Siyaset Bilimi Lisans Programı

Politik Ekoloji(SP493)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
SP493 Politik Ekoloji 7 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili İngilizce
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Cemil YILDIZCAN cemilyildizcan@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu ders, toplum ve çevre arasındaki ilişkiyi eleştirel ve Marksist perspektiflerden incelemektedir. İnsanların doğa ile etkileşim biçimlerini şekillendiren güç, siyaset ve ideolojinin rolünü ve bu etkileşimlerin hem sosyal hem de ekolojik sistemler üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Ders ayrıca çevresel risk ve faydaların eşitsiz dağılımına, devletin rolüne ve çevresel yönetişimde sosyal hareketlere odaklanmaktadır.
İçerik Genel olarak, dersin amacı öğrencilere toplum ve çevre arasındaki ilişkiye dair eleştirel bir anlayış kazandırmak ve onları çevre politikaları ve savunuculuğunda eleştirel bir perspektifle hareket edebilecek bilgi ve becerilerle donatmaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları - Toplum, siyaset, güç ve çevre arasındaki ilişkileri içeren politik ekolojinin temel kavram ve teorilerini anlamak.
- Çevresel sorunları ve çatışmaları tarihsel ve toplumsal bağlamlarıyla birlikte eleştirel ve Marksist perspektiflerden analiz etmek.
- Çevresel risk ve faydaların ırk, sınıf ve cinsiyet temelli eşitsiz dağılımını eleştirel bir şekilde incelemek.-
- Çevresel yönetişim ve adalette devletin, kurumsal gücün ve sosyal hareketlerin rolünü keşfetmek.
- Küresel kapitalizm, emperyalizm ve çevresel bozulma arasındaki bağlantıları analiz etmek.
- Okuma, yazma ve tartışma yoluyla eleştirel düşünme ve analitik beceriler geliştirmek.
- Politik ekolojinin güncel çevresel sorunlar, politikalar ve uygulamalarla ilişkisini ve uygulama alanlarını anlamak.
Öğretim Yöntemleri Ders, her oturumda eğitmen tarafından yapılan düzenli ders anlatımlarını içermekle birlikte, esas olarak sınıf içi tartışmalara dayalıdır. Dersin formatı, eğitmen ve öğrenci arasındaki etkileşimi teşvik edecek şekilde tasarlanmıştır ve öğrencilerin tartışmalara katılımı cesaretlendirilecektir.
Öğrencilerden her dersten önce belirlenen okumaları yapmaları beklenmektedir.
Dördüncü haftadan itibaren, her hafta iki farklı grup projesine dayalı öğrenci sunumları yapılacaktır.
Sunumların ardından, atık konusuyla ilgili bir saha ziyareti düzenlenecek ve ayrıca kampüste kompost üretimi gibi uygulamalı etkinlikler gerçekleştirilecektir. Bu etkinliklerin tarihleri ve detayları daha sonra duyurulacaktır.
Öğrencilerden ayrıca final ödevi olarak atık konusuna odaklanan bir proje yapmaları beklenmektedir. Bu projeye ilişkin detaylar birinci hafta paylaşılacaktır. Projeler için tek bir doğru format bulunmamaktadır—her biri öğrencilerin konuya olan ilgisini ve yaratıcı yaklaşımlarını yansıtmalıdır. Amaç, konuya deneyimsel bir yaklaşım geliştirmek, farklı yöntemler denemek ve atık ile politik ekoloji arasındaki kesişimleri eleştirel bir şekilde keşfetmektir.
Kaynaklar Robbins, P. (2012). Political ecology: a critical introduction, Malden (MA), Wiley-Blackwell.*

Borras Jr, S. M., Moreda, T., Alonso-Fradejas, A., & Brent, Z. W. (2020). (2018) Converging social justice issues and movements: implications for political actions and research, Third World Quarterly, 39:7, 1227-1246.

Crutzen, P. and E. F. Stoermer (2000). "The 'Anthropocene'" Global Change Newsletter 41.

D’Alisa, G., & Demaria, F. (2024). Accumulation by contamination: Worldwide cost-shifting strategies of capital in waste management. World Development, 184, 106725.

Escobar, A. (1998). Whose knowledge, whose nature? Biodiversity, conservation, and the political ecology of social movements. Journal of political ecology, 5(1), 53-82.

Ernstson, H., & Swyngedouw, E. (Eds.). (2018). Urban political ecology in the anthropo-obscene: Interruptions and possibilities, NY, Routledge.

Foster, J. B. (1999). Marx’s theory of metabolic rift: Classical foundations for environmental sociology. American Journal of Sociology, 105(2), 366-405.

Haraway, D. (2015). Anthropocene, capitalocene, plantationocene, chthulucene: Making kin. Environmental humanities, 6(1), 159-165.

Huber, M. (2017). Reinvigorating class in political ecology: nitrogen capital and the means of degradation. Geoforum, 85, 345-352.

Martinez-Alier, J. (2002). The Environmentalism of the poor: a study of ecological conflicts and valuation. Edward Elgar Publishing.

Martínez-Alier, J. (2012). Environmental justice and economic degrowth: an alliance between two movements. Capitalism Nature Socialism, 23(1), 51-73.

Marx, K., & Engels, F. (1978). The German ideology (Part I, Chapter 3). International Publishers.

McMichael, P. (2009) A food regime genealogy, The Journal of Peasant Studies, 36:1, 139-169, DOI: 10.1080/03066150902820354

Moore, J. W. (2017). The Capitalocene, Part I: on the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of peasant studies, 44(3), 594-630.

Moore, J. (2015). Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. Londres, Verso Books.

Moragues-Faus, A., & Marsden, T. (2017). The political ecology of food: Carving ‘spaces of possibility’ in a new research agenda. Journal of rural studies, 55, 275-288.

Roberts, J. T., & Parks, B. (2006). A climate of injustice: Global inequality, north-south politics, and climate policy. MIT press.

Robertson, M. (2015). Environmental governance: Political ecology and the state. In The Routledge handbook of political ecology (pp. 457-466). Routledge.

Scheidel, A. et al. (2020). Environmental conflicts and defenders: A global overview. Global Environmental Change, 63, 102104.

Swyngedouw, E. (2011). Whose environment?: the end of nature, climate change and the process of post-politicization. Ambiente & sociedade, 14, 69-87.

Swyngedouw, E. (2010). Impossible sustainability and the post-political condition. Making strategies in spatial planning: Knowledge and values, 185-205.

Tilzey, M. (2018). Political ecology, food regimes, and food sovereignty: Crisis, resistance, and resilience. Cham, Palgrave.

Watts, M. J. (2015). The origins of political ecology and the rebirth of adaptation as a form of thought. In T. A. Perreault, G. Bridge, & J. McCarthy (Ed.), The Routledge handbook of political ecology (ss. 19-50). London?; New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.

Zimmerer, K. S., & Bassett, T. J. (Eds.). (2003). Political ecology: an integrative approach to geography and environment-development studies. Londres – NY, Guilford Press.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Derse Giriş
2 Politik Ekolojiye Giriş ve Temel Kavramlar
3 Doğa ve Toplum Üzerine Eleştirel ve Marksist Perspektifler
4 Antroposen ve Çevre Krizi
5 Çevresel Direniş
6 Çevresel Yönetişim ve Devlet
7 Çevrenin (Post-)Politikası
8 Çevresel Adalet, Sınıf, Irk ve Cinsiyet
9 Political Ecology of Energy and Extractivism
10 Gıda ve Açlığın Politik Ekolojisi: Üretim, Dağıtım ve Tüketimdeki Eşitsizlikler
11 Atık Yönetiminin Politik Ekolojisi: Sermaye Birikimi, Mülksüzleştirme, Sürdürülebilir/sürdürülemez Kalkınma
12 Saha Gezisi (Yer daha sonra belirlenecek)
13 Sunumlar
14 Sonuç ve sentez
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 2 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 1 30
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 1 20
Bütünleme 0 0
Toplam 2 50
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. X
2 Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. X
3 Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. X
4 Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir.
5 Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. X
6 Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. X
7 Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. X
8 Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. X
9 Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. X
10 Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. X
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 13 4 52
Ödevler 1 10 10
Sunum 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 18 18
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 5.88
Dersin AKTS Kredisi 6
Scroll to Top