Spinoza(PH312)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH312 | Spinoza | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Mehmet Türker ARMANER tarmaner@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Spinoza'nın Etika adlı kitabının İkinci Kısmı'nda açıklanan zihin-beden ilişkisinin, Etika'nın bu konuyla ilgili diğer önermeleri de incelenerek ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin akademik ve felsefi kriterlere uygun bir makale yazma konusunda bilgilendirilmesi ve bu yönde bir yarıyıl içi çalışma yapmaları amaçlanmaktadır. |
İçerik | Spinoza'da zihin-beden ilişkisine dair teorinin incelenmesi. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Bu ders boyunca Spinoza metafiziğine dair genel kavramlar ve ilkeler açıklanmış ve Spinoza'ya özgü bir zihin-beden ilişkisi teorisi ayrıntılı bir biçimde incelenmiş olacaktır. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
- Spinoza, Éthique, trad. Bernard Pautrat, Paris, Le seuil, 1988. -Spinoza, Ethica, çev. Çiğdem Dürüşken, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2011. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Etika'nın kullandığı metodla ilgili açıklamalar ve Etika'da ortaya koyulan felsefi sistemin ana hatlarının ortaya koyulması |
2 | Etika I'in genel yapısı ve içeriği üzerine |
3 | Etika I'in genel yapısı ve içeriği üzerine |
4 | Etika II'nin genel yapısı üzerine |
5 | Spinoza'da bilgi türleri üzerine |
6 | Etika II, metin analizi: E II, Tanım 1, 2, 3 ve bu tanımlarla ilgili önermelerin incelenmesi. |
7 | Etika II, metin analizi: E II, Tanım 4, 5, 6 ve bu tanımlarla ilgili önermelerin incelenmesi |
8 | Etika II, metin analizi: E II, Tanım 7, Aksiyom 1, 2 ve bunlarla ilgili önermelerin incelenmesi |
9 | Etika II, metin analizi: E II, Aksiyom 3, 4, 5 ve bunlarla ilgili önermelerin incelenmesi |
10 | Etika II'de ilk 13 Önerme'de ortaya koyulan düşünce hareketi üzerine: Tanrı'dan insan zihnine geçiş |
11 | Zihin-beden birliğinin doğası üzerine tartışma: paralelizm mi? denklik mi? |
12 | Etika II, Önerme 13 ve ilgili önermelerin analizi |
13 | Bedenin yetkinliği ve zihnin yetkinliği üzerine tartışma |
14 | Spinoza'da etkinlik-yetkinlik-özgürlük ilişkisi üzerine tartışma |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 2 | 40 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | |||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | |||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | |||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 2 | 26 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |