Felsefe Lisans Programı

Çağdaş Felsefe I(PH403)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
PH403 Çağdaş Felsefe I 7 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Umut ÖKSÜZAN uoksuzan@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Çağdaş felsefenin incelediği temel sorunları açıklamak, yorumlamak ve tartışmak.
İçerik Bergson: ;Metafiziğin olanağı sorunun tekrar ele alınışı
Husserl: Doğalcılık eleştirisi, tarihselcilik eleştirisi ve fenomenoloji düşüncesi
Heidegger: Fenomenolojik ontoloji ve ontoloji tarihinin yıkımı
Sartre: Özgürlük sorunu, varoluşçu humanizm
Derrida: Antropolojizm sorunu ve hümanizmler
Merleau-Ponty: Dünya fenomeni
Levinas: Öteki sorunu
Dersin Öğrenme Çıktıları 20.yy felsesinde ele alınan başlıca temalar ve farklı yöntemler.hakkında bilgi edinmek.
Aynı sorunsalla ilişkili farklı savları ve soruşturma yöntemlerini karşılaştırma yeteneği edinmek.
Fenomenolojik betimlemeleri ve felsefi kanıtlama işlemlemlerini oluşturan ögeleri ve evreleri çözümleme yeteneği edinmek.
Çağdaş felsefenin temel sorunları çerçevesinde özgün düşünceler geliştirme yeteneği edinmek.
Öğretim Yöntemleri Sunum, yorum ve tartışma.
Kaynaklar H. Bergson, La pensée et le mouvant, Paris, PUF, 1969.
E. Husserl, La philosophie comme science rigoureuse, Paris, PUF, 1989.
E. Husserl, L'idée de la phénoménologie, Paris, PUF, 1970.
M. Heidegger, Etre et Temps, trad. fr. E. Martineau, Paris, Authentica, 1986.
J.-P Sartre, L'existentialisme est un humanisme, Paris, Gallimard,1996.
J. Derrida, Marges de la philosophie, Paris, Les Editions de Minuit, 1972.
M. Merleau-Ponty, Causeries 1948, Paris, Seuil, 2002.
E. Levinas, "L'ontologie est-elle fondamentale?", Revue de métaphysique et de morale, 56, 1951, pp. 88-98.
E. Bréhier, L'histoire de la philosophie, Paris, Librairie Felix Alcan, 1928.
A. Badiou, "Panorama de la philosophie française contemporaine", New Left Review, Septrembre/Octobre 2005.
G. Hottois, De la renaissance à la postmodernité. Une histoire de la philosophie moderne et contemporaine, De Boeck Supérieur, 2005.
F. Worms, La philosophie en France au XXe siècle, Paris, Seuil, 2009.
B. Sichère, Cinquante ans de philosophie française, Paris, M. des affaires étrangères, 1998.
J.-M. Besnier, La philosophie moderne et contemporaine, Paris, Le livre de poche, 1998.
B. Akarsu, Çağdaş Felsefe Akımları, İstanbul, M.E.B. Yayınları, 1979.
Z. Direk, Çağdaş Kıta Felsefesi, Ankara, Fol, 2021.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Bréhier: 19. yüzyılda felsefi öğretilerin özellikleri
2 Bréhier: 20. yüzyıl başında felsefi düşünce
3 Bergson: Metafiziğe Giriş
4 Bergson: Metafiziğe Giriş
5 Bergson: Metafiziğe Giriş
6 Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, birinci ders
7 Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, ikinci ders
8 Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, üçüncü ders
9 Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, dördüncü ders
10 Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, beşinci ders
11 Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 1, 2
12 Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 3, 4
13 Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 5, 6
14 Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 7
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 1 50
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 1 50
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; X
2 Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; X
3 Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; X
4 Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; X
5 Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; X
6 Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; X
7 Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir;
8 Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; X
9 Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 28
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 35 35
Dönem Ödevi / Projesi 1 45 45
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 6.00
Dersin AKTS Kredisi 6
Scroll to Top