Felsefi Metodoloji I(PH257)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH257 | Felsefi Metodoloji I | 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İhsan Hayri BATUR ihsanbatur@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
-Felsefi Metodoloji 1 dersi, ikinci sınıf felsefe öğrencilerine felsefi sorgulama ve akademik araştırmanın temel ilkelerini ve tekniklerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders, felsefi düşünceye ve onun ayırt edici metodolojilerine bir giriş sunarak, felsefenin mitolojiler, ideolojiler, dinler, doğa bilimleri ve yapay zeka gibi diğer bilgi biçimleriyle ilişkisini, ortaya çıkışını, evrimini ve güncel önemini sorgular. Öğrenciler, felsefenin doğası, insan düşüncesinin evrimindeki rolü ve bilimsel olarak gelişmiş bir dünyadaki potansiyel geleceği gibi temel metafizik sorularla ilgileneceklerdir. Buna paralel olarak, ders öğrencilere akademik üretkenlik, eleştirel düşünme ve araştırma için temel araçlar sağlayacaktır. Etkileşimli tartışmalar yoluyla, öğrenciler etkili düşünme ve karar alma süreçlerini keşfedecek, akademik yazma ve sunum becerileri geliştirecek ve araştırma boşluklarını belirleme, teklif taslağı hazırlama ve literatür incelemeleri yapma gibi akademik çalışmanın temel unsurlarında nasıl gezineceklerini öğreneceklerdir. Amaç, felsefi sorgulamayı pratik metodolojilerle birleştirerek öğrencileri hem felsefe hem de disiplinler arası alanlarda daha ileri düzey araştırma ve düşünceye hazırlamaktır. Ders, öğrencilerin tartışmalara, sunumlara ve akran incelemelerine katılımını içerir. Felsefi keşfi uygulamalı metodolojik eğitimle birleştirmeyi hedefleyen ders, öğrencileri felsefi metinlerle derinlemesine ilgilenmeye ve akademik söyleme anlamlı bir şekilde katkıda bulunmaya hazırlar. |
İçerik |
-Ders iki ana bileşen etrafında yapılandırılmıştır: felsefi sorgulama ve akademik metodoloji. 1. Felsefi Sorgulama: * Felsefi düşüncenin kökenleri ve doğası. * Felsefe ve yöntemleri arasındaki ilişki. * Felsefenin insan düşüncesinin gelişimindeki rolü. * Felsefenin bilimsel disiplinler için bir kuluçka yeri olarak tarihsel işlevi. * Felsefenin geleceği. 2. Akademik Metodoloji: * Zihniyet ve Üretkenlik: Etkili düşünme, zaman yönetimi ve akademik üretkenlik için alışkanlıklar geliştirme. * Araştırma Becerileri: Araştırma boşluklarını belirleme, araştırma soruları formüle etme ve bir araştırma metodolojisi tasarlama. * Yazma ve Sunum: Teklifler, akademik makaleler hazırlama ve etkili sunumlar yapma teknikleri. * Akademik İletişim: Akademik e-postalar, ön yazılar, özgeçmişler ve teklifler nasıl yazılır. * Tez Hazırlığı: Tez yapısı, hipotez oluşturma ve savunma dahil olmak üzere araştırmanın aşamaları. * Literatür İncelemesi: Kapsamlı bir literatür incelemesinin nasıl yürütüleceği ve yapılandırılacağı. * Akademik Yayıncılık: Akademik dergilerde gezinme, hakem denetlemesi (akran incelemesi), atıf uygulamaları ve başarılı yayıncılık stratejileri. Ders boyunca öğrenciler etkileşimli alıştırmalara, akran incelemelerine ve tartışmalara katılacak, felsefi ve metodolojik içgörüleri kendi akademik çalışmalarına uygulayacaklardır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler şunları yapabileceklerdir: 1. Felsefi Sorgulama ve Eleştirel Düşünme: * Felsefi düşüncenin diğer sorgulama biçimlerine kıyasla tarihsel gelişimini ve farklılığını anlamak. * Felsefi yöntemler ile felsefenin içeriği arasındaki ilişkiyi eleştirel olarak değerlendirmek. * Felsefenin bilimle ilişkisindeki rolünü analiz etmek, modern dünyadaki geçerliliğini ve geleceğini değerlendirmek. * Felsefenin evrimi, amacı ve geleceği ile ilgili temel metafizik sorulara gerekçelendirilmiş yanıtlar formüle etmek. 2. Akademik Araştırma ve Metodoloji: * Araştırma boşluklarını belirlemek, araştırma soruları geliştirmek ve felsefi araştırmalarda uygun metodolojileri uygulamak. * Standartlara uyan, tutarlı ve yapılandırılmış araştırma makaleleri oluşturmak. * Yapılandırılmış bir akran değerlendirme süreci aracılığıyla akranlarının çalışmalarını eleştirel olarak incelemek ve yapıcı geri bildirim sağlamak. * Etkili zaman yönetimi, not alma ve araştırma için teknolojik araçların kullanımı gibi temel akademik becerilerde yeterlilik göstermek. 3. İletişim ve Sunum: * Felsefi konularda açık ve iyi organize edilmiş sözlü sunumlar geliştirmek ve sunmak. * E-postalar, ön yazılar ve teklifler dâhil olmak üzere profesyonel akademik yazışmalar yazmak. * Bir makale yazmaktan hakem değerlendirmesi için gönderime kadar akademik yayın sürecini yönetmek. 4. İleri Araştırmaya Hazırlık: * Tez yazımının yapısı ve gereklilikleri hakkında genel bilgi edinmek. * Araştırma argümanlarını desteklemek için ilgili akademik kaynakları sentezleyerek kapsamlı bir literatür taraması yapmak. |
Öğretim Yöntemleri |
Bu ders, etkileşimli oturumlar, görsel yardımcılar ve öğrenci katılımını sağlayan akran değerlendirmeleri yoluyla gerçekleştirilecektir: 1. Akıllı Tahta Sunumları: Oturumlar sırasında, temel kavramlara, metodolojilere ve felsefi argümanlara görsel destek sağlayan akıllı tahta slaytları kullanılacaktır. 2. Tablolar ve Diyagramlar: Soyut veya karmaşık fikirlerin daha rahat anlaşılmasını sağlamak amacıyla, felsefi yapıları, tarihsel ilerlemeleri ve metodolojik çerçeveleri görsel olarak temsil eden tablolar ve diyagramlar kullanılacaktır. 3. Okuma ve Makale Analizi: Öğrencilere, sınıf oturumları sırasında analiz edilecek ve tartışılacak seçilmiş akademik makaleler ve birincil felsefi metinler atanacaktır. Bu yöntem, eleştirel okumayı teşvik edecek ve öğrencilerin teorik kavramları akademik araştırmalara uygulamalarına yardımcı olacaktır. 4. Sınıf Tartışmaları ve Akran Değerlendirmesi: Yazılı ve sözlü çalışmalar, öğrencileri materyalle ve birbirleriyle aktif olarak etkileşime girmeye teşvik eden temel bir bileşen olacaktır. Akran değerlendirmesi egzersizleri, öğrenme işbirliğini ve eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirmeye yardımcı olacaktır. Bu yöntemler, felsefi sorgulamayı pratik araştırma becerileriyle birleştirerek etkileşimli, ilgi çekici ve görsel olarak desteklenen bir öğrenme ortamı yaratmayı amaçlamaktadır. |
Kaynaklar |
Bu ders, akademik makaleler, kurumsal yönergeler ve bazı felsefi eserlerden seçilmiş okumalar dâhil olmak üzere çeşitli kaynaklardan yararlanacaktır. Belli bir zorunlu kaynak kitap öngörülmemekle birlikte, ders materyali büyük ölçüde eğitmen tarafından düzenlenecek ve dersin belirli konuları ve hedefleriyle uyumlu hâle getirilecektir. Öğrencilere şunlar sağlanacaktır: * Akademik dergilerden makaleler. * İlgili kurumsal materyaller (örneğin, araştırma yönergeleri ve metodolojileri). * Eğitmen tarafından hazırlanan özel ders notları ve görsel materyaller. Tüm okumalar ve materyaller elektronik olarak sunulacaktır. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Felsefi Düşünceye Giriş: Felsefi araştırmanın doğasına giriş. Felsefi ve felsefi olmayan düşünce arasındaki farklar. |
2 | Felsefe ve Yöntem: Felsefenin kullandığı yöntemle tanımlanıp tanımlanmadığının araştırılması. Felsefedeki tarihsel ve çağdaş metodolojilerin incelenmesi. |
3 | İnsan Evriminde Felsefenin Rolü: Felsefe insan düşüncesinde gerekli bir aşama mıdır? Felsefenin insanlığın bilişsel evrimindeki rolünün keşfi. |
4 | Felsefenin Günümüzdeki Önemi: Bilimsel devrim sonrası felsefi önem. 200 yıl önceye kadarki görüşlerin hâlâ geçerli olup olmadığı üzerine tartışma. |
5 | Bilimler İçin Bir Kuluçka Yeri Olarak Felsefe: Temel bilimlerin felsefeden nasıl evrildiğinin gözden geçirilmesi. |
6 | Felsefe Rolünü Tamamladı mı? Felsefe, modern bilim ve yapay zekâ çağında modası geçmiş sayılabilir mi? |
7 | Felsefede Araştırma Metodolojileri: Felsefi çalışmalarda farklı araştırma metodolojilerine genel bakış. |
8 | Araştırmada Zihin Yapısı ve Üretkenlik: Felsefi çalışmalarda üretkenlik alışkanlıkları, karar verme süreçleri ve öz farkındalık. |
9 | Etkili Yazma ve Çalışma Becerileri: Felsefede etkili akademik yazmaya giriş. |
10 | Literatür İncelemesi: Literatür incelemelerinin önemini ve yapılarını anlama. |
11 | Bir Araştırma Teklifini Yapılandırma: Araştırma sorularını ve hedeflerini kapsayan tutarlı bir araştırma teklifi nasıl oluşturulur? |
12 | Akademik Sunumlar: Etkili akademik sunum ve iletişimin ilkeleri. |
13 | Akran Değerlendirmesi ve Akademik Eleştiri: Akran değerlendirmeleri yapıcı ve akademik bir şekilde nasıl yürütülebilir? |
14 | Genel Fikir Yürütme ve İnceleme: Ele alınan temel kavramların özetlenmesi. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Uygulamalı Çalışma: Felsefenin erken biçimleri ve tarihsel ortaya çıkışı üzerine tartışma. |
2 | Uygulamalı Çalışma: Sokratik, Kartezyen ve Kantçı yöntemlerin vaka çalışması. |
3 | Uygulamalı Çalışma: Felsefi düşüncenin sürekliliği ve dönüşümü üzerine grup tartışması. |
4 | Uygulamalı Çalışma: Bilimsel ve teknolojik atılımların (örneğin, yapay zekâ) çağdaş belirleyiciliği üzerine etkileşimli tartışma. |
5 | Uygulamalı Çalışma: Felsefeden doğan bilimsel alanlara (örneğin, fizik, psikoloji) ilişkin örnekler üzerine araştırma ve sunum. |
6 | Uygulamalı Çalışma: Bu soruyu araştıran grup denemeleri ve akran değerlendirmeleri. |
7 | Uygulamalı Çalışma: Araştırma sorularını formüle etme ve araştırma boşluklarını belirleme üzerine atölye çalışması. |
8 | Uygulamalı Çalışma: Zaman yönetimi ve not alma egzersizi. |
9 | Uygulamalı Çalışma: Yazma ipuçları ve araştırma taslağı hazırlama. |
10 | Uygulamalı Çalışma: Felsefi metinleri kaynaklandırma ve inceleme üzerine pratik atölye çalışması. |
11 | Uygulamalı Çalışma: Bir teklif taslağı yazın ve akranlarınızla geri bildirim alışverişinde bulunun. |
12 | Uygulamalı Çalışma: 11. Haftada oluşturulan teklifler üzerine pratik sunumlar. |
13 | Uygulamalı Çalışma: Akran denemelerini inceleyin ve eleştirin. |
14 | Uygulamalı Çalışma: Son münazaralar, soru-cevap ve final sınavına hazırlık. |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 2 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 1 | 20 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 10 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 4 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | |||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | |||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | |||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 5 | 5 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 1 | 15 | 15 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |