BDT ve Rus Dış Politikası(RI318)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| RI318 | BDT ve Rus Dış Politikası | 6 | 3 | 3 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Erhan Şahap BÜYÜKAKINCI ebuyukakinci@gsu.edu.tr (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bölgesel çalışmalar çerçevesinde Avrasya coğrafyasının ve küresel politikanın en önemli aktörlerinden Rusya’nın iç ve dış politika dinamikleri, aktörleri ve çıkarları ile ulusal güvenlik algısının tartışılması; Rus siyasal düşüncesinin kuramsal açılımlarının ele alınması; uluslararası güncel tartışmalar kapsamında Rusya’nın eski Sovyet alanına yaklaşımlarının değerlendirilmesi; bölgesel çalışmalar kapsamında alt-bölgeler arası tartışmaların geliştirilmesi |
| İçerik |
Hafta 1 – SSCB sonrası araştırmalara giriş (Sovyet sonrası alanın jeopolitik tanımı, SSCB’nin dağılması ve BDT’nin kuruluşu, Avrasya’da bölgeselcilik ve genel sorunlar) Hafta 2 – Tarihçe 1 - Çarlık Rusya’sı (Çarlık Rusya’sı tarihine genel bakış ve Ekim Devrimi) Hafta 3 – Tarihçe 2 - Sovyet dönemi SSCB’nin genel tarihsel etüdü ve iktisadi ve idari yapıları, Sovyet dönemi uluslar politikaları) Hafta 4 – Rusya I (Rusya’da iç politika ve siyasal gelişmeler, Federal konsept ve sorunlar, Rusya’da iktisadi geçiş ve bunun sosyal boyutları) Hafta 5 – Rusya II (Rus dış politikasının genel söylemleri, Güvenlik algıları, Rusya ve eski SSCB ülkeleri arasındaki ilişkiler, jeo-ekonomik tartışmalar ve enerji politikaları) Hafta 6 – Rusya III (Rusya Federasyonu ve federe cumhuriyetler arasındaki ilişkiler, Rusya Federasyonu’ndaki Türkçe konuşan ve Müslüman topluluklar) Hafta 7 – Slav Cumhuriyetleri I (Ukrayna) (Ukrayna’nın Rusya için önemi, Ukrayna’da Komünizm sonrası geçiş sorunları, Bağımsız Ukrayna’nın dış politikası, Kırım sorunu ve Doğu eyaletleri sorunları) Hafta 8 – Slav Cumhuriyetleri II (Beyaz Rusya, Moldova) Slav cumhuriyetlerindeki Rus politikaları, Rusya-Beyaz Rusya arasındaki siyasal birlik girişimleri, Moldova-Romanya ilişkileri Hafta 9 – BDT ve KGAÖ (BDT’nin bölgesel bir örgüt olarak incelenmesi, BDT içersindeki Rusya’nın ağırlığı, Kolektif Güvenlik Antlaşması Örgütü, Şanghay İşbirliği Örgütü ve Çin ile ilişkiler) Hafta 10 – Türkiye ve eski SSCB cumhuriyetleri arasındaki ilişkiler (Türk-Rus ilişkileri, Türkiye’nin Slav kökenli eski SSCB cumhuriyetlerine yönelik politikaları) Hafta 11 – Rusya ve Avrupa güvenliği I (Avrupa güvenlik ve savunma kimliği ve enerji politikaları; AGİT, BDT ve Avrupa güvenliğine ilişkin çeşitli yaklaşımlar) Hafta 12 – Rusya ve Avrupa güvenliği II: çeşitli bölgesel bağlaşıklık modelleri (BDT’nin yeniden tanımlanması; Balkanlar’da Rus politikaları, KEIB) Hafta 13 – Rusya-NATO İlişkileri (NATO’nun genişlemesi ve Rusya’nın çıkarları, Kosova, Gürcistan ve Ukrayna’daki çatışma süreçleri, siber-güvenlik tartışmaları) Hafta 14 – Rusya’nın küresel sorunlara bakışı: Suriye iç savaşından İran ile ortaklığa değin Rusya’nın Ortadoğu başta olmak üzere uluslar arası çatışma ve rekabet konularına bakışı |
| Dersin Öğrenme Çıktıları |
- Bölgesel çalışmalar çerçevesinde iç ve dış politika bağlantılarının hem kuramsal/düşünsel hem de analitik olarak değerlendirilmesi - Kuram ve analiz arasında öğrencilere pratik becerilerin kazandırılması |
| Öğretim Yöntemleri | |
| Kaynaklar |
- Erhan Büyükakıncı, Değişen dünyada Rusya ve Ukrayna, Phoenix Yay. Ankara, 2004. - Erhan Büyükakıncı & Eyüp Bacanlı, SSCB'nin yıkılmasından 20 yıl sonra Rusya Federasyonu, AKM, 2013. - Catherine Danks, Russian Politics, London, Routledge, 2010. - Richard Sakwa, Russian Politics and Society, London, Routledge, 2017. - Xavier Moreau, La nouvelle grande Russie, Paris, Ellipses, 2014. -Tania Rakhmanova, Au coeur du pouvoir russe, Paris, La Découverte, 2014. - Helene Carrere d’Encausse, La Russie entre deux mondes, Paris, Pluriel, 2011 |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | SSCB'nin dağılması |
| 2 | Sovyet dönemi Leninist milliyetler politikaları |
| 3 | Transitoloji |
| 4 | Rusya I |
| 5 | Rusya II |
| 6 | Rusya III |
| 7 | Rus dış politikasında söylemler |
| 8 | Rusya -NATO ilişkileri |
| 9 | BDT alanı içinde güvenlik ve ekonomik işbirliği yapıları |
| 10 | Ara sınav |
| 11 | Avrasya'da enerji |
| 12 | Türk-Rus ilişkileri |
| 13 | Ukrayna I |
| 14 | Ukrayna II |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
| Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 1 | 10 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Bütünleme | 0 | 0 |
| Toplam | 2 | 50 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur | X | ||||
| 2 | Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur | X | ||||
| 3 | Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir | X | ||||
| 4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur | X | ||||
| 5 | Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur | X | ||||
| 6 | Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir | X | ||||
| 7 | Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder | X | ||||
| 8 | Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur | X | ||||
| 9 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir | X | ||||
| 10 | Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 0 | 0 | 0 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 | 30 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 35 | 35 |
| Kısa Sınavlar | 2 | 3 | 6 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Raporlar | 1 | 15 | 15 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 5.00 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 5 | ||


