Örgüt Sosyolojisi(SP416)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP416 | Örgüt Sosyolojisi | 8 | 2 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Örgüt Sosyolojisi dersi, bürokratik sistemlerin incelenmesi yoluyla bir örgüt içerisindeki kolektif eylem mantığının anlaşılmasını hedeflemektedir. |
İçerik | Konu, bir örgütü oluşturan bireysel ya da kolektif aktörler arasındaki erk ilişkilerine odaklanan stratejik analiz çerçevesinden incelenecek ve insanların örgüt içerisinde işbirliği ya da çatışma oyununu nasıl oynadıkları açıklanacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi izleyen ve başarılı olan öğrenci : 1) 19. yüzyıldan günümüze örgütlerle ilgili algının gelişimini kavrar, 2) örgütleri farklı veçheleriyle tanımlar, 3) örgütlerin sosyolojik çözümlemesini hedefleyen farklı yaklaşımları ayırdeder, 4) örgütlerin yerel, örgütsel ve uluslararası çevreleriyle kurdukları ilişkileri anlar, 5) örgütleri doğal oluşumlar değil, pazarlık süreçlerinden geçerek ortaya çıkan insan yapısı kurumlar olarak algılar, 6) stratejik analiz yöntemini farklı örgüt türlerine uygular (özellikle farklı sektörlerde karşılaşılan bürokratik sistemler), 7) örgütsel olgu ve sosyolojik örgüt analizi alanındaki çağdaş gelişmeleri izler ve kavrar. |
Öğretim Yöntemleri | Dersin kuramsal içeriği, araştırmacıların çalışmalarından alınan somut örnekler ve öğrenciler tarafından farklı örgütlerde (özel şirketler, yerel yönetimler, kamu kuruluşları) gerçekleştirilecek saha araştırmalarıyla zenginleştirilecektir. |
Kaynaklar |
AMBLARD, H., BERNOUX, P., HERREROS, G., LIVIAN, Y.-F., Les nouvelles approches sociologiques des organisations, Paris, Seuil, 1996. ANSART, P., Les sociologies contemporaines, Paris, Seuil, 1992. BAGLA, Lusin, Sociologie des organisations, Paris, La Découverte (coll. Repères), 2003. BERNOUX, P., La Sociologie des organisations, Paris, Seuil, 1993. CROZIER, M., Le phénomène bureaucratique, Paris, Seuil, 1963. - La Société bloquée, Paris, Seuil, Coll. Points, 1971. - Etat modeste, Etat moderne, Paris, Fayard, 1987. CROZIER, M. et FRIEDBERG, E., L’Acteur et le Système, Paris, Seuil, 1977. DURAND, J.-P. et WEIL, R. (dir.), Sociologie contemporaine, Paris, Ed. Vigot, 1989. [Chapitre V : “L’analyse stratégique”, pp. 127-142; Chapitre XVIII : “La sociologie des organisations” par Philippe BERNOUX, pp. 375-394.] FRIEDBERG, E., Le Pouvoir et la Règle, Paris, Seuil, 1993. - L’analyse sociologique des organisations, POUR, No : 28, Paris, 1988. - “Les quatre dimensions de l’action organisée”, Revue française de Sociologie, No : 33, 1992, pp. 531-557. KATZ, D. et KAHN, R. L., The Social Psychology of Organizations, New York, Wiley Int., 1966. MARCH, J.G., Décision et Organisation, Paris, Ed. de l’Organisation, 1991. MARCH, J. G. et SIMON, H. S., Les Organisations, Paris, Dunod, 1965. REYNAUD, J.-D., Les règles du jeu. L’action collective et la régulation sociale, Paris, Armand Colin, 1989. SAINSAULIEU, R., Sociologie de l’organisation et de l’entreprise, Paris, Presses de la FNSP et Dalloz, 1987. - L’Identité au Travail. Les effets culturels de l’organisation, Paris, Presses de la FNSP, 1988. SEGUIN F. et CHANLAT J. F., L’Analyse des organisations, (Tome I et II), Montréal, Gaëtan Morin, 1983 et 1987. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş : Örgütsel düşüncenin başlıca aşamaları |
2 | İlk örgütler, ilk kuramlar (1) : Max Weber ve rasyonalite |
3 | İlk örgütler, ilk kuramlar (2) : F. W. Taylor ve şirketin rasyonelleştirilmesi |
4 | Örgütlerde insan faktörünün keşfi |
5 | Sistem olarak örgütler |
6 | Sosyolojik örgüt çözümleme modelleri (1) : Yapısal olumsallık teorisi |
7 | Sosyolojik örgüt çözümleme modelleri (2) : Stratejik analizin temel kavramlaı |
8 | Somut eylem sistemlerinin stratejik analizi (1) |
9 | Somut eylem sistemlerinin stratejik analizi (2) |
10 | Vaka çözümlemeleri |
11 | Kimlik, kültür ve örgüt (1) : İşyerinde kimlikler |
12 | Kimlik, kültür ve örgüt (2) : Bir etkileşim zinciri olarak kültür, örgüt ve aktör |
13 | Vaka çözümlemeleri |
14 | Sonuç : Örgütlerde değişimin yönetimi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 40 |
Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 60 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 0 |
Toplam | 3 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | |||||
3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | X | ||||
9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | X | ||||
10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | X | ||||
11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 4 | 40 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |