Yaşam ve Ölüm Sorusu Üzerine I(PH415)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH415 | Yaşam ve Ölüm Sorusu Üzerine I | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Erinç ASLANBOĞA erincatcat@yahoo.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Felsefe Tarihi’nin farklı dönemlerini yaşam ve ölüm sorusu çerçevesinde yeniden ele alan bu ders, öğrencilerin belirli bir konuya odaklanarak düşünmelerini ve bu konu etrafında beliren sorunsalları ayırt ederek karşılaştırmalı okumalar yapmalarını hedeflemektedir. |
İçerik | Yaşam ve ölümü birlikte düşünülmesi gereken bir soru olarak ortaya koymayı amaçlayan bu dersin ilk dönemki bölümünde, Antik Yunan düşünürlerinden, Platon, Epikür, Seneca, Marcus Aurelius’un sonluluk/sonsuzluk problemini, ruh/beden, acı/haz, mutluluk/erdem ilişkisini nasıl ele aldıklarını, ölüm kavramlarının yaşam düşünceleri üzerindeki yansımalarını inceledikten sonra; dersin ikinci dönemki bölümünde, “yas”, “kayıp”, “melankoli”, “kırılganlık” temalarına odaklanılarak yaşam ve ölüm sorusu etrafında Psikanaliz (Freud, Maria Torok, Abraham Torok) ve Çağdaş Felsefe arasında (Derrida, Barthes, Butler ) karşılaştırmalı metin okumaları yapılacak. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | |
Öğretim Yöntemleri | Felsefi metinleri okuma, yorumlama, analiz etme ve yazma |
Kaynaklar |
Epicure, Lettre à Ménécée. Marc Aurèle, Pensées pour moi-même, Platon, Phédon Sénèque, De la Brièveté de la vie. Sénèque, Lettres à Lucilius. Jean-Pierre Vernant, L'Individu, la mort, l'amour. Soi-même et l'autre en Grèce ancienne, Paris, Gallimard, 1989. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Yaşam ile ölüm arasında, kişinin kendi ölümü ile diğerinin ölümü arasında, bireysel ile kolektif tarih arasında ontolojik, psikolojik, sosyal, etik ve politik bir sorun olarak yas. |
2 | Psikanalitik yas anlayışı, “yas çalışması”. |
3 | "Normal" yas ile "patolojik" yas ilişkisi. |
4 | Yas aporiası |
5 | Yas kiplerinin eleştirisi: özdeşleşme, içe yansıtma, içe alma. |
6 | Yasın yası: ötekilik, dostluk, sadakat |
7 | Fotoğraf ve ölüm arasındaki ilişki. |
8 | Fotoğraf ve ölüm arasındaki ilişki. |
9 | Yaşamın ontolojik koşulu olarak kırılganlık. |
10 | Yaşamın ontolojik koşulu olarak kırılganlık. |
11 | Ötekinin ölümü |
12 | Bireysel ve kolektif yas. |
13 | Bireysel ve kolektif yas. |
14 | Canlılar ve ölüler arasındaki ilişkilerin yönetimi. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | X | ||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |