka araçları kullanımı: Workshop
2 Tasarım odaklı düşüncede dijitalleşme ve inovasyon: Workshop
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 6 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 5 30
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Bütünleme 0 0
Toplam 6 50
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar X
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine X
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler X
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler
12 Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler
13 Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler
14 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler
15 Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir
16 Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir
17 Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir
18 Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır
19 Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır
20 Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir
21 Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir
22 Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir X
23 Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler X
24 Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü 0
Toplam İş Yükü / 25 0.00
Dersin AKTS Kredisi 0
Scroll to Top