Felsefe Lisans Programı

Spinoza(PH312)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
PH312 Spinoza 5 3 0 0 3 4
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Mehmet Türker ARMANER tarmaner@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Spinoza'nın Etika adlı kitabının İkinci Kısmı'nda açıklanan zihin-beden ilişkisinin, Etika'nın bu konuyla ilgili diğer önermeleri de incelenerek ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin akademik ve felsefi kriterlere uygun bir makale yazma konusunda bilgilendirilmesi ve bu yönde bir yarıyıl içi çalışma yapmaları amaçlanmaktadır.
İçerik Spinoza'da zihin-beden ilişkisine dair teorinin incelenmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu ders boyunca Spinoza metafiziğine dair genel kavramlar ve ilkeler açıklanmış ve Spinoza'ya özgü bir zihin-beden ilişkisi teorisi ayrıntılı bir biçimde incelenmiş olacaktır.
Öğretim Yöntemleri
Kaynaklar - Spinoza, Éthique, trad. Bernard Pautrat, Paris, Le seuil, 1988.
-Spinoza, Ethica, çev. Çiğdem Dürüşken, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2011.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Etika'nın kullandığı metodla ilgili açıklamalar ve Etika'da ortaya koyulan felsefi sistemin ana hatlarının ortaya koyulması
2 Etika I'in genel yapısı ve içeriği üzerine
3 Etika I'in genel yapısı ve içeriği üzerine
4 Etika II'nin genel yapısı üzerine
5 Spinoza'da bilgi türleri üzerine
6 Etika II, metin analizi: E II, Tanım 1, 2, 3 ve bu tanımlarla ilgili önermelerin incelenmesi.
7 Etika II, metin analizi: E II, Tanım 4, 5, 6 ve bu tanımlarla ilgili önermelerin incelenmesi
8 Etika II, metin analizi: E II, Tanım 7, Aksiyom 1, 2 ve bunlarla ilgili önermelerin incelenmesi
9 Etika II, metin analizi: E II, Aksiyom 3, 4, 5 ve bunlarla ilgili önermelerin incelenmesi
10 Etika II'de ilk 13 Önerme'de ortaya koyulan düşünce hareketi üzerine: Tanrı'dan insan zihnine geçiş
11 Zihin-beden birliğinin doğası üzerine tartışma: paralelizm mi? denklik mi?
12 Etika II, Önerme 13 ve ilgili önermelerin analizi
13 Bedenin yetkinliği ve zihnin yetkinliği üzerine tartışma
14 Spinoza'da etkinlik-yetkinlik-özgürlük ilişkisi üzerine tartışma
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 2 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 2 40
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 2 40
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; X
2 Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; X
3 Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; X
4 Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir;
5 Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir;
6 Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; X
7 Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir;
8 Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar;
9 Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 13 2 26
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30 30
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4
Scroll to Top