Uluslararası İlişkiler Lisans Programı

Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık Arayışında Küresel Bir Aktör Olarak Avrupa Birliği(RI459)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
RI459 Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık Arayışında Küresel Bir Aktör Olarak Avrupa Birliği 5 3 3 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili İngilizce
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Beyza Çağatay TEKİN btekin@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu ders, Avrupa Birliği'nin sürdürülebilirlik ve dayanıklılığı teşvik etmede uluslararası bir aktör olarak oynadığı rolü, küresel kamu malları yaklaşımı çerçevesinde kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla AB politikaları ile Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri arasındaki kesişimler seçilmiş haftalık temalar etrafında ele alınacaktır. Derste, sürdürülebilirlik olgusu; ekonomik kalkınma, çevre, uluslararası güvenlik ve barış gibi farklı boyutlarıyla, küresel yönetişimde bir öncelik olarak ele alınmaktadır. Bu amaçla; döngüsel ekonomi, bölgesel kalkınma, tarım, teknoloji, sanayi, yatırım ve ticaret alanlarındaki AB politikaları sosyo-ekonomik dayanıklılık ve sürdürülebilirlik açılarından incelenecektir. AB tarafından yürütülen politikaların, iklim krizi, dijital dönüşüm, gıda güvenliği, gelir ve fırsat eşitsizlikleriyle salgın hastalıklar gibi küresel meselelerin çözümü veya yönetilmesine katkısı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilecektir.
İçerik Bu ders, Jean Monnet Chair of Migration Governance for Sustainability and Resilience (MIGOSUR) / Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık için Göç Yönetişimi Jean Monnet Kürsüsü'nün bir parçasıdır ve Avrupa Birliği Erasmus+ Programı tarafından desteklenmektedir.
Bu ders, Avrupa Birliği'nin sürdürülebilirlik ve dayanıklılığı teşvik etmedeki rolünü, küresel kamu malları yaklaşımı çerçevesinde kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Ders kapsamında, AB politikalarının sürdürülebilirlik ve krizler karşısında dayanıklılık üzerindeki etkileri seçilmiş haftalık temalar etrafında incelenmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları 1. Sürdürülebilirlik ve dayanıklılık kavramlarını farklı boyutlarıyla açıklayabilmek
2. Küresel yönetişim konusunu küresel kamu malları yaklaşımıyla değerlendirebilmek
3. AB politikalarının Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleriyle hangi ölçüde uyumlu olduğunu değerlendirebilmek
4. AB politikalarının, iklim krizi, teknolojik ilerleme, dijital dönüşüm, gıda güvenliği, kitlesel göç, eşitsizlikler ve uluslararası güvenlik gibi gündemlere nasıl eklemlendiğini ve küresel yönetişim sorunlarının çözümündeki etkilerini eleştirel bir biçimde değerlendirmek
5. AB politikalarının dayanıklılık, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir barış üzerindeki etkilerini değerlendirmek
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı, öğrenci sunumları, sınıf-içi tartışmalar, grup çalışması, saha gezileri ve gözlemlere dayanan işbirlikçi bir öğrenme yaklaşımı.
Kaynaklar Okumalar haftalık olarak duyurulacaktır.

Örnek niteliğinde bazı kaynaklar:

Ben Hassen, T., & El Bilali, H. (2022). Impacts of the Russia-Ukraine war on global food security: towards more sustainable and resilient food systems? Foods, 11(15), 2301.

Bourbeau, P. (2015). “Resilience and international politics: Premises, debates, agenda”. International studies review, 17(3), 374-395.

Chaban, N., Niemann, A., & Speyer, J. (eds.) (2020). Changing Perceptions of the EU at Times of Brexit. Routledge.

Chandler, D. (2014). Resilience: The Governance of Complexity (London: Routledge).

Joseph, J., & Juncos, A. E. (2019). “Resilience as an emergent European Project? The EU's place in the resilience turn”. JCMS: journal of common market studies, 57(5), 995-1011.

Kaul, I., Conceição, P., Le Goulven, K., & Mendoza, R. U. (Eds.). (2003). Providing global public goods: managing globalization. Oxford University Press.

Korosteleva, E. (2020). “Paradigmatic or Critical? Resilience as a New Turn in EU Governance for the Neighbourhood”. Journal of International Relations and Development, 23: 682-700.

Lütz, S., Leeg, T., Otto, D., & Dreher, V. W. (2021). European Union as a Global Actor. Springer International Publishing.

Manners, Ian. 2002. “Normative Power Europe: a Contradiction in Terms?” Journal of Common Market Studies 40, 2: 235-258.

Pe'er, G., Bonn, A., Bruelheide, H., Dieker, P., Eisenhauer, N., Feindt, P. H., ... & Lakner, S. (2020). Action needed for the EU Common Agricultural Policy to address sustainability challenges. People and Nature, 2(2), 305-316.

Rayner, T., Szulecki, K., Jordan, A. J., & Oberthür, S. (Eds.). (2023). Handbook on European Union climate change policy and politics. Edward Elgar Publishing.

Smith, Karen E. 2006. “Speaking with One Voice? European Union Co-ordination on Human Rights Issues at the United Nations.” Journal of Common Market Studies 44, 1: 113-137.

Tagliapietra, S. (2024). “The European Union's Global Gateway: An institutional and economic overview”. The World Economy, 47(4), 1326-1335.

Triandafyllidou, A., & Yeoh, B. S. (2023). Sustainability and resilience in migration governance for a post-pandemic world. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 21(1), 1-14.

Tocci, N. (2020). Resilience and the role of the European Union in the world. Contemporary Security Policy, 41(2), 176-194.

Tocci, N. (2017) Framing the EU Global Strategy. A Stronger Europe in a Fragile World (Basingstoke: Palgrave Macmillan).
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Giriş ve Dersin Amaçlarının Açıklanması. Küresel Yönetişim Sorunları: Küresel Kamu Malları Yaklaşımı
2 Farklı Boyutlarıyla Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık Kavramları
3 AB'nin Uluslararası Kimliği ve Küresel Bir Aktör Olarak Rolü. AB ve BM'nin Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Gündem 2030
4 AB'nin Küresel Bir Aktör Olarak Kapasitesini Kendi Krizleri Bağlamında Yeniden Düşünmek: Anayasa Antlaşması Referandumları, Brexit ve Avro Bölgesi Krizi. Lizbon Antlaşması ve Birliğin Mevcut Durumu
5 Avrupa Yeşil Anlaşması: İklim Krizi Karşısında Dayanıklılık ve Yeşil Ekonomi
6 AB Sanayi Politikası. Küresel Değer/Tedarik Zincirleri ve Yeni Korumacılık
7 Ara Sınav
8 Büyük Güç Rekabeti mi, İşbirliği mi? Karşılaştırmalı Bir Perspektiften Küresel Altyapı ve Yatırım Ortaklığı, Kuşak ve Yol Girişimi ve Küresel Geçit
9 AB'nin Ortak Ticaret Politikası, Ticaret Anlaşmaları ve Gelişmekte Olan Ülkeler İçin AB Pazarına Tercihli Erişim
10 AB Kalkınma İşbirliği Politikası ve Koşulluluk Uygulamaları
11 AB'nin Gıda Güvenliği ve Gıda Sürdürülebilirliği Politikaları. AB Ortak Tarım Politikası
12 İnsani Güvenlik ve İnsan Haklarının Korunması
13 Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık İçin Küresel Bir Aktör Olarak AB'nin Rolünü Yeniden Düşünmek
14 Genel Değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 4 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 2 20
Sunum 1 10
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 1 10
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Bütünleme 0 0
Toplam 5 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur X
2 Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur X
3 Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir X
4 Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur X
5 Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur X
6 Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir X
7 Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder X
8 Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur X
9 Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir X
10 Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 10 4 40
Ödevler 1 3 3
Sunum 1 9 9
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Proje 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 14 14
Kısa Sınavlar 0 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 1 4 4
Portfolyo Çalışmaları 0 0 0
Raporlar 0 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0 0
Seminer 0 0 0
Diğer 0 0 0
Bütünleme 0 0 0
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 4.88
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top