Çağdaş Felsefe I(PH403)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH403 | Çağdaş Felsefe I | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Umut ÖKSÜZAN uoksuzan@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çağdaş felsefenin incelediği temel sorunları açıklamak, yorumlamak ve tartışmak. |
İçerik |
Bergson: ;Metafiziğin olanağı sorunun tekrar ele alınışı Husserl: Doğalcılık eleştirisi, tarihselcilik eleştirisi ve fenomenoloji düşüncesi Heidegger: Fenomenolojik ontoloji ve ontoloji tarihinin yıkımı Sartre: Özgürlük sorunu, varoluşçu humanizm Derrida: Antropolojizm sorunu ve hümanizmler Merleau-Ponty: Dünya fenomeni Levinas: Öteki sorunu |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
20.yy felsesinde ele alınan başlıca temalar ve farklı yöntemler.hakkında bilgi edinmek. Aynı sorunsalla ilişkili farklı savları ve soruşturma yöntemlerini karşılaştırma yeteneği edinmek. Fenomenolojik betimlemeleri ve felsefi kanıtlama işlemlemlerini oluşturan ögeleri ve evreleri çözümleme yeteneği edinmek. Çağdaş felsefenin temel sorunları çerçevesinde özgün düşünceler geliştirme yeteneği edinmek. |
Öğretim Yöntemleri | Sunum, yorum ve tartışma. |
Kaynaklar |
H. Bergson, La pensée et le mouvant, Paris, PUF, 1969. E. Husserl, La philosophie comme science rigoureuse, Paris, PUF, 1989. E. Husserl, L'idée de la phénoménologie, Paris, PUF, 1970. M. Heidegger, Etre et Temps, trad. fr. E. Martineau, Paris, Authentica, 1986. J.-P Sartre, L'existentialisme est un humanisme, Paris, Gallimard,1996. J. Derrida, Marges de la philosophie, Paris, Les Editions de Minuit, 1972. M. Merleau-Ponty, Causeries 1948, Paris, Seuil, 2002. E. Levinas, "L'ontologie est-elle fondamentale?", Revue de métaphysique et de morale, 56, 1951, pp. 88-98. E. Bréhier, L'histoire de la philosophie, Paris, Librairie Felix Alcan, 1928. A. Badiou, "Panorama de la philosophie française contemporaine", New Left Review, Septrembre/Octobre 2005. G. Hottois, De la renaissance à la postmodernité. Une histoire de la philosophie moderne et contemporaine, De Boeck Supérieur, 2005. F. Worms, La philosophie en France au XXe siècle, Paris, Seuil, 2009. B. Sichère, Cinquante ans de philosophie française, Paris, M. des affaires étrangères, 1998. J.-M. Besnier, La philosophie moderne et contemporaine, Paris, Le livre de poche, 1998. B. Akarsu, Çağdaş Felsefe Akımları, İstanbul, M.E.B. Yayınları, 1979. Z. Direk, Çağdaş Kıta Felsefesi, Ankara, Fol, 2021. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Bréhier: 19. yüzyılda felsefi öğretilerin özellikleri |
2 | Bréhier: 20. yüzyıl başında felsefi düşünce |
3 | Bergson: Metafiziğe Giriş |
4 | Bergson: Metafiziğe Giriş |
5 | Bergson: Metafiziğe Giriş |
6 | Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, birinci ders |
7 | Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, ikinci ders |
8 | Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, üçüncü ders |
9 | Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, dördüncü ders |
10 | Husserl: Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, beşinci ders |
11 | Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 1, 2 |
12 | Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 3, 4 |
13 | Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 5, 6 |
14 | Heidegger: Varlık ve Zaman, Giriş, paragraf 7 |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 50 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | X | ||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 35 | 35 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 6,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |