Dersin Dili |
Fransızca |
Türü |
Seçmeli |
Dersin Düzeyi |
Lisans |
Dersi Veren(ler) |
Kamil Cem ÖZATALAY
cozatalay@gsu.edu.tr (Email)
Julie Alev DİLMAÇ
jadilmac@gsu.edu.tr (Email)
|
Dersin Yardımcıları |
Gözde AYTEMUR
aytemurgozde@gmail.com (Email)
|
Dersin Amacı |
Bu ders, öğrencilere afet ve felaketlerin doğal, kültürel ve ekonomik boyutlarını derinlemesine inceleme yetkinliği kazandırmayı amaçlamaktadır. Dersin temel amacı, afetlerin sosyal yapılar, adalet sistemleri ve kültürel pratiklerle olan ilişkisine dair kapsamlı bir anlayış geliştirmektir. Özellikle kapitalosen çağda afetlerin nasıl deneyimlendiğine, sermaye birikimi ve ekonomik çıkarların afet yönetimi üzerindeki etkilerine, toplu ölümlerin kültürel anlamına, afetlerin medya temsillerine ve afet adaletine odaklanılacaktır. Ders, öğrencilerin dünyadan ve Türkiye’den çeşitli afet örneklerini sosyolojik bir perspektif ile analiz etme becerisi kazanmalarını hedeflemektedir. Ayrıca, afetler ile sosyal adalet, eşitsizlik ve güç dinamikleri arasındaki ilişkiyi inceleyerek, daha adil ve etkili afet müdahale stratejilerinin nasıl geliştirilebileceği konusunda eleştirel düşünme becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
İçerik |
Bu ders, afetlerin doğal, toplumsal, ekonomik ve kültürel boyutlarını ele alarak sosyolojik bir perspektifle derinlemesine bir inceleme imkanı sunar. Risk, dayanıklılık ve nekropolitik kavramlarının analizi yoluyla öğrenciler, afetlerin farklı tarihsel bağlamlarda nasıl tanımlandığını, yönetildiğini ve algılandığını inceler. Ders, ekonomik dinamiklerin, özellikle de kapitalizmin, afetlerin üretimi ve yoğunlaşması üzerindeki etkisinin yanı sıra toplumların bunlara nasıl tepki verdiğine ve bu afetlerden nasıl çıktıklarına odaklanır. Tarihten, antropolojik çalışmalardan ve kültürel örneklerden ışığında, öğrenciler afetlerle ilişkili toplumsal meseleler, bunların şiddetlendirdiği eşitsizlikler ve krizlere yanıt vermek için uygulamaya konulan adalet ve onarım mekanizmaları hakkında eleştirel bir anlayış geliştirirler.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler, - afetlerin toplumsal ve iktisadi boyutlarını kavrayacak, - sosyal bilimlerin afet müdahale ve yönetim süreçlerinde oynayabileceği rolü değerlendirecek - toplumların afetler karşısında nasıl daha dirençli hale getirilebileceğine dair bilgi sahibi olacak, - toplumların afetlerden sonra nasıl toparlandığına, toplumsal dayanıklılığın nasıl inşa edildiğine ve afet sonrası sosyal adaletin nasıl sağlanabileceğina ya da sağlanmasınının önündeki yapısal engellere dair bir kavrayış edineceklerdir.
|
Öğretim Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilere aktif katılım ve eleştirel düşünme becerileri kazandırmak üzere çeşitli öğrenim yöntemleriyle yürütülecektir. Derslerde, teorik sunumlar ve kavramsal tartışmalarla birlikte vaka incelemeleri yapılacak, öğrencilerden belirlenen kaynaklar doğrultusunda ders öncesi okuma yapmaları beklenecektir. Grup çalışmaları ve sınıf içi tartışmalar, öğrencilerin dersin ana temalarını derinlemesine anlamalarını sağlayacak şekilde yapılandırılacaktır. Öğrenciler ayrıca dersin başında seçtiklleri afetler hakkında bir araştırma yürüterek, bilgilerini uygulamalı olarak geliştirme ve araştırma sonuçlarını dönem sonunda sözlü ve yazılı olarak sunma fırsatı bulacaklardır.
|
Kaynaklar |
|